Gunga Din Svart 14.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2018 (redigert) hegra skrev for 1 time siden: Den gamle har trolig to adskilte + utganger:........... Takk hegra ....... det er også vad jeg tror........(og jeg har også en separat skillediode Mellom start og forbruk) 2 av + ledningene går / eller kommer fra en kabelbunt fra selve motorn er røde (originalt fra motorn og fra samme kabelbunt kommer også W og D+ kabeln) den andre tykke ´+ledningen´ går til batteriene....... takk også Hulda å LarsH Redigert 14.Juli.2018 av Gunga Din (see edit history) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Hulda Svart 14.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2018 13.07.1946. Takker:-) Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 15.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2018 Hulda skrev for 10 timer siden: Men å klaske alle røde inn på en pol er neppe innertier. Enig, men jeg trodde Gunga Din bare var ute etter en foreløpig nødløsning, der tar jeg kanskje feil. Og klaske alt på samme kontakt tilsvarer et skillerele som er fastbrent og aldri kobler batteri fra hverandre. Alt blir ladet, og alt blir tømt paralelt med de ulemper det medfører. Faren er om man har en truster eller lignende og kjører denne. Da er ledningene som nå er samlet på dynamo som regel alt for tynne til og bære den strømmen som vil prøve og vandre fra den ene batteribanken og til den andre. Det samme kan vel skje ved start av motor også. Så det bør nok sjekkes opp hvor de ulike kabler går før man legger opp endelig opplegg. Gunga Din nevner en seperat skillediode og kan hende den gjør jobben. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 15.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2018 (redigert) Gunga Din skrev for 10 timer siden: 2 av + ledningene går / eller kommer fra en kabelbunt fra selve motorn er røde Hvor disse kommer fra / går til må du nok finne ut av for å være sikker på at du kan koble alt på den samme B+ tilkoblingen på dynamo. Og sjekk også opp om den tykke røde kabelen går til skilledioden som skal ha en utgang til start, og en til forbruksbanken. Ups, der kom du meg i forkjøpet hegra, dette ble vel bare en gjenntakelse av hva du skrev. Redigert 15.Juli.2018 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Gunga Din Svart 15.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2018 (redigert) Har en separat skillediode som sitter mellom batteribankene......så den skiller mellom forbruk og start jeg tror att den gamle dynamon har 2 stk + for att den allereden var forberedd for å kunne lade to batteribanker. har ytterligere en batteribank i føren med separat 12V DC-DC lader til trustern Skulle vilje koble det permanent da det sitter så trangt til i motorommet Redigert 15.Juli.2018 av Gunga Din (see edit history) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Gunga Din Svart 16.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2018 Nå ligger alle + tamper på den ende +polen.......og alt ser ut å funke....bra med lading.... Case closed....... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.