Jump to content

Hva er kravene til kabel ombord i båt? Har en registrert sjark.

glalaksen

Recommended Posts

Ja hvis det ikke blir lemping på kravene for de aller eldste båtene så må jeg ha i orden stabilitet og linjetegninger til 010119. Derfor så venter jeg til da med å ordne det. Har en kar som har jobbet med slikt i årevis som sier det ikke skal bli noen større utfordring på min båt. Det koster bare penger.

Skal være sikker på at det elektriske blir gjort riktig når jeg starter, stresset med det siden jeg trodde det var 010116 som var deadline.

Båten er fiskerireg, men ikke brukt i år pga en bilkrasj i høst.

Mye interessant her. Jeg må gjenta meg, det SKAL benyttes dobbeltisolert skipskabel i fiskeriregistrert båt, selv under 10,67. Du kan bruke enkeltisolert kabel men den skal tres gjennom strømpe. Som signaturen min sier eier jeg en fiskeriregistrert viksund og holder på med akkurat det samme som deg. 

Scanning av skroget ligger på mellom 40 og 70 000. Stabilitetsberegning får du for ca 20 000. 

Jeg snakket med O.Solhaug angående materiell til fornying av elektriskanlegget på min båt og det havner på ca 50 000. Da er det med alt av kabler, nye lanterner, tavle med lanternekontroll (sistnevnte skal være på plass i år uansett alder på fartøy), ventilert batterikasse, valgbryter forbruk/start batteri, kabelgater, strips osv. 

I Bodø er det Elektro som er mest aktuell. Men går du over fjorden finner du mange som driver med kontroll av sjarker. Sørover har Rødøy Elektro dessverre sluttet med kontroll, men i Sandnessjøen finner du både Mathisen drift og Sinus. 

Som bårdp nevner kan du med fordel få tegnet enlinjetegning av elektriker. Tenkte jeg skulle gjøre det samme som deg, skaffe enlinjetegning, også trekke alt selv og få installatør til å koble og godkjenne. 

Har du de andre kravene på plass? Hurtiglukking av dieseltanker, høyde på luker osv?

Tavle med lanternekontroll får du rimielig hos Retronic:

http://www.retronic.no/public.aspx?pageid=78691

En hel del kabler har du nok fra før som dobbeltisolerte (to kapper mellom jordleder og faseleder) i den grad du har kabling som injkluderer jordleder fra før. Ikke sikkert dette er forlagt på et DC-anlegg som du har.

Det er ikke mange kabler som ikke er dobbeltisolerte, selv en helt vanlig skjøteledning fra Europris er jo det.

mi meining om dette tema er at det er meir enn berre kabel dette spørsmålet handler om. Trur eg ville spandert befaring med ein elektriker som KAN dette med skipsarbeid, og sett på alt elektrisk utstyr ombord. Fått ei vurdering, gjerne skriftlig, kva som kan vera med videre. Gjerne avtala med elektrikaren at du gjer det du kan av arbeid med nyopplegg og so gjer han resten og skriv det som trengs av papirer. Elektrikaren er gjerne lite villig til å signera noko som helst, hvis du har kjøpt greiene alle andre plasser.

Eg ser noko i denne tråden av stokking av begreper - topolt anlegg og topolt bryter.

Eit topolt anlegg er isolert frå gods ved at starter, dynamo og alle instrumentgivere er isolert og har isolert tilkobling ogso til minusledningen. Ein einaste feil i denne isolerte minusen so er anlegget i praksis einpolt.

For å byggja om einpolt anlegg til topolt, må der inn ny starter, ny dynamo og nye instrumenter. Desse kan ikkje byggjast om.

Topolt bryter er ein bryter som slår av og på både pluss og minusledningen til forbruker. Topolt bryter er mest brukt til utstyr som er utsatt for vær og vind.

Magne

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...