boble65 Startet 23.Mars.2017 Link til dette innlegget Startet 23.Mars.2017 Trenger litt hjelp til hvor minus er..? og hva L betyr? Må også få takke Joerg Becker for super service? Sitér dette innlegget Link to post
Stjernen ! Svart 23.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2017 Skulle vi gjort uten Joerg her på plassen ... http://www.tbbecker.de/dynamo/dyn_kobling.htm Sitér dette innlegget Link to post
EvenLeonhardsen Svart 23.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2017 minus\jord er i selve huset til dynamoen så når du skrur den på plass er den jordaW kan du bruke til turteller om du vil åder du har satt et spørsmålstegn kan du nok bruke til jord siden d ser ut til at den er skrudd i dynamohuset Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 23.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2017 (redigert) Ladelampe ja. Det er den brune ledninga hos meg ? har minus og plusskabel som går direkte til forbruksbatteriene fra dynamo. Så da kobler jeg minus til batteri og releene på motor der spørsmålstegnet er. Turtallsgiver har jeg på motor. (Volvo penta tamd30a). Dog skal det sies at turteller fusker endel når jeg bikker 3000o/min. Så kanskje jeg prøver turteller uttak på dynamo. Men Minus er vel ikke det samme som jord da.. Ja det er veldig kjekt og ha slike personer som Joerg her på forumet ? Redigert 23.Mars.2017 av boble65 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 23.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2017 Men Minus er vel ikke det samme som jord da.. Enig med deg, Boble65, eg ville heller kalla denne minustilkoblinga for gods. Dermed ogso reservera begrepet jordledning til den beskyttelsen som den er meint å vera. Magne Sitér dette innlegget Link to post
EvenLeonhardsen Svart 23.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2017 kjært barn har mangen navn. gods,jord, minus er akkurat det samme,kretsen er jo til syvende å sist tilknytta minuspolen på batteriet, enten du legger minuskabeln i motorblokka,eller i dynamo feste. Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 23.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2017 Der må jeg si meg uenig. Jord er ikke det samme som en minuskrets og minus på batteri.Jording i mine øyne er feks kabelen jeg har fra sikringskap og ut til jordspydet som står ned i Jorda.Minus på startmotor går med kabel til motorblokk og har forbindelse med minuskabel til startbatteri.I mine øyne er en minuskabel sort mens en jordkabel er gul og grønn.Ikke for og starte noen diskusjon da bare min mening Sitér dette innlegget Link to post
EvenLeonhardsen Svart 23.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2017 hehe som sakt kjært barn har mangen navn..alle disse betegnelsa bruker vi hver dag på verkstedgolvet (15 år med fagbrev), det er bare hva du vil kalle det egentlivi sier, sjekk jordinga\punkter om man har eks disko lys i baklykta di når du bremser eller blinker med blinklysa. Sjekk minuskabeln fra batteri til blokkasjekk gods forbindelsen osvtil syvende å sist så er alt i forbindelse til minuspolen på batteriet :) Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 23.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2017 Jau, du kan saktans sei at kjært barn har mange navn, men å kalla ein minusledning til gods for jord er misbruk av begrepet jordledning. Og det blir ikkje meir riktig av å gjenta det. Når du so nevner 15 år med fagbrev - vel du kan ganga dette med 3 so kjem du fram til korlenge det er siden eg fekk fagbrev som elektriker. Eg skal dog gå med på at minusledning / gods ofte er kalla for jord, men eg går ikkje med på at dette er riktig bruk av begrepet. Magne Sitér dette innlegget Link to post
EvenLeonhardsen Svart 23.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2017 hehe snart klar for grava du da ?? hehe neida bare tuller litt :Pfaren min er nå pensjonert elektrikker, med cv som kanskje er lengre enn lengst, høy og lavspenning,skipselektrikker,bilelektrikker,instrument teknikker bare for å nevne noe.men som sakt i bilverden så blir disse begrepa sakt om minus forbindelsen, står ofte og nevnt i feilsøknings prosedyrer litt om hver andre hva man sjekker. Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 23.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2017 Betyr ikke at det er riktig for det.. har ingen utdanning men vet at jord er jord og minus er minus. Får ihvertfall koblet dynamo snart ? takk for hjelp? blir spennende og se hvor lett motor starter etter 6mnd.. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 14.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2018 Har mistet ladingen....... Har fått fram en ny dynamo Valeo 60A..... den gamle hadde 2 stk +..... fra det ene gikk 2 røde til motorns kabelbunt fra det andre gikk en til batterier. spm? Legger jeg alle disse 3 kabler på den nye dynamons ende +......den har bare en Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Kjellg Svart 14.