Roger jo Svart 22.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2017 (redigert) Lars jeg var innom min lokale EL.firma og der fikk jeg låne presstang med meg i båten. Kjøpre krympestrømpe og fikk låne med kontaktpasta for å ha i kabelskoen før sammenklemming. Ps. har du ikke trekt kablene ta de med til et EL.firma og klem de på der. Redigert 22.Mars.2017 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Lars H. Svart 22.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2017 Er det fortinnede kabler de har på Seatronic? Dessverre ikke, men utrolig myke og fine. Jeg har også kjøpt noen 50mm2 kabler hos Aktiv Marin Lillestrøm (Best Marin kjeden). De føles stivere ut, ikke fullt så mange og tynne kordeler, men kordelene er fortinnet. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Lars H. Svart 22.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2017 Lars jeg var innom min lokale EL.firma og der fikk jeg låne presstang med meg i båten. Bra service, men jeg har presstang. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Fjordgubbe Svart 22.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2017 Skyllermarks sine kablar har langt fleire trådar og er langt meir føyelege enn dei meir vanlege. Vil anbefalle dei på det sterkaste. Sitér dette innlegget Link to post
Ove T Svart 22.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2017 Hej Lars Det är synd att det är så lång till Göteborg, annars har Kryssarklubben denna tång till uthyrning för en billig peng.http://www.vastkustkretsen.se/Batteknik/Utrustning Hälsningar Ove Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 22.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2017 Ja, har har sett disse hydrauliske presstengene. Og det er vel ikke noe som er bedre. Og hadde jeg bodd nært Göteborg og vært medlem i Kryssarklubben, hadde jeg nok tatt imot tilbudet. Dette er jo en 1-gangsjobb, så presstangen min blir nok liggende og støve bort etter dette. Men er det noen som trenger å låne den, er det bare å si ifra. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Lars H. Svart 22.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2017 Skyllermarks sine kablar har langt fleire trådar og er langt meir føyelege enn dei meir vanlege. Vil anbefalle dei på det sterkaste. Får jeg den store ånden over meg etter denne jobben, skal jeg sannelig telle opp hvor mange kordeler det er i kabelen jeg har kjøpt. Og det er utrolig mange. Men jeg lover ikke noe. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Teerex Svart 22.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2017 Det er kanskje såkalte sveisekabler som er veldig myke og "fintrådet". De selges også som batterikabler. https://m.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=42179315 Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Lars H. Svart 22.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2017 Jeg skal prøve å huske å ta et nærbilde av enden på en kabel, men lover ikke noe. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
SoBo Svart 23.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2017 Vet ikke om det er nevnt over her, men bruk baufil til å kappe 95 kvaderaten med. En med godt blad. Funker helt fint. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Hulda Svart 23.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2017 Som nevnt over, vinklesliper, voksen baufil, kraftavbiter, alt funker helt utmerket. Sitér dette innlegget Link to post
JonnyBoy Svart 23.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2017 Vinkelsliper med tynn kappeskive. Bruk gjerne kappeskive for rustfritt da de er ca 1mm tykke og ikke setter mye varme i emnet. Hvis tilgang på strøm er et problem, kan jeg på det sterkeste anbefale batteridrevet vinkelsliper. Sitér dette innlegget Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel Link to post
Lars H. Svart 23.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2017 Vet ikke om det er nevnt over her, men bruk baufil til å kappe 95 kvaderaten med. En med godt blad. Funker helt fint. Joda, det er nevnt før, i startinnlegget mitt. Nå er jeg på farten til havnen, og stor baufil med nytt blad pluss vinkelsliper med 1mm kutteblad er er funnet frem. Og i båten ligger Dremel'n med kutteskiver. Jeg begynte på jobben med å bruke baufil, men den var så puslete med utslitt blad at jeg ga opp etter en kutting. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
