båtfyren Startet 25.Mars.2017 Del på Facebook Startet 25.Mars.2017 Min AQAD41A er overhalt hvor et anerkjent verksted i stavanger har tatt sylinder, veiv, sjekket dyser og montert diesel pumpe. Jeg har overhalt pumper, vasket kjølere osv, Nå er tiden inne for å starte den etter alt er montert tilbake. Alt av filter og pakninger er byttet, alle rør er sjekket for gjennomgang. Diesel system er luftet først på topp av filter, så inn til høytrykks pumpe, inn på hver av dysene, sjekket at det kommer diesel ut. Olje trykk er veldig bra, alt mekanisk høres greit ut. For å få start må jeg gi fult pådrag og da vil ikke turtall komme høyere en ca 1500. Har ikke turteller så er en gjetning. Motor sviver ikke godt, rister en del men kommer seg litt. Plutselig vil den stoppe. Og nå vet jeg ikke hvordan å feilsøke videre. Alle ”normale” sjekker føler jeg har blitt gjort men det er tydeligvis en liten ting som svikter. Jeg kan ikke se noen diesel lekkasjer når motor sviver i ca 30 sekunder. Hvorfor får jeg ikke mer turtall på motor ved fult pådrag ? Kan fødepumpa være kun nesten i orden ? hva skal jeg sjekke ? Hvis høy trykks pumpa er feil montert, hva vil hende / ikke hende ? Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 25.Mars.2017 Del på Facebook Svart 25.Mars.2017 Tørner den greit under oppstart og starter lett? Er oljetrykket bra? Sitér dette innlegget Link to post
båtfyren Svart 25.Mars.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Mars.2017 Maskinisten, Tørner helt fint, starter ikke så lett som før overhaling, motor trykk er ca 4bar. Sitér dette innlegget Link to post
Sven Arne Svart 25.Mars.2017 Del på Facebook Svart 25.Mars.2017 Siden du nevner at dieselpumpe er blitt tatt av for overhaling,kan det tenkes at tenningstidspunktet er blitt forandret. Sjekk "overens" merkene om det stemmer Sitér dette innlegget Link to post
båtfyren Svart 25.Mars.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Mars.2017 Jeg overdriver sikkert men hvordan kan jeg bekrefte at diesel rør ut ifra høytrykks pumpe er riktig ? Er det mulig å koble dette feil med orginale rør. Finner ingen tegning på disse rørene. Sitér dette innlegget Link to post
båtfyren Svart 25.Mars.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Mars.2017 Sven Arne, pumpa ble montert tilbake av verksted som sa den var montert med et ur. de forklarte meg tilstrekkelig til at jeg håper å slippe å gjøre det selv :-) Verksted påsto at tenning tidligere var helt feil men nå var alt mye bedre, hva skjer om det er litt ut av synk ? Sitér dette innlegget Link to post
mask Svart 25.Mars.2017 Del på Facebook Svart 25.Mars.2017 Ikke mulig å koble feil rør, dette er høytrykksrør og hvert rør har sitt delenummer. For meg hører det ut som du har feil tenning/innsprøytning. Prøv å få firmaet som tok høytrykkspumpa de til å ta en titt evt en lokal mekaniker. Når du må gi så mye hendel for at motoren skal starte så ville jeg startet her. Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 25.Mars.2017 Del på Facebook Svart 25.Mars.2017 Bare vær sikker på at veiva og kamakselen er timet riktig, hjelper ikke å stille pumpa riktig hvis dette er feil. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
hegra Svart 25.Mars.2017 Del på Facebook Svart 25.Mars.2017 Siden verksted er anerkjent og har montert pumpa tar jeg det som en selvfølge at verksted også har prøvestartet motor. Tanken min er at da kan tilførsel av diesel mangle eller den suger luft. Du kan prøve å åpne lufteskrua på filter forsiktig mens motor går. Kommer det litt diesel ut mens du åpner kan det tyde på at matepumpa er ok. Kommer det ingenting og motor derimot stopper eller nær ved å stoppe kan det være at den ikke får nok diesel. Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 25.Mars.2017 Del på Facebook Svart 25.Mars.2017 Til Hegras innlegg - dette gjelder bare filtrene etter fødepumpen. Gjør du det på et sugefilter før pumpen stopper motoren. Ville prøvd å løsne ett og ett dyserør (mutteren på dysa en omdreining) mens motoren går. Da skal du høre markert forskjell i gangen på motoren og det skal komme en del diesel. Prøv med en og en dyse. Sammenlign lyden fra motoren og mengden diesel som kommer ut. Da får du tydelig pekepinn på om noen dyser eller pumpeutganger feiler slik at du har sylindere som ikke virker. Løsne returslangen som går til dieseltanken. Her skal det komme nokså mye diesel fra motoren hvis lavtrykksystemet er i orden (filtre, sugestuss i tanken, fødepumpe, slanger osv). Enklest å begynne med slike "eksterne" ting før du går løs på selve maskinen. Varsle verkstedet om at det kan komme en reklamasjon. Kan hende de tar turen ned for å kikke da uten ekstra kostnader.. Sitér dette innlegget Mons Link to post