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2018 (redigert) Uansett om en «fagutdannet» kaller minus for jord, så trenger det ikke være riktig. Men i særdeleshet, om man skal lære noen som ønsker å lære så må man gjerne ta en titt i lærebøkene igjen. Aldri feil å repetere pensum. Personlig så synes jeg det blir litt feil om en fagutdannet kaller minus for jord og lærer det videre. Minus finner man i båt, jord har du i potetåkeren din. Men man kan gjerne trekke jord med seg ombord i båten. Men det er noe heeelt annet. Uansett om man kaller minus for jord 1000 ganger så blir det ikke riktig av den grunn. Hva om du har jordfeil ombord i båten, skal du da begynne å feilsøke minus? Redigert 14.Juli.2018 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 14.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2018 Gunga Din skrev for 3 timer siden: Har mistet ladingen....... Har fått fram en ny dynamo Valeo 60A..... den gamle hadde 2 stk +..... fra det ene gikk 2 røde til motorns kabelbunt fra det andre gikk en til batterier. spm? Legger jeg alle disse 3 kabler på den nye dynamons ende +......den har bare en Bumper denne..........kan vel ikke vare forkskjell på + og + ??? Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Hulda Svart 14.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2018 Jeg vet ikkenoe om dynamoer. Pluss fra dynamoen , vi som har enkle AC Delco, går det pluss til lading. Dernest går det en pluss til tenningsnøkkel/ladelampe. Den siste skal bare fortelle om dynamoen lader eller ikke. Ut fra denne enkle tankegang formoder jeg at pluss er pluss. Hva er betegnelsen bak den gule (sense)ledningen? Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 14.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2018 Det er B+........ alle andre har jeg koll på.......men må gå fra en dynamo med to + til en dynamo med bare en + så det er vel bare å legge alle +kabler på denne....? Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Hulda Svart 14.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2018 (redigert) Ved siden av W, er ikke det merket 'D+'? Hvis så, da er det vel her tenningsbryteren skal inn for å forsyne rotoren med strøm til magnetiseringen, antar jeg? Redigert 14.Juli.2018 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 14.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2018 Jo D+ og W og B- har jeg koll på ! men jeg hadde 2 ulike + på den gamle........legger jeg alle disse + kabler på den ende +polen på den nye ? Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Hulda Svart 14.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2018 B+ til batteri/starter, fet kabel. D+ tynne kabler, 2 stk. Vet ikke hvorfor du har 2 stk. Hulda funker med 1 stk. Stalltips, ingen garanti, ingen reklamasjon. Sense ikke tema. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 14.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2018 (redigert) Den gamle har trolig to adskilte + utganger. Dette bakstykket som er bak på den gamle ble solgt løst og brukt som skilldioder Den er dynamo og skillediode i ett. Du kan koble alt til den ene + kontakten på den nye, men da er jo alt paralellkoblet. Så hvis den gamle har blitt brukt som batteriskille så bortfaller det nå. Mulig du skiller batteriene med bryterne også når du slår dem av og da betyr det ikke så mye. Du må nesten studere opplegget ditt og ikke riskirere og stå med tomt startbatteri. Redigert 14.Juli.2018 av hegra (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 14.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2018 Det har du sikkert rett. En lærer stadig noe nytt. Ser en på bildet av den gamle, så står det på fransk "Distributeur", og det burde vel på norsk bli distribuere, dele ut? Og det er jo akkurat det skilledioder gjør, fordeler lading til to batterier.. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hulda Svart 14.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2018 Ok. Tar den. Tar kun en til av gårsdagens bursdagspresent og legger meg. Men å klaske alle røde inn på en pol er neppe innertier. Eller tolver. Er det noe som glipper for meg her? Burde jeg heller holde smella og heller klippe plenen til Lars H? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 14.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2018 Så lenge vi ikke vet hvor alle disse kablene fra de to B+ utgangene går, er det vanskelig å gi råd. Klippe plenen min? Det er fort gjort, gresset (det gule) er 3cm høyt! Men det er noe løvetann med grønn farge. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hulda Svart 14.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2018 Ok. Say When. Men nå er jeg så lastet med presenter at jeg regner meg selv for utilregnerlighh. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 14.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2018 Er du blitt ennå et år eldre? Gratulerer med vel overstått! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.