Jump to content

Kursavvik Autopilot Garmin

Jean-Luc

Recommended Posts

Puffin skrev for 21 timer siden:

Da har jeg montert et Vector Compact NMEA 2000 GPS kompass inn i mitt Garmin NMEA 2000 System. Vises ikke på plotteren, GPSMAP 7015, men på autopiloten (GHC 20 og Reactor) kommer den opp. Når jeg velger den som enhet på GHC 20en i stedet for GPSantenna 19x hopper den bare til auto. Radar ser heller ikke ut til å oppdage denne enheten. Har prøvd å koble fra 19x antenne men det er ingen forskjell.

Noen gode råd? 

Er nok bare Reactor 40 som er støttet med siste software.

Reactor 40 Hydraulic Autopilot Corepack software version 2.20 

as of June 11, 2018

Changes made from version 2.10 to 2.20:

• Add external heading sensor support.
  • 3 uker senere...

Hei!

Jeg har garmin autopilot. Denne skulle jeg kalibrere en gang, for den virket ustabil, men så viste det seg at det var hydraulikkenheten min som var i ferd med å ta kveld. Men har nå ny motor og den fungerer NESTEN perfekt. Det eneste som plager meg litt, er at på kartet (gpsmap1020sx) har jeg valgt at båtens retning skal peke oppover. Altså en strek fra båten peker rett opp og viser båtens retning, og kartet beveger seg deretter. Den retnignsstreken peker litt for mye tiø en side. Altså når jeg kjører gjennom et sund og sikter på båten at jeg skal treffe utløpet, så ser det ut på kartet som jeg har en kurs som gjør at jeg skal treffe land etter hvert. Tenkte en kalibrering kunne løst det, men jeg finner ikke kalibrering på menyen på autopiloten. Jeg mente at jeg fikk alternativet om å kalibrere når jeg slo den på før, men det gjør det ikke nå, og finner det ikke noe sted. Noen tips? Eller må jeg bare resette til fabrikkinstillinger for å få det til?

• 1 år senere...

Det finnes i hvertfall et GPS-kompass fra ekstern leverandør som skal virke med Garmin.

Jeg valgte å ikke bruke dette pga spesifikasjonene mtp oppdateringsfrekvens var bare 1Hz, samt at kursnøyaktigheten ikke var bedre enn +/- et par grader, om jeg husker rett.

Garmins eget fluxgate kompass har bedre nøyaktighet, og virket helt fint mot Reactor40 med software fra februar i år.  Gikk rundt kysten fra Bergen til Oslo i mars, uten noe antydninger til problemer.

belsby skrev 1 time siden:

Hei

Sparket litt igang denne. Har det skjedd noe positivt på de 2 siste årene? 

Tenker da på Reactor 40 og eksternt gps kompass. Virker dette nå som det skal? Evnt med hvilke 3. parts kompass?

Hei

Jeg fikk ikke til autopiloten uten et GPSkompass. Har nå et Vector Compact NMEA2000 og det fungerer svært bra for meg. Må ha Reactor 40 for å kunne bruke en slik 3. parts kompass. Men som Trond123 sier så Fungerer det bra for han uten GPSkompass. Avhenger veldig av hvor langt nord du holder til. Forstår det slik at nord for Trondheim ofte har gitt kalibreringsproblemer. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...