Jump to content

prishopp på båtforsikringen.


Eureka

Recommended Posts

Her er det mange eksempler på pris, men lite referanse til betingelser som vel bør tas med i betraktning siden betingelsene kan være epler mot ananas.

 

Har selv nettop byttet til Nemi og de har lovet meg at det ikke er første års "bondefangeribetingleelser". Holdt på noen runder med dem før jeg til slutt sa ja siden prisen da var en del tusen under det jeg hadde hos Storebrand i kombinasjon med Tryg.

 

Forsikring er og blir et slags "veddemål" og selskapene bruker sin skadestatistikk for å prise sine poliser. Sjelden billigst å ha alle forsikringer et sted, og mye å spare på å shoppe rundt og også se hvilke medlemskap som girpotensielt store besparelser. Husk også å spørre om pris på bostedsaddresse versus addresse hvor båten befinner seg for det kan også her være betydelige forskjeller i premien!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Første året hadde jeg Tryg, men andre året økte de prisen med over 70 prosent! Da sa jeg takk for meg. Har hatt Storebrand, men nå er båten så gammel at de ikke vil forsikre den, så jeg må ut og lete etter et nytt! If har jeg dårlig erfaring med fra før, så de vil jeg uansett ikke prøve, selv om de skulle være billigst!

Link to post
Share on other sites

Her er det mange eksempler på pris, men lite referanse til betingelser som vel bør tas med i betraktning siden betingelsene kan være epler mot ananas.

 

Selvsagt må vi ta dette med i vurderingene, men er det kasko, så er det kasko. Med det mener jeg at det som står "med liten skrift", det blir gjerne såpass omfattende å lese seg opp på at de fleste av oss ikke leser dette uansett.

Link to post
Share on other sites

Selvsagt må vi ta dette med i vurderingene, men er det kasko, så er det kasko. Med det mener jeg at det som står "med liten skrift", det blir gjerne såpass omfattende å lese seg opp på at de fleste av oss ikke leser dette uansett.

 

Og det er nettop problemet at man derved sammenligner epler med ananas, eller kanskje med pærer. Eksempelvis bø rman kikke på avkorting grunnet alder, tids på året båten kan være på sjøen, om mast må ned ved opplag på land osv Mulig du synes at en bukse er en bukse, men det synes ikke jeg.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Hopaneng, du har jo makan båt som meg, så prisen din er jo særlig interessang å sammenligne med. Som sagt har jeg forsikret for 190tusen. Mulig jeg har dratt summen litt høyt, men det beror bl.a på motor, 18 hk yanmar fra 2004 og at jeg har oppgradert en del utstyr ombord samt relativt mye arbeid/ oppgradering utover hva som er vanlig, mtp helisolert skrog.

Du betaler mao det samme jeg gjorde for en del år siden, men forsikret for over det dobbelte. Men båten din er vel ganske ny for deg?

 

 

jeg skulle nok forsikret båten for mer jeg også. har kun hatt den forsikret siden jeg kjøp i fjor sommer, så ingen prisøkning sålangt.

men tror det blir en ringerunde neste uke, ser ut som det er penger å spare

Link to post
Share on other sites

Neida, jeg ser nok forskjell på bukser jeg også, men i all hovedsak så er det nokså like betingelser. Men selvsagt, dersom betingelsene er så forskjellig som epler og ananas, så klarer vel de fleste å se det også. 

 

Hvordan vet du om, eller at, betingelsene er nokså like når du tilsynelatende ikke tar deg bryet med å lese betingelsene? På din forsikring på båt får du fradrag for alder på utstyr?

 

Forøvrig finnes det forskjellig type kaskodekninger så nei, kasko og kasko er, eller kan være, to forskjellige ting mht dekning!

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg ble oppringt av en fra Codan forskning igår, han gikk igjennom alle mine forsikringer og det ble noen tusen billigere i året.

 

Idag ringte jeg til mitt nåværende forsikringselskap og sa at den må justere ned prisene, eller miste en kunde.

