Jump to content

Kursavvik Autopilot Garmin

Jean-Luc

Recommended Posts

• 7 måneder senere...

Hei

Tenkte å blåse litt lit i denne tråden igjen. Utstyr som jeg har, er en 22 fot skager 660 med Garmin autopilot, Garmin corepack med 2.1l pumpe. Dette ble kjøpt høsten 2016. Selve kompasset, reactor enheten, er en sort fire kantet boks. Sliter også med dette med kompass avvik.

1. Fra dag en, så har jeg hatt kurs avvik, varierende fra 0-25 grader. For å ta selve installasjonen først, så måtte jeg prøve meg litt frem, før en tilfredsstillende plassering ble funnet. Fremme mot høyre. Kjørte så "wizard" for å sett opp autopiloten. La fort merke til at i den ene retningen var kompasset (reactor enheten) og GPS i plotteren uenige. Det virker da slik at den er rett i den retningen en har kalibrert mot nord

2. La nå for en mnd inn siste Softwarepå plotter (7408xsv) og autopilot, og tok en ny tuning av systemet. Kan nevnet at det beste jeg her klart å få på kalibrering av kompasset, er Q65. Kjørte videre en nord kalibrering. Men fremdeles det samme, er fin i den retningen en har kalibrert mot nord, men motsatt ca 15 grader utav.

3. Leser tidligere i tråden at i 2017 kom det en V2 av kompasset som skulle eliminere dette. Noen som har fått byyet ut til denne nye versjonen, og kanskje det har kommet enda flere oppgraderingen, vi er jo tross alt i 2018 nå. Gikk også tidligere rykter om at Garmin hadde ett kompass med GPS på trappene.

- Så det jeg selv gjør med mitt utstyr når jeg skal reise ett stykke, for at autopiloten skal fungere mest mulig nøyaktig, er å kalibrere nord i den retningen jeg skal da kjøre. En må da aktivere forhandler modus for å se denne menyen. Er litt tungvint å gjøre dette hele tiden, så håpt var at en ny reactor enhet vil løse dette. Enten det er Reactor V2, eller kanskje kommet endea nyere enhet, evnt reactor med GPS.

-Noen gode erfaringer med dette?

Garmin sier så mye rart.

Før montering av mitt Simrad HS60 GPS kompass tidligere i år, fikk jeg/ forhandleren beskjed av Garmin, at dette var støttet og kunne brukes som retningssensor for autopilot og radar.

Vel... det virket greit med fjordårets Garmin software. Etter oppdatering til software datert februar 2018, begynte problemene. Garmin enhetene kunne ikke lenger motta signaler fra Simradkompasset, og Garmin retningssensor begynte å leve sitt eget liv. Kursavvik varierte fra sekund til sekund, med opptil 160 graders avvik!

I følge Garmin kundeservice, var det teknisk umulig at info fra "ikke Garmin" enheter, kunne mottas av Garmin, før software datert februar 2018, selv om det virket fint hos meg. 

Fikk klar beskjed om at NMEA2000 nettverket mitt måtte være feilkilden, og var påvirket av andre strømforbrukere i båten. Dette ble sjekket, og ingen feil på nettverket mitt. Da var neste svar fra Garmin at Garminenhetene kunne motta info fra eksterne kilder, men ikke bruke eksterne kompass som retningssensor. Dette skal visstnok muligens bli introdusert i en fremtidig software oppdatering, uten at kundeservice kunne antyde hvilket år det skjer.

Endte med at jeg sendte Garmin retningssensoren inn til reparasjon/ utbytting nok en gang. Venter på å få den i retur.

Hadde samme problem for et år siden og fikk byttet retningssensoren på garanti da.

