Bjørn Løvjomås Startet 21.Mars.2017 Link til dette innlegget Startet 21.Mars.2017 Hei. Skal koble sammen min Raymarine VHF Med denne plotteren. Jeg har denne kabelen tilgjengelig. Her er inngang på VHF Hvilke to ledere skal kobles på hva? Det er jo to stk ledere i kabelen. En blå og en hvit. Regner med en av dem er pluss og en er minus. På Nmea språk. Er det noen som vet hvordan det kobles ? Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
176-671 Svart 21.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2017 Hei. Her er det bare å se i manualen for det respektive utstyr. NMEA UT fra plotteren til NMEA INN på radioen. To ledere. Jeg tviler på om den plotteren skjønner DSC/DSE- setningene som evt. måtte komme fra VHF, så det er ikke veldig essensielt med dataforbindelse den andre veien. Lykke til! Sitér dette innlegget Any ship can be a minesweeper. Once. Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" ! Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 21.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2017 Jeg har ikke manualer, men ble akkurat ferdig med å montere opp igjen. Jeg koblet kabelen på plotter og målte på ledningene med multimeter. Fant ut at en var pluss og en var minus. Dermed tok jeg sjansen på å koble den på pluss og minus på nmea inn på vhf. Da viste vhf GPS symbol i display. Men det som er litt rart er at de ikke viser like koordinater. Plotter og vhf.det lurer jeg litt på Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Langedahl Svart 21.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2017 Du finner Manualer på Raymarine.com Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 21.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2017 Det kan jo være greit å vite til neste gang. ? tusen takk Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
176-671 Svart 21.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2017 Hva vises på plotter? Hva vises på VHF? Sitér dette innlegget Any ship can be a minesweeper. Once. Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" ! Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 21.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2017 torkelmj skrev On 21.3.2017 at 20.37: Hva vises på plotter? Hva vises på VHF? VHF viser Kartplotter viser Nettbrett viser Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
176-671 Svart 21.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2017 Plotteren viser cursorposisjon, ikke din posisjon. Cursor er plassert 0,667 nm fra din posisjon. Sitér dette innlegget Any ship can be a minesweeper. Once. Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" ! Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 21.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2017 torkelmj skrev On 21.3.2017 at 20.53: Plotteren viser cursorposisjon, ikke din posisjon. Cursor er plassert 0,667 nm fra din posisjon. Upps. Det har du helt rett i. Nå stemmer det. Dette var nesten litt flaut. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
176-671 Svart 21.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2017 Fint at du fikk det til. Sitér dette innlegget Any ship can be a minesweeper. Once. Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" ! Link to post
TorgeirH Svart 4.September.2017 Link til dette innlegget Svart 4.September.2017 (redigert) Jeg tenker å koble min VHF og plotter sammen også, hvordan skjøtet du ledningene? Sukkerbiter eller skjøtehylser? Redigert 4.September.2017 av TorgeirH (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Vindøyet Svart 6.September.2017 Link til dette innlegget Svart 6.September.2017 Ikke sukkerbiter! For best resultat lodde ledningene og bruk krympestrømpe. Alternativt skjøtehylse med lim og krympestrømpe. Sitér dette innlegget Link to post
Too Much Svart 6.September.2017 Link til dette innlegget Svart 6.September.2017 For tynne signalkabler er det aller enkleste Scotchlock. Inn med ledningene, klem sammen med tang, vips en vanntett kobling. http://www.clasohlson.com/no/3M-Scotchlok-UY2-skjøteklemme/32-5283 Sitér dette innlegget Link to post
BMF Svart 6.September.2017 Link til dette innlegget Svart 6.September.2017 " Dette var nesten litt flaut. " Jeg er meget enig <:-) Røde øre som vi siger på Dansk :-) Sitér dette innlegget Sejlerlivet skal vurderes over flere sæsoner + Glæden ved at sejle er glæden ved at glæde sig Link to post
TorgeirH Svart 6.September.2017 Link til dette innlegget Svart 6.September.2017 Men hvilke kabler skal man bruke? Finner lampettledning og høytalerkabel som det mest aktuelle på Biltema og Clas Ohlson. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 6.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.September.2017 Jeg hadde en original kabel liggende. Så jeg brukte bare skjøte hylser og krympestrømpe i den enden mot Vhf . Hva slags ledning du skal bruke, kommer jo an på lengde mellom utstyret men anbefaler en myk leder med tynne korddeler. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.