 

De (SB1) ordnet opp og jeg fikk tynet det hele ned ett par hundre under Codan.

 

Deretter sendte jeg mail til han hyggelige mannen fra Codan som hadde brukt av sin tid og laget et tilbud, og forklarte hvordan han hadde hjulpet meg med å få ned prisen hos Sparebank 1

Du her nok fornøyd med deg selv men dette kunne du ha utnyttet bedre.

Forsikringelskapet som du hadde ville tatt kontakt med deg etter de mistet deg som kunde og gitt deg en konkuranse dyktig pris etter en liten stund

Så langt er resultatet det samme men ditt nye forsikring selskap har også rutiner for å fange opp fra fallende kunder.

Jeg spilte dette spillet noen år med hell

Link to post
Share on other sites

Det selskapet holder jeg meg langt unna. Det minste de dekker er skader over 10.000 kr. :thumbsdown::nonod::diving:

Morra mi lærte meg at forsikring tegner man for å ungå økonomisk ruin eller i beste fall for å ungå og bli satt økonomisk tilbake.

Forsikre olabuksa,mobilen,fulebrettet eller mot andre små utlegg er en risiko det lønner seg å bære selv.

Skade på båten for kr 9000- egenandel er en utgift jeg bare hadde tatt isteden for å styre med å tatt det på forsikringen.

Kan nesten ikke se det for meg at det går å ødlegge båten for så lite penger hvis man først skulle være uheldig.

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du her nok fornøyd med deg selv men dette kunne du ha utnyttet bedre.

Forsikringelskapet som du hadde ville tatt kontakt med deg etter de mistet deg som kunde og gitt deg en konkuranse dyktig pris etter en liten stund

Så langt er resultatet det samme men ditt nye forsikring selskap har også rutiner for å fange opp fra fallende kunder.

Jeg spilte dette spillet noen år med hell

 

Er det ikke her myndighetene har innført noen restriksjoner?

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Du her nok fornøyd med deg selv men dette kunne du ha utnyttet bedre.

Forsikringelskapet som du hadde ville tatt kontakt med deg etter de mistet deg som kunde og gitt deg en konkuranse dyktig pris etter en liten stund

Så langt er resultatet det samme men ditt nye forsikring selskap har også rutiner for å fange opp fra fallende kunder.

Jeg spilte dette spillet noen år med hell

Kunne kanskje utnyttet dette enda bedre, saken er bare at jeg helst vil være kunde hos SB. Ikke si det til noen?

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Hvordan vet du om, eller at, betingelsene er nokså like når du tilsynelatende ikke tar deg bryet med å lese betingelsene? På din forsikring på båt får du fradrag for alder på utstyr?

 

Forøvrig finnes det forskjellig type kaskodekninger så nei, kasko og kasko er, eller kan være, to forskjellige ting mht dekning!

Nåvel, jeg har nokså god oversikt over hva slags dekning jeg har. Litt har jeg lest må vite. :wink:  Ja, jeg får aldersfradrag på utstyr.

Forsikringen for meg skal sikre meg mot  de større skadene. Så ja, noen sjanser tar jeg. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Har brukt Pantaenius ei god stund no. Dei er ikkje dei billigaste, men totalvurderinga har gjort at eg ser på deira tilbud som det beste. Mellom anna har dei fast verdi på båt. Er avtalt forsikringssum 500.000, så får du utbetalt 500.000 kroner. Mange som har strøkne og oppgraderte eldre båtar, vil i mange forsikringsselskap ofte få problem med å få utbetalt noko anna enn ein lausleg stipulert marknadsverdi. I tillegg har ikkje Pantaenius aldersfrådrag for rigg. Også viktig for oss med båtar som har nokre år bak seg.

Har dessverre hatt bruk for forsikringa ein gong. Eksemplarisk forsikringsoppgjer frå Pantaenius si side.

