rippie Startet 22.Mars.2017 Del på Facebook Startet 22.Mars.2017 (redigert) Har slitt med startvansker siden jeg kjøpte båten i høst. Har trengt hjelp på gassen til den ble varm, men så har det gått sånn tålig greit etter det. Nå etter å ha stått litt, starter den fortsatt, men er surere enn den var og går ikke i gir i det heletatt. Pussa ned punktene i fordeleren uten at det hjalp, gikk også over pluggene og målte litt her og der uten å finne noen feil (?). Den har hot spark tenning, så er vel ikke noe annet enn fortenning å justere? Kan fortenninga har feiljustert seg selv? Har ikke tenningspistol Finner ikke noen informasjon om den coilen på google. Er merka med PBT-GF30 Den går ikke helt fint i fri, men får rusa den opp i 5000rpm, kan det da være noe feil med bensintilførselen? og forgasserne kan vel ikke ha feiljustert seg selv? Her er en film mens den står i fri: https://www.youtube.com/watch?v=tLYwKYgR28g&feature=youtu.be Redigert 22.Mars.2017 av rippie (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Smiley Svart 22.Mars.2017 Del på Facebook Svart 22.Mars.2017 Høres vel sånn umiddelbart ut som et bensintilførsels- / forgasserproblem. Sitér dette innlegget AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes! Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!! Link to post Share on other sites More sharing options...
Bertramsen Svart 22.Mars.2017 Del på Facebook Svart 22.Mars.2017 Kan tyde på slitt registerreim også. Disse motorene har en tendens til å spise registerreimer pga litt utsatt plasserte reimhjul. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
rippie Svart 22.Mars.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Mars.2017 Takk for svar :) Kan sjekke reima på nytt neste gang jeg er i båten. Motoren ble visst overhalt av eieren før forrige eier for ca 4 år siden. Antar reima ble byttet da. Under er et bilde av reima jeg tok i september 2016: Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bertramsen Svart 22.Mars.2017 Del på Facebook Svart 22.Mars.2017 (redigert) Den så ikke veldig slitt ut, skal være enig i det. Min reim så ganske grei ut den og, men på et felt var den slitt nok til at den tilslutt spant. Jeg hadde dog masse svart støv rundt reima visse steder. Du ser reimhjulet der er ikke så veldig glatt i overflaten lenger, sånt kan slite på reima. Det kan vel i teorien også hende at den har strekt seg litt....eller hoppet over en tann. Det var veldig fort gjort å bytte, og min motor hørtes ut som en helt annen motor etter at jeg byttet. Kan selvfølgelig være bensin/forgasserproblem og, men jeg synes videoen din minner om min motor før jeg byttet reim. Redigert 22.Mars.2017 av Bertramsen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
adeneo Svart 22.Mars.2017 Del på Facebook Svart 22.Mars.2017 Hva mener du med at den ikke går i gir? Er turtallet på tomgang for høyt? Hva slags gir snakker vi om, eventuelt drev? Er det doble Solex du har på motoren? Et godt tips er jo ofte å sjekke choken, men det hjelper jo lite på forgassere som ikke har choke ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
rippie Svart 23.Mars.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Mars.2017 Hva mener du med at den ikke går i gir? Er turtallet på tomgang for høyt? Hva slags gir snakker vi om, eventuelt drev? Er det doble Solex du har på motoren? Et godt tips er jo ofte å sjekke choken, men det hjelper jo lite på forgassere som ikke har choke ? Har prøvd å smelle den i gir, men får ikke opp turtallet da. I fri er det mulig å ruse motoren med litt jobb. Er dobble solexforgassere uten choke ja. Den så ikke veldig slitt ut, skal være enig i det. Min reim så ganske grei ut den og, men på et felt var den slitt nok til at den tilslutt spant. Jeg hadde dog masse svart støv rundt reima visse steder. Du ser reimhjulet der er ikke så veldig glatt i overflaten lenger, sånt kan slite på reima. Det kan vel i teorien også hende at den har strekt seg litt....eller hoppet over en tann. Det var veldig fort gjort å bytte, og min motor hørtes ut som en helt annen motor etter at jeg byttet. Kan selvfølgelig være bensin/forgasserproblem og, men jeg synes videoen din minner om min motor før jeg byttet reim. Har googla mye og det kan godt være at reima har hoppet over et hakk. Kan ikke huske noen ganger det kan ha skjedd, men fullt mulig. Er det en måte å sjekke dette uten å måtte demontere varmeveksleren og bytte masse oringer og pakninger? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
