Jean-Luc Startet 21.Mars.2017 Link til dette innlegget Startet 21.Mars.2017 Hei Som ny på forum vil jeg gjerne begyne med å takke for all informasjon og hjelp jeg har hentet her. Spørsmål angående kursavvik på kompass (reaktor) på for autopilot mot GPS kurs. Har snurret båt noen ganger for å kalibrere reaktor/kompass, og får et resultat på ca 50. (100 skal være perfekte forhold) Jeg mener sjøl jeg har funnet en brukbar plassering med tanke på magnetisk påvirkning ut i fra hva som er mulig i min båt. Ender da opp med riktig kurs nordover og ca 10 grader avvik sørover. Er det noen som har hold på med det samme? Og hva kan en forvente i "score" Og er det mulig å få dette bedre enn 10 grader, (synest jeg har lest en plass at dette er den en kan forvente) Takknemlig for kommentarer.. Sitér dette innlegget Link to post
176-671 Svart 22.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2017 Hei. Du mener et observert avvik mellom HDG og COG? Er avviket konstant, på sørlig kurs, under forskjellige vind- og strømforhold? Utover "Garmin" forteller du fint lite om hva slags utstyr det er snakk om. Er HDG relatert til sann nord? Er den COG du avleser justert for lokal misvisning? Her er flere faktorer som vi i publikum ikke har fått vite nok detaljer om. 10 grader avvik høres umiddelbart mye ut. Men så spørs det hva du skal bruke dette til - om det har noen reell praktisk betydning. Skal du styre deg over Nordsjøen på kompasskurs, har du andre behov enn dersom du kun opererer lokalt. Litt mer kjøtt på beinet, og vi kan kanskje servere en bedre suppe? Sitér dette innlegget Any ship can be a minesweeper. Once. Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" ! Link to post
ray Svart 22.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2017 Hadde samme problem med min i fjor. Hadde avvik på fra 8 til 25 grader. Avhengi av hvor jeg var og vilken kurs vi holdt. Lastet så ned software oppdateting fra garmin og oppdaterte alle enheter ombord. Har etter dette ett kursavvik på 2 til 8 grader. Sitér dette innlegget Prosjekt Princess 35 Link to post
Trond123 Svart 22.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2017 (redigert) Jeg har også Garmin autopilot (GHC20? husker ikke eksakt modelltype i farten) og til tider (en god håndfull ganger i fjorårets sesong) opplevd avvik på opptil ca 30 grader i forhold til GPS. En enkel kalibrering av autopiloten, løser problemet - til det igjen oppstår. Snakket med en representant for Garmin for en måned siden, og fikk vite at de hadde enkelte problemer med retningssensoren. Det skal komme en ny versjon i april/mai, og denne skal visstnok ikke ha samme problemet. Redigert 22.Mars.2017 av Trond123 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 22.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2017 Hos Søgne Dykkerklubb virker det ofte som om kompasset tar langt tid for å rette seg inn. Hender vi kjører flere hundre meter etter start med båten mer eller mindre på tvers av den reelle fartsretningen før den plutselig retter seg og blir rett til vi slår av strømmen igjen. Når den først har rettet seg holder den seg rett. Hvis kurspila di peker 10 grader feil vanskeliggjør det ganske mye ved nattseilas og lignende. Hvis det "bare" er tallene i kursen betyr det lite slik jeg bruker systemet. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Trond123 Svart 22.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2017 Jeg merker aldri forsinkelser i systemet. Men radar overlay gir, når feilen er tilstede, avvik forover og akterover, mens det rett ut til sidene er samsvar mellom kart og radarbilde. (Kontrollert i områder jeg vet kartet er helt nøyaktig). Radar og kursen autopiloten oppgir, er like. Sitér dette innlegget Link to post
Jean-Luc Svart 22.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2017 Takk for svar. Har en GHC20 oge en GHP reactor. Med kursavik mener jeg forskjell i GPS kurs i kartplotter og kurs på Autopilot. (Er ikke helt inne på alle begrep) Har ikke de helt store praktiske betydningene, men er litt iriterende da kartplotter bruker denne kursen. Har satt opp kartplotter til å bruke GPS kurs for kurs indikator så jeg ser hvor jeg har faktisk kurs, så det løser et problem. Men båt ikon på kartplotter ligger med en liten sladd når jeg går sørover. Samt at jeg forventer at radar overlegg også vil bli påvirket.. (har ikke testet dette) Skjønner på svar at dette er vellkjent og at mulige løsninger ligger i å sjekke opp software versjon, vente og vurdere ny type reactor. Eventuelt prøve å flytte på reactor. Sitér dette innlegget Link to post
Hekkbølgen Svart 17.April.2017 Link til dette innlegget Svart 17.April.2017 Gjorde en oppdagelse i dag ang autopiloten Garmin GHP 10. Skulle kalibrere den pga av stort kursavvik mellom plotter og pilot. Kjørte flere runder med kalibrering uten at det ble det store. Men i menyen under "kalibrering" stod det noe med "nordkurs" ( husker ikke helt) Etter å ha kjørt denne så var plutselig kursen på plotter og pilot helt lik ? Sitér dette innlegget Link to post
