Jump to content

Montering av motorbrakett på Askeladden 420?

Mippen

Recommended Posts

Jeg har en liten Askeladden 14 som jeg har planer om å bruke til fiske og til å utforske rundt om. Siden jeg av og til kanskje kommer til å dra steder med lite trafikk vurderer jeg å montere på en brakett for en ekstra liten påhengsmotor hvis jeg skulle få problemer med hoved motoren. Har en liten og lett Honda 2 hk 4 takt som veier 12 kilo. Spørsmålet er om denne lille båten tåler den ekstra vekten og hvordan denne braketten monteres? Holder det for eksempel å skru den fast i akterspeilet med noen syrefaste maskin skruer, eller må det forbores og bruke gjennomgående bolter med skive og mutter?

Type båt og brakett.

bilde

Biltema soin har 8 små hull. Den er vel tiltenkt at den skal skrus med skruer i stedet for bolter?

Jeg monterte en slik brakett på en seilbåt en gang. Da brukte jeg riktignok et monteringsbeslag i tillegg, som kompenserer for den skrå vinkelen på akterspeilet på mange seilbåter. Men også dette beslaget hadde de samme små hullene. Jeg kjøpte likevel bolter som passet med hullene, og med solide skiver på innsiden. Det føltes langt tryggere enn maskinskruer.

Har lik båt. Utfordringen er at det er isopor fylt skrog under håndtaket. Du må såfall feste braketten over håndtaket for å klare å skru gjennom. Det gjør at det er liten plass til en brakett. Det er også den svakeste delen av akterspeilet på båten. Vet ikke om den vil klare belastningen der i hjørnet? Merket med rødt hvor jeg mener.

bilde

Korsfjord  -  tror det er litt forvirring ute å går her... Maskinskrue er en type bolt og jeg tror at det du har kjøpt er en maskinskrue.

(og jeg tror også at det er et godt valg og særlig i kombinasjon med store skiver som du nevner, også godt med tettemasse da )

Som et eksempel se ISO 601

bilde

Jepp, takk for korreksjonen! Det var noe annet enn det jeg trodde TS mente, og ganske likt det jeg brukte, ja

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...