Link to post
Share on other sites

Har Pantaenius seriøst ett slikt tilbud at de betaler ut det som er avtalt forsikringssum? Det er jo nærmest som "innbydelse til svindel" om noen har en ødelagt båt så kan noen kjøre den på grunn og bli plukka opp av en venn som "tilfeldigvis" var på båttur i nærheten. 99 % av folk ville aldri gjort noe slik men det holder jo med 1 % svindlere for at forsikringa skal bli som innbydelse til svindel.

 

Jeg tror nok de fleste forsikringer i beste fall går på markedspris av båt ved ulykke og ikke avkorter summen.

Link to post
Share on other sites

Pantaenius skal sjølvsagt godkjenne summen som forsikringstakar ønsker. Har i dag ein Bavaria 36. Denne har eg siste halvåret påkosta ein del, ca 150.000 kr. Sender oversikt over påkost eg har gjort på båt, også litt om arbeid som har blitt gjort. Har lagt ned nokre hundre timar på båten sidan august. Har også sendt 20-30 bilder som viser tilstanden på båten. Kjem til å heve verdien på båten til ca 600.000 kroner på båten ganske snart. Etter dei påkostningane som er blitt gjort, så er dette ein fornuftig verdi på båten.

 

Pantaenius er drevne på dette. Dei ville nok neppe godkjent å avtale ein forsikringssum på td ein Alikraft 31 til 150.000 kroner utan rikeleg dokumentasjon :smiley:

 

Det som er kjekt med dette forsikringsselskapet, er at dei som gidd å halde båtane sine strøkne, får forsikra dei for ein ganske reell verdi. Har du td ein HR 352 med ny rigg, ny motor og nytt teakdekk, som elles er i strøken tilstand, så er denne verdt mykje meir enn ein gjennomsnittleg marknadsverdi.

 

Eit anna døme: Du kan få kjøpt eit vrak av ein Princess 435 til 500.000 kroner, eller ein strøken og oppdatert til ein mill. Har du kosta på nye motorar o.l, er det kjekt å få ein korrekt forsikringsverdi. Faren er som du seier, er at nokon kjøper eit vrak av ein Princess (t.d.) og overforsikrer han. Dette er sjølvsagt svindel, og er trur Pantaenius ofte har følarar ute..

Redigert av sunnmøre (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg byttet desverre bort fra gjensidige i fjor etter å ha vært kunde i nesten 15 år, de skrudde opp prisene mer og mer og mer og mer, måtte krangle hvert år.

 

Jeg gikk ned fra litt over 60.000 totalt, til nå under 30.000, båten og bilene gikk fra å bare ha kasko, til å ha pluss forsikring.... 

Link to post
Share on other sites

Medan me er inne på båtforsikring. Kanskje nokon kan lista opp nokre som er å anbefalle? Berre som ein peikepinn? Sjølvsagt litt avhengig av båttype dette, men likevel. Og so er det vel den dagen ulukka skjer ein ser om ein har valt rett selskap. Då er det litt seint. Men fleire har høge prisar etter det eg ser.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror nok de fleste forsikringer i beste fall går på markedspris av båt ved ulykke og ikke avkorter summen.

 

Ja, de fleste gjør det, men ikke alle som allerede nevnt her. Det betyr at den enkelte må selv justere verdien opp, eller ned, for hvert år avhengig av utviklingen i markedsverdien på båten.

I sjøforsikring forøvrig så kan reder i stor grad selv bestemme verdien på skipet som blir forsikret, men selvfølgelig går også premien opp med høyere forsikringssum. Jeg har mer enn en gang sett en nær slektning rive seg i håret over hvilket beløp hans sjoforsikringsselskap har måttet utbetale en reder som har lidd et tap, men min lille kommentar til ham har da vært at han har selv akseptert reders verdianslag og gladelig  innkassert en (alt for høy) premie deretter. Ble alltid en del mumling etter det!

 

Mht hvilket selskap som er best Fjordgubbe så vil sikkert noen her fraråde deg alle selskaper som driver mens andre vil anbefale nettop det selskapet som andre fraråder. Mange tråder på forumet om dette.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...