Jump to content

Rorløsning til selvbygg av seilbåt på rundt 33 fot?

oyster

Recommended Posts

Jeg driver og prosjekterer bygging av en seilbåt på rundt 33 fot. Jeg har kikket litt rundt for å finne løsninger på tekniske utfordringer, og har funnet svar på en del. Det jeg fortsatt er helt blank på, er styringen. Selve roret skal jeg klare å banke i hop, men hva med styringsmekanismen? Jeg har ikke funnet standardløsninger / hyllevarer på dette som ser ut til å passe. Det jeg er ute etter å se på hvilke løsninger som er tilgjengelige, hvordan ting fungerer og hvilke kostnader man må regne med. Noen her som har greie på dette?

Takk for nyttige tilbakemeldinger. Den jefasiden var ikke dum. Ellers, til det siste, det blir nok enten stripplank eller epoxybelagt finer, skal forske litt mer på materialvalg. Jeg ser for meg å satse på rattstyring, og her er spørsmålet: Er hydraulikk egnet til seilbåt? Ser enkelte mener mekanisk styring er mer direkte og bedre egnet til seil.

Og jeg har selvsagt sett Huldatråden, veldig flott og interessant prosjekt, som jeg har hatt stor glede av å lese selv om mitt prosjekt blir noe annerledes mht materialvalg og utrusting. Jeg går for en lettere type, men den blir dessverre ikke like egnet for ishavsseilas :smiley: 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...