adeneo Svart 23.Mars.2017 Del på Facebook Svart 23.Mars.2017 (redigert) Har prøvd å smelle den i gir, men får ikke opp turtallet da. I fri er det mulig å ruse motoren med litt jobb. Så turtallet på tomgang er der det skal være, og du får drevet i gir, men motoren stopper ? Hva mener du med at det er mulig å ruse motoren i fri "med litt jobb" ? Du må jo liksom forsøke å beskrive symptomene for at vi skal forstå hva som foregår? Sjekke om registerreima har hopper over, får du kun gjort ved å ha tilgang til merkene å sjekke om de stemmer. Redigert 23.Mars.2017 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
GunR Svart 23.Mars.2017 Del på Facebook Svart 23.Mars.2017 Her er så mye usikkert at jeg ville begynt med det viktigste først. Få sjekket opp merkene for registeret. Er timingen feil, må det fikses først. Få lånt deg en tenningslampe, og sjekk tenningsinstilling , bor du på Nordmøre kan du låne min. (Biltema har også, funker sikkert greit.) Går motoren fortsatt ikke bra, sjekk kompresjon. Ikke se deg blind på tallverdien, men se om sylindrene måler ca likt. Så bytter du fordelerlokk, rotor, høyspenningskabler og tennplugger. Hvis det er mulig å ruse motoren til 5000 rpm, er det iallfall litt bensin tilgjengelig, og det burde være tilstrekkelig til å få motoren til å gå normalt på tomgang. Sjekk for falskluft. Så tar du bensindelen etterpå. Ville jeg gjort, iallfall. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
rippie Svart 23.Mars.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Mars.2017 Så turtallet på tomgang er der det skal være, og du får drevet i gir, men motoren stopper ? Hva mener du med at det er mulig å ruse motoren i fri "med litt jobb" ? Du må jo liksom forsøke å beskrive symptomene for at vi skal forstå hva som foregår? Sjekke om registerreima har hopper over, får du kun gjort ved å ha tilgang til merkene å sjekke om de stemmer. Kanskje du ikke fikk sett videoen fra første posten? :) <iframe width="560" height="315" src="https://www.youtube.com/embed/tLYwKYgR28g"frameborder="0" allowfullscreen></iframe> Får den til å gå på rundt 1000rpm når den er varm Her er så mye usikkert at jeg ville begynt med det viktigste først. Få sjekket opp merkene for registeret. Er timingen feil, må det fikses først. Få lånt deg en tenningslampe, og sjekk tenningsinstilling , bor du på Nordmøre kan du låne min. (Biltema har også, funker sikkert greit.) Går motoren fortsatt ikke bra, sjekk kompresjon. Ikke se deg blind på tallverdien, men se om sylindrene måler ca likt. Så bytter du fordelerlokk, rotor, høyspenningskabler og tennplugger. Hvis det er mulig å ruse motoren til 5000 rpm, er det iallfall litt bensin tilgjengelig, og det burde være tilstrekkelig til å få motoren til å gå normalt på tomgang. Sjekk for falskluft. Så tar du bensindelen etterpå. Ville jeg gjort, iallfall. Tar turen på biltema å kjøper tenningslampe og kompresjonstester i morgen da, får vel luka bort litt da :) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
rippie Svart 24.Mars.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mars.2017 (redigert) Fått testa litt i båten i dag, slet litt med å få den til å starte så måtte ta kompressjonstesten på kald motor. Her er tallene fra den: Syl 1 Syl 2 Syl 3 Syl4 1-2turn 9 7.5 8 6 7-10turn 12 10.5 11.2 11.8 med olje 11 Etter testen og litt tørking av plugger, fikk jeg den til å starte. Her er en video av hvordan den går, den går også med 30grader fortenning på 800rpm. Prøvde å justere fordeleren til midtpunktet (sto helt til høyre fra før), da startet den ikke i det heletatt. https://youtu.be/F4L6D-mFmKM Varmeregisteret lekker jo som en sil, så får vel skru det av og se om reima har hoppet over et hakk i morgen. Lønner det seg å bestille fra utlandet når man skal ha slike service deler? Trenger belgkit og diverse også. Redigert 24.Mars.2017 av rippie (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bertramsen Svart 24.Mars.2017 Del på Facebook Svart 24.Mars.2017 Jeg kom på nå at på min så sto fordeleren før reimbytte sånn at det ikke var mulig å vri den dit jeg ønsket, noe som vel også er et tegn på at reg-reima ikke sitter helt der den skal. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
GunR Svart 24.Mars.2017 Del på Facebook Svart 24.Mars.2017 Har du kontrollert register? Sett at merkene stemmer? 30 grader fortenning, på tomgang? Høres rart ut, har du sjekket med tekniske data hvor mye fortenning det skal være? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