Har hatt diverse problemer siden jeg installerte før 2016 sesongen(seilbåtversjon med Garmin/Jefa elektrisk linjær drivenhet). Etter diverse oppdateringer virket det som om det ble bedre sist sommer, men så konket den innebygde rorgiveren på Jefa enheten ut. Fikk ny sist høst og alt virket fint. Så langt denne sesongen har det røket en sikring på drivenheten som jeg har byttet til samme styrke(tror det var 10 amp). I dag på vei inn var det litt skvalpete og da mener jeg kun litt og da ga autopiloten opp og jeg fikk en feilmelding om at det ar oppdaget en konflikt i kalibreringen og at jeg måtte rekalibrere. Satte på standby og satte på igjen og da virket den. Har dog ikke fått prøvd piloten i dårlig vær, og får mindre og mindre lyst til å gjøre det. Må si at jeg begynner å bli mer og mer skuffet over Garmin. Har tidligere hatt to autopiloter fra Raymarine og den siste var samme type installasjon som jeg har nå. Disse styrte stabilt uten noe fuzz. Hvor får ikke Garmin det til? Begynner å vurdere å kreve kjøpet hevet. Kan ikke bruke hver sommer på å få piloten til å virke.

Skjønner ikke dette helt, fikk dette svaret fra Garmin nå. Tenkte greia var at en måtte ha Reactor 40 og en ny kommende software oppdatering? 

Hei Øyvind

Takk for at du har kontaktet Garmin marine Support.

Det skal ikke være noen begrensninger på GPS kompass, så lenge dette leverer data over NMEA 2000.

Har du flere spørsmål ber vi deg vennligst svare på denne e-posten, eller kontakte oss på 815 69 555. Vi har åpent alle hverdager 9.00-17.00.

Med vennlig hilsen
Thomas

Siste info jeg fikk fra Garmin i dag, er en bekreftelse på at Garmin får info fra eksterne kilder via NMEA2000-nettverket, men at autopiloten bare kan lese data fra Garmin sin egen Reactor retningssensor. Dette pga GPS-kompass bruker "ikke standard" dataprotokoller. Garmin jobber med å løse dette, men har fremdeles visse utfordringer. 

Dette er slik det virker i min båt også.

Men jeg var nødt for å bruke et Simrad display for å vise info fra Simrad HS60 GPS kompasset. Å bruke et Garmin GMI20 display, (som i følge info fra Garmin i januar i år, skulle fungere utmerket), ga bare problemer.

Et Garmin GPS-kompass lar nok vente på seg en stund til.

Jeg får ny Reactor 40 i morgen, som erstatning for en Reactor 20 jeg sendte i retur. Blir spennende å se om den blir mer nøyaktig enn den forrige.

Klaget på svar fra Garmin, og fikk dette svaret i dag.

Mitt første svar var muligens litt upresist da det ikke ble spesifisert av oss at softwaren til autopilot Reactor 40 ikke var klar foreløpig.
Dette er en software som skal gjøre at vi kan benytte GPS kompass som kurskilde til autopiloten.

Når vi introduserte Reactor 40 i vinter, var det meningen at vi raskt etter skulle komme med denne oppgraderingen.
Dette har dessverre tatt lengre tid en forventet, da det har vist seg at tilpasningen til de forskjellige GPS kompassene på markede har vært mer krevende enn antatt. Vi jogger på spreng for å få softwaren ferdig, og forventer at den skal være klar i månedsskiftet Juni/Juli.

Trond123 skrev for 7 timer siden:

Siste info jeg fikk fra Garmin i dag, er en bekreftelse på at Garmin får info fra eksterne kilder via NMEA2000-nettverket, men at autopiloten bare kan lese data fra Garmin sin egen Reactor retningssensor. Dette pga GPS-kompass bruker "ikke standard" dataprotokoller. Garmin jobber med å løse dette, men har fremdeles visse utfordringer. 

Stemmer delvis dette. Garminutstyr kan bruke andre NMEA2000 enheter med unntak av autopiloten. Men Garmins AP godtar ikke noe annet enn det den får fra retningssensoren. GPS kompass med NMEA2000 sender helt standard protokoller eller informasjon. Det er bare å gå inn i spekken til diverse produsenter sine kompass og sjekke. True Heading som har Vector kompassene har jobbet med Garmin lenge for å få de til å oppdatere software slik at 3 parts GPSkompass skal fungere på Garmins AP. Men Garmin har vel hatt et ønske om å kunne levere noe med Garminmerke på. Så langt uten hell. 

Hvor langt sør holder dere som plages med dette til? Jeg er på Svalbard og her fungerer det IKKE. Opp i 70 grader avvik rett etter kalibrering. Med en beste på Q24...