Trond123 Svart 17.April.2017 Link til dette innlegget Svart 17.April.2017 (redigert) Ja, nord må av og til også kalibreres, men stort sett holder det med kalibreringssvingen. Jeg har GHC20 og reactor. Siste nytt fra Garmin, er at ny versjon av retningssensoren ikke blir klar før i løpet av mai. De problemene vi opplever nå, skal være korrigert i den nye versjonen. Redigert 17.April.2017 av Trond123 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
blueline Svart 17.April.2017 Link til dette innlegget Svart 17.April.2017 Monterte ny Garmin autopilot i fjor med linerær drivenhet. Slet med plassering av kursføler(kompass) og flyttet det i løpet av sesongen samt at jeg oppdaterte piloten. Det gjorde det bedre, men ikke helt bra. Er usikker på hvor bra dette kurskompasset er. Vet ikke om det er for "avansert" og om det er for mye bugs i programvaren. Den replasseringen jeg gjorde i fjor sommer var kanskje for langt ut mot siden av skroget. Kompasset blir da liggende 30 cm fra flytebrygge med stålramme og jeg lurer på om det kan påvirke. Nå har jeg flyttet kompasset til under stikkøye akter og nærmere senter av båten. Her er det i følge mitt orienteringskompass ikke forstyrrelser. Båten står foreløpig på land så jeg får ikke sjekket hvordan det har blitt. Det jeg leser av innlegget til Trond123 får meg til å lure. Har Garmin ikke fått skikk på programvaren og byttet retningssensor? Får tidligere kunder mulighet til fri oppgradering. Jeg har tidligere hatt to autopiloter fra Raymarine som begge har fungert meget godt og jeg er så langt skuffet over min nye fra Garmin. Mange fancy muligheter som autostyring fra autoroute osv. men når den kartbildet havner på skeive blir man ikke spesielt imponert. Sitér dette innlegget Link to post
Trond123 Svart 17.April.2017 Link til dette innlegget Svart 17.April.2017 Infoen jeg har fått av Garmin, er at versjon 2 av retningssensoren, har addressert problemet. Mulig siste software også kan inneholde en fiks, men dette får jeg ikke testet før mot slutten av denne uken. Har ikke hatt båten på sjøen siden i høst, og siste versjon av softwaren jeg har brukt, er fra juli 2016. Den versjonen løste i hvertfall ikke problemet. Om Garmin kommer til å tilby gratis ny retningssensor eller ikke til de som er berørt, vet jeg pr i dag ikke. Men jeg har fått en avtale med Garmin om i samarbeid med de å teste ut den nye retningssensoren så snart den er tilgjengelig. Skal prøve å huske og oppdatere her så snart jeg eventuelt har ny info. (Jeg er ikke tilknyttet Garmin på annen måte enn som ordinær kunde) Sitér dette innlegget Link to post
blueline Svart 17.April.2017 Link til dette innlegget Svart 17.April.2017 (redigert) Setter pris på tilbakemelding. Får jeg ikke systemet til å virke nå ved utsett og de ikke har en gratis løsning blir alternativet å heve kjøpet og installere en annen pilot. Jeg håper forøvrig at de har en løsning da jeg har Garmin på all annen instrumentering. Redigert 17.April.2017 av blueline (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Trond123 Svart 17.April.2017 Link til dette innlegget Svart 17.April.2017 Har jeg ikke skrevet noe nytt i denne tråden når vi er kommet til slutten av mai, så gi gjerne et lite heads up. Da bør jeg ha fått den nye sensoren for uttesting. Sitér dette innlegget Link to post
Hekkbølgen Svart 17.April.2017 Link til dette innlegget Svart 17.April.2017 Jeg hadde software problemer med min ghp10. Brukte 2 sesonger før det ordnet seg. Ble visst en del styr mellom min forhandler (satte bort jobben til et firma som selger og monterer Garmin) og Garmin Norge, men jeg fikk ny enhet til slutt etter at alt var prøvd. Fjernkontrollen datt ut hele tiden, mistet menyvalg på menyen, og innimellom la den kursen dit den selv ville.. men nå funker det. Sitér dette innlegget Link to post
ray Svart 13.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2017 Har nå fått montert nytt kompass. Alt virker ok. Men har bare testet litt nå i helga Sitér dette innlegget Prosjekt Princess 35 Link to post
Trond123 Svart 13.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2017 Fikk du nytt kompass/ retningssensor av Garmin? Jeg venter fremdeles på å motta mitt nye. Sitér dette innlegget Link to post
thomassv Svart 2.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2017 Hei. Dere som fikk nytt kompass, fikk dere "kula" eller den nye "Reactor" boksen? Sitér dette innlegget Link to post