kromfelgen Svart 24.Mars.2017 Del på Facebook Svart 24.Mars.2017 Vi har tilsvarende motor og hadde et liknende problem. Hos oss hadde reimhjulet til regreima bak impellerpumpa løsnet og låsepinnen knekt. Da ble timingen helt feil selv om alle markeringene tilsynelatende var ok. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
adeneo Svart 24.Mars.2017 Del på Facebook Svart 24.Mars.2017 Her er en video av hvordan den går, den går også med 30grader fortenning på 800rpm Du bør ligge på 6-8 grader fortenning på tomgang, rundt 32-36 på rett over 4k rpm. Du bør nok helt klart sjekke merkene på reimhjulene for å se om reima står som den skal. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
rippie Svart 25.Mars.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Mars.2017 Var nede å demonterte varmeveksleren og fikk sjekka registerreima i dag tidlig. Og ja, den har hoppet over to hakk. Er det no vits å prøve å flytte reima tilbake, eller må man bytte reim og strammer? Er på navbudsjett, så må spare der man kan. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
adeneo Svart 25.Mars.2017 Del på Facebook Svart 25.Mars.2017 Du bør bytte reima når du først har dette oppe, å se om du kan finne årsaken til at den gamle har hoppet over. Er reima slakk eller er det andre årsaker til at den kan ha hoppet over? Generelt bør man alltid bytte strammeren også. Disse strammerne blir dårlig med årene, lagre ryker osv. Den nye registerreima bør vare i mange år fremover, å bytter man ikke strammeren med en gang så risikerer man at denne ryker og at det må byttes registerreim tidligere enn man eller hadde hatt behov for. Reima koster ikke all verden, et par hundringser hos Volvo, men strammeren er nok noe dyrere, jeg tipper rundt tusenlappen. Sjekk fjæra på strammeren også, disse er billige og bør byttes dersom de er dårlige. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bertramsen Svart 25.Mars.2017 Del på Facebook Svart 25.Mars.2017 Hadde motoren vært en slik som raser ved regreimbrudd, så hadde jeg fulgt Adeneo's råd her. Denne motoren derimot tåler et regreimhavari, så her hadde jeg tatt sjansen på å flytte tilbake reima. Eneste du risikerer er at du må gjøre denne jobben igjen litt tidligere enn planlagt. Du får også disse delene hos biltema. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
000 Svart 25.Mars.2017 Del på Facebook Svart 25.Mars.2017 Ja for som kjent kan man bare trille ut til siden og ta bussen hjem ved motorhavari i båt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bertramsen Svart 25.Mars.2017 Del på Facebook Svart 25.Mars.2017 Knurrbart hadde nok kjøpt ny motor...for sikkerhets skyld. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
rippie Svart 25.Mars.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Mars.2017 Prøver i første omgang å flytte på reima da. Om det samme skjer igjen, vet jeg iallefall hva som er galt :) Reima er passe stram, kan vri den 90 grader men ikke mer. Forresten, justeringsmerket på hjulet til fordeleren, er det det store hullet eller er det et merke som er rustet bort? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bertramsen Svart 25.Mars.2017 Del på Facebook Svart 25.Mars.2017 På min klarte jeg heller ikke å finne merket på fordelerhjulet. Jeg satt sylinder nr. 1 i TDC og vred fordelerhjulet til rotoren pekte på pluggledning nr. 1. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
rippie Svart 5.Mai.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Mai.2017 Har hatt et par runder siden sist, og etter å ha bytta 2 defekte tennplugger har det blitt litt fremgang... Nå sviver den, litt finjustering igjen. Og spørsmålet mitt til justeringa er: Er det mulig å sette reimhjulet til dynamo på feil? Altså det hvite merket ikke er på 0 grader på gradskiva (som ikke er med på bildet) når den er TDC. På bildene under ser man merket til veiva er 1 hakk fra TDC mens det hvite merket er på ca 40 grader. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
GunR Svart 5.Mai.2017 Del på Facebook Svart 5.Mai.2017 Merket pleier ikke være en stor rund flekk på forsiden av reimskiva, men et hakk, på ytterkant, nærmest blokka. Har ikke du tatt av et deksel? Kan være at merkene du skal sikte etter er på dekselet.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
rippie Svart 5.Mai.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Mai.2017 Ja, du kan se merket på den ytterste svarte ringen på det øverste bildet, lurte bare på om det var mulig å sette på reimskiva feil. Altså at den ikke har et hakk den må stå i eller noe slik. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.