Raymarine hadde vel en lignende sak for endel år tilbake. De sørget fort for at deres AP skulle kunne benytte GPS kompass.... Så da bør vel Garmin klare det uten å bruke evigheter på det... ?

28 minutes ago, Puffin said:

Men Garmins AP godtar ikke noe annet enn det den får fra retningssensoren. GPS kompass med NMEA2000 sender helt standard protokoller eller informasjon. Det er bare å gå inn i spekken til diverse produsenter sine kompass og sjekke.

Hvor langt sør holder dere som plages med dette til? Jeg er på Svalbard og her fungerer det IKKE. Opp i 70 grader avvik rett etter kalibrering. Med en beste på Q24...

Sant det, men Garmin ønsket å få meg til å tro at det er alle produsentene av GPS-kompass som ikke forholder seg til gjeldende standard.

Er i Bergen jeg. Hadde opptil 160 graders avvik på mitt, uten at kalibrering hjalp nevneverdig. Avviket varierte fra sekund til sekund. Ble ganske så interessant å ha radar overlay på kartet.

I følge Garmin er Q-verdier så nær 100 som mulig, det beste. Men i neste åndedrag kan samme person si at Q-verdien ikke betyr noe. Har aldri sett verdier over 40 på en god dag. Ofte fikk jeg bare 0 eller ensifret.

• 4 uker senere...

Skal oppgradere min software på mandag. Etter det vet jeg mer om Garmins retningssensor støtter mitt Simrad HS60 GPS kompass som kilde.

Skal få skiftet noen eller alle komponenter av autopiloten min da. Etter jeg fikk ny retningssensor (reactor 40 som erstatning for 20) i mai, fikk jeg introdusert div feilmeldinger og slalåmkjøring, mens den originale feilen forsvant (feilvisning av kurs)...

Jeg har dessverre ikke fått anledning til å teste noe ennå. Oppdaterer her når jeg vet noe mer.

Ellers begynner jeg å bli passe lei av hele kundeservice hos Garmin. Tidligere har jeg alltid fått veldig god service og all nødvendig info. Men dette har endret seg nå.

Pakken de skulle sende (i hvertfall sa de har sendt) for et par uker siden, med nytt elektronisk kompass og ny styringsenhet for autopiloten, ble angivelig skadet av posten, og dermed har tydeligvis posten bare satt pakken til side, og ingen vet eller vil si noe, om hva som eventuelt skjer videre. (Dvs hele pallen som pakken var en del av, ble visstnok skadet). Dette ble ikke opplyst om, før både jeg og firmaet som skulle skifte alle delene og bistå med testing osv av de nye enhetene, begynte å etterlyse pakken. 

Etterpå har det vært total stillhet fra Garmin. Det virker ikke som om viljen (eller ønske) til å sende noe på nytt, er tilstede. Jeg som kunde og sluttbruker, får ikke tilgang på noe som helst info, siden Garmin ønsket å sende pakken direkte til forhandler, og da er det bare forhandler som kan få info om hva som skjer. Forhandler har heller ikke fått noe som helst info fra Garmin. Total stillhet der også dessverre.

Virker som om Garmin har en "vi venter og ser hva som skjer, kanskje pakken dukker opp" holdning.

Kjapp oppdatering, og en positiv denne gang.

Ble oppringt av Garmin! Hadde en god og oppklarende samtale om både teknisk og service og forventninger. Veldig bra, Garmin!

Mysteriet med de manglende delene er løst, og pakken er endelig mottatt av forhandleren.

Så nå kan jeg endelig bruke de neste par ukene til å teste autopiloten, både med og uten HS60 GPS kompass som retningskilde. I tillegg skal jeg få testet mer angående kommunikasjonsproblemene jeg har hatt mellom ccu og ecu for autopiloten, og ev skifte deler om nødvendig.

Da har jeg montert et Vector Compact NMEA 2000 GPS kompass inn i mitt Garmin NMEA 2000 System. Vises ikke på plotteren, GPSMAP 7015, men på autopiloten (GHC 20 og Reactor) kommer den opp. Når jeg velger den som enhet på GHC 20en i stedet for GPSantenna 19x hopper den bare til auto. Radar ser heller ikke ut til å oppdage denne enheten. Har prøvd å koble fra 19x antenne men det er ingen forskjell.

Noen gode råd? 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...