Jump to content

Lekkasje ved drev Mercruiser alfa one


HomerSimpson

Recommended Posts

Etter noen problemer skulle endelig båten sjøsettes, men da kom det ett nytt problem. Etter at båten var kommet på vannet og kranbilen var borte oppdaget jeg en lekkasje. Det kommer inn vann ett eller annet sted i drevet. Det drypper så vidt det er når drevet er helt nede, men det derimot renner når jeg tilter drevet helt opp. Det er ikke lett og se hvor vannet kommer fra men det ser ut som det kommer inn på babord side i helt i underkant. Jeg tror det kan være en belg i og med at det kommer mer da jeg tilter opp drevet, men jeg snakket med ett verksted og det kunn også være att selve drevet var satt feil inn. Det kunne være den pakningen som sitter inne ved lageret som settes inn før en setter inn drevet i transormen. Er det noen som har noen andre erfaringer. Drevet er ett alfa one gen I. :headbang:

Det må da være mulig å drikke alkohol uten å ha det moro???

 

Ny Flem.jpg

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Det er nok ikke pakninger mellom drevet og transom som er problemet. Drevet er "lukket" dvs at du skal kunne ta av drevet uten at det kommer olje ut. Er du sikker på at det er drevolje som lekker, og ikke olje fra tiltpumpene (husker ikke hva de heter). det kan tyde på det siden det kommer mer olje når du tilter. Det går en slange fra transomen til hver av pumpene i underkant av transomen.

/per

Link to post
Share on other sites

Er der en pakning inne ved lageret da?? Trodde ikke det. Høres mest ut som belg problem , men om det er knutebelgen ville vel det lekke omtrent midt på under der akslingen går inn i motor. Er det på barbord side vil eg tippe girvaier belgen som lekker

 

Bilde

 

Ellers kan det lekke fra vannintaket som du ser går inn på sidenav

Redigert av Wellcraft (see edit history)

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Til "skipet 3". Jeg var kanskje litt utydelig i mitt innlegg, men det er sjøvann som lekker inn, ikke olje.

Til "Wellcraft" jeg tror også at det må være belgen til gearwiren. Den pakningen jeg mente var den store O-ringen som settes inn i transormen før man stikker inn akselen til drevet i transormen når dette monteres om våren. Dersom det er belgen til gearwire som lekker er dette en forholdsvis stor jobb som jeg ikke tar selv. Skal ta med meg speil og lommelykt i kveld for å finne ut nøyaktig hvor vannet kommer inn.

Det må da være mulig å drikke alkohol uten å ha det moro???

 

Ny Flem.jpg

Link to post
Share on other sites

Til "skipet 3". Jeg var kanskje litt utydelig i mitt innlegg, men det er sjøvann som lekker inn, ikke olje.

Til "Wellcraft" jeg tror også at det må være belgen til gearwiren. Den pakningen jeg mente var den store O-ringen som settes inn i transormen før man stikker inn akselen til drevet i transormen når dette monteres om våren. Dersom det er belgen til gearwire som lekker er dette en forholdsvis stor jobb som jeg ikke tar selv. Skal ta med meg speil og lommelykt i kveld for å finne ut nøyaktig hvor vannet kommer inn.

<{POST_SNAPBACK}>

 

det var nok min feil. Leste ikke innlegget ditt bra nok :lol:

/per

Link to post
Share on other sites

Når jeg tenker etter er vel faktisk gearwire gjennomføringen på styrbord side. Dersom man tar av drevet sitter jo mekanismen i transomen på høyre side sett bakfra. På babord side sitter inntaket til kjølevann med den lille o-ringen. Jeg satt denne o-ringen fast med litt pakninssement så den satt på plass før jeg satte inn drevet. Etter hva jeg kan forstå sitter jo denne etter impelleren så det står jo heller ikke trykk på den o-ringen når ikke motoren går for det lekker like mye om motoren går eller ikke.

Redigert av Østlendingen (see edit history)

Det må da være mulig å drikke alkohol uten å ha det moro???

 

Ny Flem.jpg

Link to post
Share on other sites

Selvfølgelig. Tegningen viste jo feil del.. Min tabbe , gir vaier er på Styrbord. Men en ting som er på Babord side og kan lekke på mitt Bravo 3 drev er ledningene til trim/tilt sensorer. Om ledningene ikke er satt rett på pålass etter belgskiftet kan dei hukke seg fast og der er fare for lekasje.

 

Håper du finner ut av dette

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Da har jeg funnet ut hva som var årsaken til lekkasjen. Det var faktisk belgen rundt gearwiren. Det så ut som om vannet kom inn på babord side men det gjorde det ikke. Da jeg fikk båten på land så jeg raskt at det var to små hull i belgen rundt gearwiren. Denne er nå byttet og håper nå at båten er tett. Skal sjøsette igjen på torsdag. :flag:

Det må da være mulig å drikke alkohol uten å ha det moro???

 

Ny Flem.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...