Jump to content

Digital eller analog antenne til radar


Philonica III

Recommended Posts

Hei

Har en Lowranse HDS gen 2 12" plotter som jeg kan kjøre radar på. Hører snakk om at det kan brukes både digital og analog antenner. Ser aventerte digitale antenner til 12-18000 kr. Hva med analoge, tenker da prismessig og hva er egentlig forskjellen?

Ønsker innspill og erfaringer, kanskje også et godt tilbud på slikt utstyr.

Reidar

Link to post
Share on other sites

Den analoge sender ut kraftige radiobølger og man skal en sikkerhetsavstand på grunn av strålefare. Den digitale sender ut med mindre styrke og du er derfor skånet fra strålefare. Hvem som er best kommer nok an på hvem du spør. Jeg synes den gamle analoge ga et bedre bilde enn de digitale. Har hatt begge deler og synes radarbilde på min analoge var bedre. Men det kan ha noe med at jeg ikke har lært å justere den digitale godt nok enda. Så vidt jeg vet selges fortsatt analoge men de er veldig dyre. Hvis du er en fritidsbåtbruker som fortrinnsvis er ute i godt vær er den digitale mer enn god nok. Jeg bruker i dag kun den digitale og farter rundt til alle døgnets tider og i ganske røft vær (til spring å være). Skaff deg den radaren som fungerer best sammen med din plotter!

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...