X10an Svart 23.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2017 Selv har jeg ofte brukt stanleyblad mot en trekloss og en liten hammer. Det blir rette og fine kutt. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 23.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2017 Jeg bruker baufil, med nytt blad. Gjerne uten å fjerne isolasjonen for da flises kordellene mindre opp. Ellers så skal du aldri dobbelkrympe som noen hevder her. Om du krymper og det er korrekt verktøy og sko, så oppnås flytegrensen på ledningen og du får en gasstett elektrisk forbindelse. Da får du heller ikke korrosjon I krympen. Om du krymper en ny omgang drar du kobbereret ut av den første krympen, om du er uheldig. Ellers så lodder jeg ofte kabelskor I denne dimensjonen da jeg ikke har tang. Vitsen med det lille hullet frems på kabelskoen er for å inspisere at kabel og tinn fyller skoen Når det gjelder kvadrat og spenning er dette mye viktigere en mange tror. Formelen for effekt til thrusteren kan skrives slik (VxV/R) UxU/R. R er konstant I en thruster, Om spenningen er 10 Volt på trusteren så blir effekten 100 over konstanten. Er spenningen 12V blir effekten 144 over konstanten. Med andre ord 44% mer effect. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 23.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2017 Og så var all 12volt kablingen fra batteri til truster via sikring og bryter koblet opp. Til å kutte kabelen brukte jeg tangen på bildet under ra BT. Den klippet 95 kvadrat kabelen som smør, med helt rent kutt. Bilde av kuttet kommer i kveld. Nå er det på tide å rydde litt, og så står det igjen å strekke styrekabler og montere joy stick. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
JRK Svart 23.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2017 Så Bra! Om du har link til tanga, så legg den ut Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 23.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2017 Link til tangen hos Biltema finner du her. Pris 119 kroner. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Lars H. Svart 23.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2017 Jeg skrev tidligere at jeg skulle telle antall cordeler i 95mm2 kabelen, men det gir jeg opp. Men interesserte kan jo telle selv? Bildet under viser også hvor fint kutt tangen fra Biltema laget. Ufortinnet 95mm2 kabel fra Seatronic og fortinnet 50mm2 kabel fra Best Marin. Her en åpnet bit av 95mm2 kabelen. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Roger jo Svart 23.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2017 Bilde bedrar, men Trådene i sveisekablen min måler CA. 0,254 mm (0,010 tommer) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Lars H. Svart 23.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2017 (redigert) Jeg målte trådene i bildet ovenfor til en diameter på 0,257mm med micrometer fra Biltema, med skyvelære (tysk Mauser) 0,3mm. Med en 95mm2 kabel, skulle det da bli 1600 til 1800 kordeler i kabelen! Da tror jeg det er lov å kalle en slik type kabel flertrådig. Ellers ble jeg ikke ferdig med å koble styrekablene. Kabelen er nesten fremme til instrumentpanelet og joystikken og av på bryter er montert. Så nå er det bare å sette på noen små kabelsko (2,5mm2) på kabelen, så er jobben gjort. Men jeg kunne ikke dy meg, og med en tjuvkobling fikk jeg testet at trusteren fungerte. Det røsket godt i baugfortøyingene med 60kg. skyvekraft! Lars H. Redigert 23.Mars.2017 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Teerex Svart 23.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2017 (redigert) For å spikke litt fliser så heter det nok ikke kordeler (evt. kordeller som noen sier), men bare tråder. En kordel er en enhet bestående av mange tråder, som igjen er f.eks. tvunnet til en wire, et tau eller lignende. Vanlig tauverk består av 3–4 kordeler og ståltau av 6–8 kordeler som er tvunnet, slått eller flettet sammen. https://no.wikipedia.org/wiki/Kordel Redigert 23.Mars.2017 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Lars H. Svart 23.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2017 Beklager at jeg ikke var nøye nok på bruken av ordet kordeler. Men at kablene jeg har slitt med de siste dagene er flertrådig, må vel være rett. Når det gjelder 95mm2 kabelen hadde den også en gruppering med enkelttråder i kordeler. Den hadde 8 - 10 kordeler hver bestående av enkelttråder (selvbfølgelig uten ståltråd i midten). Dette går ikke helt tydelig frem av bildet, men en ser antydningen. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Fjordgubbe Svart 23.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2017 Dei fleirtrådige kablane eg viste til lenger oppe, har langt fleire trådar enn dette, samstundes som dei har papp og gummiisolasjon. Difor er dei mykje mjukare enn desse meir vanlege kablane. Men til vanleg bruk er desse vanlege kablane heilt greie. Eg har brukt begge typar. Eg skulle og montere baupropel og bestilte raud og svart 95mm2 kabel på nettet. Først då eg mottok pakken vart eg oppservang på skilnaden. Den svarte var fleirtådig, den raude den vanlege, og skilnaden nesten utruleg med omsyn til bøyeligheit. Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 23.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2017 Mine kabler mellom 10 og 50 var og kledd med tynn papir/papp innenfor isolasjon. Hvorfor vet jeg ikke. Kjøpte di på maritim. Uansett. Interessant tråd? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.