Trond123 Svart 2.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2017 Jeg fikk ny Reactor (svart boks) for et par uker siden, og hadde det fra før også. Nå etter å ha testet noen timer, virker alt tilsynelatende som det skal hos meg, bortsett fra at jeg får noen graders avvik etter større kursendringer. (Gjelder alle kompassretninger) Etter kompasskalibrering, får jeg stort sett resultatet Q0, mens det burde vært nærmere Q100. Likevel ser det i praksis ut til å kalibreres korrekt. Sitér dette innlegget Link to post
blueline Svart 2.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2017 Flyttet kompasset i min båt til under køya i aktercabin. Har funket ok fram til siste tur i går. Da går båten og pendler 3-4 grader til hver side på flatt vann. Får ringe Garmin til uken. Sitér dette innlegget Link to post
Trond123 Svart 2.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2017 Blueline: Den slalåmkjøringen du nevner, kan skyldes at det er innstilt for stort volum på servopumpen, i oppsettet for autopiloten. Mener denne kalles "Rorforsterkning" (tar det litt fra hukommelsen), og er en skala fra ca 10-150cc, om jeg husker rett. Sitér dette innlegget Link to post
blueline Svart 2.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2017 Har elektrisk lineær drivenhet. Har ikke kjørt slalom tidligere så hvorfor skal den begynne å gjøre det nå. Mistenker at kompassenheten til piloten sammen med dårlig programvare er synderen. Har forøvrig ikke gjort noen endringer av standard instillinger. En moderne pilot på en standard båt burde klare å styre rett på flatt vann. Har sendt en mail til Garmin support. Får se hva jeg får av tilbakemelding. Sitér dette innlegget Link to post
Trond123 Svart 2.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2017 Da er det nok ikke innstillingene som er problemet, nei. La ikke merke til kommentaren din om at det bare var nå nylig slalåmproblemet oppstod. Antar du har installert siste versjon av programvaren? (Datert mai 2017) Sitér dette innlegget Link to post
blueline Svart 24.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2017 Da ser det ut til at piloten fungerer som den skal og styrer snorrett. Har den siste tiden fått gradvis mer og mer pendling. Begynte å skjønne at det måtte være dårlig kontakt på ett eller annet. I forbindelse oppdatering av piloten til siste programvare tok jeg en tur ned i rommet akter og sjekket koblinger. Alt koblinger var skrudd til og etter å kjent på kobingene virket piloten som den skulle i etpar minutter. Etter ny tur ned i rommet oppdaget jeg at jeg ikke hadde festet begge ender av remsen med t-koblinger på nettverket. (løsnet dette da jeg flyttet kompasset i vår og har glemt å feste det igjen). Det har trolig blitt vibrasjoner ved motorkjøring og dårlig kontakt(selv om jeg er litt overrasket over dette). Etter å ha festet dette slik at alle kabler ligger fast(pleier å være nøye med dette) ser det ut til at alt fungerer som det skal. Piloten viser samme retning som båtens kompass, båten styrer snorrett og drivenheten jobber minimalt også etter kursendringer. Sitér dette innlegget Link to post
vindodden Svart 31.August.2017 Link til dette innlegget Svart 31.August.2017 Hei Ser det ha vært litt stille her inne vedrørende feil på kompass. jeg fikk levert ny båt i mai med fullt Garmin oppsett. Alt har funket utmerket hele tiden unntatt kompasset. Her har det vært mye rart. Første gang jeg kalibrerte kompasset hadde jeg opp mot 30- 40 grader misvisning. Etter litt feilsøkning viste det seg at kompasset var montert feil. Leverandøren av båten hadde montert kompasset i skilleveggen mot motor. Kompasset ble flyttet fra til ca midt i båten. sjekket med et håndkompass, slik at det ikke skulle være som kunne forstyrre kompasset. Etter flytting kjørt jeg ny kalibrering, og da fikk jeg et avvik opp mot 20 grader. Prøvde flere ganger, men med samme resultat. Har tatt opp problemet flere ganger med Garmin. Avhengig av hvem du snakker med, så mener de at vi som har båt så langt nord som på Svalbard må leve med et avvik mellom 8 til 12 grader. Selv et avvik på 8 til grader er ikke å leve med. Har flere kompiser som har samme oppsettet. men har byttet ut Garmin sin autopilot med Raymarin, og de har et avvik fra 0 til 6 grader. Garmin har innrømt at et avvik opp mot 20 grader er for mye. fikk til sendt et nytt kompass, men det fungerte ikke. Venter for øyeblikket på et nytt kompass, så får vi se om det blir bedre. Har hørt at garmin er gang med å utvikle satelitt kompass. er det noen her inne som har hørt det samme? Sitér dette innlegget Link to post
Trond123 Svart 31.August.2017 Link til dette innlegget Svart 31.August.2017 51 minutes ago, vindodden said: Har hørt at garmin er gang med å utvikle satelitt kompass. er det noen her inne som har hørt det samme? Om dette er tilfelle eller ikke, vil nok ikke Garmin publisere før en eventuell enhet lanseres. Men Furuno har jo allerede satellittkompass på markedet. Dette kan også brukes mot Garmin-enheter gjennom nmea2000. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.