oyster Startet 21.Mars.2017 Del på Facebook Startet 21.Mars.2017 Jeg driver og prosjekterer bygging av en seilbåt på rundt 33 fot. Jeg har kikket litt rundt for å finne løsninger på tekniske utfordringer, og har funnet svar på en del. Det jeg fortsatt er helt blank på, er styringen. Selve roret skal jeg klare å banke i hop, men hva med styringsmekanismen? Jeg har ikke funnet standardløsninger / hyllevarer på dette som ser ut til å passe. Det jeg er ute etter å se på hvilke løsninger som er tilgjengelige, hvordan ting fungerer og hvilke kostnader man må regne med. Noen her som har greie på dette? Sitér dette innlegget Link to post
StorStas Svart 21.Mars.2017 Del på Facebook Svart 21.Mars.2017 Om du ikke allerede har vært der, kan du f.eks. se på Jefa sine sider: http://www.jefa.com/ Vil tro de kan ha noe du kan bruke, og de spesiallager vel også om det trengs. Til en pris selvsagt... Sitér dette innlegget Link to post
Bjørkski Svart 21.Mars.2017 Del på Facebook Svart 21.Mars.2017 Rorpinne eller ratt? Mekanisk eller hydraulisk system? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 21.Mars.2017 Del på Facebook Svart 21.Mars.2017 Tre, stål, alu, plast, spissgatter eller hekkbåt? Du kan jo søke opp Hulda for muligens noen ideer. Sitér dette innlegget Link to post
oyster Svart 21.Mars.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mars.2017 Takk for nyttige tilbakemeldinger. Den jefasiden var ikke dum. Ellers, til det siste, det blir nok enten stripplank eller epoxybelagt finer, skal forske litt mer på materialvalg. Jeg ser for meg å satse på rattstyring, og her er spørsmålet: Er hydraulikk egnet til seilbåt? Ser enkelte mener mekanisk styring er mer direkte og bedre egnet til seil. Og jeg har selvsagt sett Huldatråden, veldig flott og interessant prosjekt, som jeg har hatt stor glede av å lese selv om mitt prosjekt blir noe annerledes mht materialvalg og utrusting. Jeg går for en lettere type, men den blir dessverre ikke like egnet for ishavsseilas Sitér dette innlegget Link to post
Bjørkski Svart 21.Mars.2017 Del på Facebook Svart 21.Mars.2017 Med mekanisk styring er der, ofte, mindre friksjon enn med hydraulisk styring, og dermed mye bedre feedback mht ror-trykk. På den andre side kan man ofte slippe roret i korte perioder med hydraulisk styring, hvilken kan være en fordel hvis man seiler mye alene. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 21.Mars.2017 Del på Facebook Svart 21.Mars.2017 Hyraulisk styring: Da jeg sjekket for Hulda ville jeg med Sleipner sitt system (og for så vidt andre på markedet) få noe som 4 rattsnurr fra midtskips til borde (35 grader utslag på roret). Helt brukbart for motorbåt, men vanskelig å krysse med. Det var grunnen til at jeg valgte mekanisk (gir-system). Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 21.Mars.2017 Del på Facebook Svart 21.Mars.2017 Har du vurdert rorkult? Enklere. Ikke noe som kan gå i stykker. Bedre plass i sittebrønnen i havn. Rimeligere installasjon av autopilot. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 21.Mars.2017 Del på Facebook Svart 21.Mars.2017 (redigert) Har du vurdert rorkult? Og rorkult er kjekkere å seile med Synes rorkult gir bedre tilbakemelding på seiltrimmen og man har i tillegg bedre oversikt hvor roret står, noe som gjør finmanøvrering enklere. Har ratt selv, slik det ofte er på båter over 35', men hadde jeg hatt mindre båt hadde jeg ønsket rorkult. Redigert 21.Mars.2017 av Hakkannen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
oyster Svart 22.Mars.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Mars.2017 Tar til meg alle gode innspill. Har ratt og rorkult fordeler/bakdeler på lange kontra korte seilaser (Har bare prøvd med ratt) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 22.Mars.2017 Del på Facebook Svart 22.Mars.2017 (redigert) Båten til Alex Thompson. 60 fot. Seiler jorda rundt. Alene. Veldig fort. Rorkult. Redigert 22.Mars.2017 av Mulligan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.