Jump to content

Valeo 70a dynamo. trenger litt hjelp til koblinger. se bilde.☺

boble65

Recommended Posts

Ladelampe ja. Det er den brune ledninga hos meg ? har minus og plusskabel som går direkte til forbruksbatteriene fra dynamo. Så da kobler jeg minus til batteri og releene på motor der spørsmålstegnet er. Turtallsgiver har jeg på motor. (Volvo penta tamd30a).

Dog skal det sies at turteller fusker endel når jeg bikker 3000o/min.

Så kanskje jeg prøver turteller uttak på dynamo.

Men Minus er vel ikke det samme som jord da..

Ja det er veldig kjekt og ha slike personer som Joerg her på forumet ?

Redigert av boble65 (see edit history)

Der må jeg si meg uenig. Jord er ikke det samme som en minuskrets og minus på batteri.
Jording i mine øyne er feks kabelen jeg har fra sikringskap og ut til jordspydet som står ned i Jorda.
Minus på startmotor går med kabel til motorblokk og har forbindelse med minuskabel til startbatteri.
I mine øyne er en minuskabel sort mens en jordkabel er gul og grønn.
Ikke for og starte noen diskusjon da bare min mening

hehe som sakt kjært barn har mangen navn..
alle disse betegnelsa bruker vi hver dag på verkstedgolvet (15 år med fagbrev), det er bare hva du vil kalle det egentli
vi sier, sjekk jordinga\punkter om man har eks disko lys i baklykta di når du bremser eller blinker med blinklysa. Sjekk minuskabeln fra batteri til blokka
sjekk gods forbindelsen osv

til syvende å sist så er alt i forbindelse til minuspolen på batteriet :)

Jau, du kan saktans sei at kjært barn har mange navn, men å kalla ein minusledning til gods for jord er misbruk av begrepet jordledning. Og det blir ikkje meir riktig av å gjenta det. Når du so nevner 15 år med fagbrev - vel du kan ganga dette med 3 so kjem du fram til korlenge det er siden eg fekk fagbrev som elektriker.

Eg skal dog gå med på at minusledning / gods ofte er kalla for jord, men eg går ikkje med på at dette er riktig bruk av begrepet.

Magne

hehe snart klar for grava du da ?? hehe neida bare tuller litt :P

faren min er nå pensjonert elektrikker, med cv som kanskje er lengre enn lengst, høy og lavspenning,skipselektrikker,bilelektrikker,instrument teknikker bare for å nevne noe.

men som sakt i bilverden så blir disse begrepa sakt om minus forbindelsen, står ofte og nevnt i feilsøknings prosedyrer litt om hver andre hva man sjekker.

• 1 år senere...

Uansett om en «fagutdannet» kaller minus for jord, så trenger det ikke være riktig. Men i særdeleshet, om man skal lære noen som ønsker å lære så må man gjerne ta en titt i lærebøkene igjen. Aldri feil å repetere pensum. Personlig så synes jeg det blir litt feil om en fagutdannet kaller minus for jord og lærer det videre. Minus finner man i båt, jord har du i potetåkeren din. Men man kan gjerne trekke jord med seg ombord i båten. Men det er noe heeelt annet. Uansett om man kaller minus for jord 1000 ganger så blir det ikke riktig av den grunn. 

Hva om du har jordfeil ombord i båten, skal du da begynne å feilsøke minus? 

Redigert av Kjellg (see edit history)
Gunga Din skrev for 3 timer siden:

Har mistet ladingen.......

Har fått fram en ny dynamo Valeo 60A.....

den gamle hadde 2 stk +..... fra det ene gikk 2 røde til motorns kabelbunt  fra det andre gikk en til batterier.

spm? Legger jeg alle disse 3 kabler på den nye dynamons ende +......den har bare en

5F9801BC-6F0D-4CD1-BC60-1A992E8A6FA6.jpeg.378ffeac8d3cbfa65fd8beb69f6e3599.jpeg

Bumper denne..........kan vel ikke vare forkskjell på + og + ???

S/Y Gunga Din

Den gamle har trolig to adskilte + utganger. Dette bakstykket som er bak på den gamle ble solgt løst og brukt som skilldioder  Den er dynamo og skillediode i ett. Du kan koble alt til den ene + kontakten på den nye, men da er jo alt paralellkoblet. Så hvis den gamle har blitt brukt som batteriskille så bortfaller det nå. Mulig du skiller batteriene med bryterne også når du slår dem av og da betyr det ikke så mye. Du må nesten studere opplegget ditt og ikke riskirere og stå med tomt startbatteri.

Redigert av hegra (see edit history)

Det har du sikkert rett. En lærer stadig noe nytt. Ser en på bildet av den gamle, så står det på fransk "Distributeur", og det burde vel på norsk bli distribuere, dele ut? Og det er jo akkurat det skilledioder gjør, fordeler lading til to batterier..

valeo.jpg.87953e0cee6ec29609dc55560551dd10.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Så lenge vi ikke vet hvor alle disse kablene fra de to  B+ utgangene går, er det vanskelig å gi råd. Klippe plenen min? Det er fort gjort, gresset (det gule) er 3cm høyt! Men det er noe løvetann med grønn farge.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...