Jump to content

Jotun nonstop direkte på gelcoat?

SøndreSvaberg

Recommended Posts

Svogeren og jeg innledet årets båtpussesessong på jolla (14-fot) i går. Normalt begynner vi med å flekke de felt som har flasset bort og der det er tynt. Vi har i alle år brukt Jotun NonStop selvslipende bunnstoff. I stedet for at vi stod med ferdig stoffet båt - skjedde det nok en feil et sted...

Vi endte nemlig opp med halve båten uten bunnstoff - det ene tok det andre og til slutt stod begge med malingskraper... VEL nok om det.

Hvordan går vi da videre? Jeg er tilhenger av godt nok: Så hva er da godt nok i denne sammenhengen?

Kan vi legge to ferske fine lag med Jotun NonStop direkte på gelcoat? Eller MÅ vi gjøre som det står i databladet til NonStopen: Legg grunning/antipest først...

Vi har hatt båten siden den var ny og vi har aldri skrapet av alt bunnstoffet før... Da båten ble levert ny, kom den uten noe form for grunning mellom gelcoat og bunnstoff - det kan jeg se nå :giggle:

Hehe :-) Denne 14 fots jolla ligger vel på land om vinteren, så her hadde ikke jeg giddet å tenke på primer engang. Du skriver ikke hvor gammel den er, men uansett, tror å grunne med antipest bare er waste. Tynt lag med Jotun NonStop er sikker godt nok.

De konklusjonene forsto jeg ikke. Når bunnstoffet ikke sitter, må det vel være verd jobben med et lag primer? Da klarer en seg med litt flekking hver vår der bunnstoffet er tynnslitt.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Alternativet er jo det som står på primerbokesen, "Produsenten garanterer tettet etter 6-7 strøk" , noe jeg også ville garantert om jeg ønsket å bli søkkrik på salg av slike produkter :-) Men jeg tviler på at det finnes eksempler på at flere Askeladden 435 Lite har gått til bunns på grunn av mangel på bruk av primer :-) De blir levert uten, men du kan kjøpe dem med et strøk med antipest-primer for ca X,- Men, ... neppe noe stort behov på en båt som tørker på land om vinteren.

OK, flere lag 2-komp Epoxy tetter nok mot vannintrenging, Men gelcoaten er ganske tett den også. Her er det vel snakk om en primer, ikke nødvendigvis for å "tette", men for at bunnstoffet som skal hindre groe skal sitte og ikke flasse av hver sesong? Har jeg misforstått noe her?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

I følge databladet skal det grunnes med f.eks epoxy primer før man legger 2-3 lag med ny selvslipende.

Spørsmålet er vel: Hvorfor det?

Vi har hatt båten i 13 år, den har ikke trukket nok vann til å synke ihvertfall og bunnstoffet har sitte "godt nok". Enkelte steder løsnet bunnstoffet lett, mens resten satt mer enn godt nok etter min standard.

Vil bunnstoffet vi nå legger på holde i nye 13 år uten å legge antipest eller annen 2-komp grunning?

Redigert av SøndreSvaberg (see edit history)

Jeg har flere lag 2-komp Epoxy (primer) og det flasser ikke. Da jeg hevet vannlinjen 10cm mattet jeg bare litt ned og la på en standard 1-komp primer. Det har ikke flasset der heller.

Men da jeg kjøpte båten i 1987, et år gammel, hadde nesten alt bunnstoffet flasset av pga mangel på noe som helst primer. Det var litt av en jobb for en nybegynner å få orden på det, men det var verd pengene og arbeidet. I de 30 ,årene som har gått, har jeg kun flekket over hver vår med bunnstoff der det har blitt tynnslitt. Da holder groen seg borte, og jeg bruker kun en liten boks (0,7 liter Seajet 033 selvpolerened bunnstoff) hver vår på vår Saga 27.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Jeg hadde tenkt å gi meg her i denne tråden, men er den metoden din index noe du selv har testet og vet at fungerer, eller som du sier: "tenker at det sitter"?

Jeg får sitere min gamle lærer på realskolen som da jeg sto fremfor tavlen i matematikktimen og hadde gjort en utregning der jeg sa at jeg trodde svarer ble. . . . kom med kommentaren: "Her skal du ikke tro, men vite! Tro kan du gjøre i kirken"

Jeg vet det sitter ja. Men det kan godt være det sitter enda bedre med primer først. Men jeg ser ikke helt problemet. Det er snakk lm en 14 foter som har greid seg helt fint uten primer i 14 år. Da er jeg ikke bekymret for at det skal sitte dårligere de neste 14. Vil man legge mye arbeid i det skraper man selvfølgelig resten av båten ren også, sliper bort alle spor etter gammelt bunnstoff og legger på noen strøk med 2 komp primer. Kanskje er resultatet mindre flassing i årene fremover, kanskje ser man ikke forskjell. Jeg ville ikke latt dette tatt nattesøvnen fra meg..

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Hehe :-) Denne 14 fots jolla ligger vel på land om vinteren, så her hadde ikke jeg giddet å tenke på primer engang. Du skriver ikke hvor gammel den er, men uansett, tror å grunne med antipest bare er waste. Tynt lag med Jotun NonStop er sikker godt nok.

Stemmer. Båten tar seg en tur ut på sjøen i mai og kommer på land igjen oktober.

Jolla er en Askeladden 435 lite og var ny i 2004.

Jeg skjønner ikke logikken her med at det ikke skal være så nøye fordi denne jolla bare er på vannet fra mai til oktober. Det gjelder vel stort sett de fleste fritidsbåter? Så da driver vi kanskje med unødvendig priming og tull alle sammenen . . .?

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

For at bunnstoffet skal feste godt så ville jeg ha slipt matt, et strøk med primer (enkomp, ikke tokomp, trengs ikke med denne bruken/båten) og så et strøk med selvpolerende. Eventuelt ett strøk med hardt bunnstoff og så et strøk men selvpoelrende av en annen farge slik at man senere kan se hvor det tremgs mer bunnstoff (neste år).

Hvorfor det er så viktig med x antall strøm med to-komp på en jolle som ligger mer enn halve året på land har jeg aldri skjønt!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...