powermickel Svart 25.Mars.2017 Del på Facebook Svart 25.Mars.2017 Timing av pumpa? Byttet retur med tilførsel slange? Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 25.Mars.2017 Del på Facebook Svart 25.Mars.2017 mons : Til Hegras innlegg - dette gjelder bare filtrene etter fødepumpen. Gjør du det på et sugefilter før pumpen stopper motoren. Helt riktig og jeg burde tatt det med ja. Sitér dette innlegget Link to post
Sven Arne Svart 25.Mars.2017 Del på Facebook Svart 25.Mars.2017 Her lukter det feil innjustering av VE pumpen (innsprøytningspumpen) Går motoren forholdsvis hardt når du får den igang tyder det på fortidlig tenning. Motoren banker. I ditt tilfelle kan det virke som det motsatte,altså for sen tenning. Dette er svært nøye og skal utføres med måleur. Se på youtube der du søker etter: How to time a VE fuel pump Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 25.Mars.2017 Del på Facebook Svart 25.Mars.2017 Siden det er feilsøking etter både sjøvann og dieselpumpe® har vært demontert og montert på motor igjen etter sjekk regner jeg med at dette allerede er kjent for dere? https://baatplassen.no/i/topic/105467-hvor-reparere-dieselpumpe-vp-tamd-41-p/page-2 Sitér dette innlegget Link to post
Havlengt Svart 25.Mars.2017 Del på Facebook Svart 25.Mars.2017 Måler du plungerløftet på høgtrykkspumpa med måleur vil du med ein gong sjå om pumpa er feiljustert eller om sjøvannspumpe / medbringer er feiljustert. Trur eg ville starta der, viss du er overbevist om at dieseltiførsel er ok. Sitér dette innlegget Link to post
båtfyren Svart 26.Mars.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mars.2017 (redigert) Jeg har kontaktet verksted som har montert d-pumpa men de svarer ikke, fri i helga da gitt :-) På vei ned for å kontrollere fødetrykk ifra pumpa, ta av sjøvanns pumpe for det kan vist gi noen problemer ikke at jeg forstår hvorfor. har dessverre ikke måle ur tilgjengelig i dag, må vente til neste uke ( i morgen) Hvis det er noe mer jeg kan kontrollere setter jeg pris på flere innspill. Om det skulle finnes en flink person med måleur og kunnskap som ikke vet helt hva denne søndag skal brukes.Har jeg rikelig med kaffe ol. Står inne på et stort verksted :-) Redigert 26.Mars.2017 av båtfyren (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 26.Mars.2017 Del på Facebook Svart 26.Mars.2017 Det beste er kanskje å vente til du får tak i verkstedet som har overhalt motoren. Regner med du har lagt ut en del og synes det blir feil at du skal finne ut hva som er galt. Kanskje gjør du noe som verkstedet ikke vil gå god for hvis du nå skrur for mye. Du skriver ikke noe om hvordan motoren er tilknyttet drivstoff. Er motor tilbake i båten eller er det noe foreløpelige greier? Dette med sjøvannpumpa som kan innvirke på høytrykkpumpa kan du jo legge frem for verkstedet og høre hva de mener. Det kan jo være ukjent for dem også og at de dermed har tabbet seg ut. Ukjent for meg også, så jeg skal jammen være forsiktig neste gang impeller skal ut, selv om jeg ikke er sikker på om det har noen innvirkning. Sitér dette innlegget Link to post
båtfyren Svart 27.Mars.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mars.2017 Har prøvd å starte uten impeller pumpa, ingen forskjell. Motor star på pall med dristoff slanger opp til jerry kanne med diesel. Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 27.Mars.2017 Del på Facebook Svart 27.Mars.2017 (redigert) Sven Arne, pumpa ble montert tilbake av verksted som sa den var montert med et ur. de forklarte meg tilstrekkelig til at jeg håper å slippe å gjøre det selv :-) Verksted påsto at tenning tidligere var helt feil men nå var alt mye bedre, hva skjer om det er litt ut av synk ? Mistenker at verkstedet, i dette tilfellet, har feiljustert innsprøytningstidspunktet og at tidligere innstilling var korrekt. En ikke uvanlig feil er at motoren turnes mot gangretningen under innstilling. Da er der en stor sjanse for feil avlesning og man kompenserer deretter. Som jeg har skrevet i andre tråder så er registerhjulene skråskjærte for å thruste aksialt. Det vil også være en liten slark mellom tennene i registerhjulet. Når man da turner motoren mot gangretning så vil thrusten av drevene i aksialretningen bli motsatt og tannslark vil også bli motsatt. Derav også avlesning av innsprøytningstidspunkt. Få en kompetent mekaniker til å sjekke/justere pumpen på nytt. Lykke til! Bjørn Redigert 27.Mars.2017 av mateco (see edit history) Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
I.M.S. Svart 27.Mars.2017 Del på Facebook Svart 27.Mars.2017 "Dumt" spørsmål igjen, står banjoskrue merket "out" på riktig sted? Den må stå på utløpet fra insp. pumpen for å skape et overtrykk i pumpen. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 27.Mars.2017 Del på Facebook Svart 27.Mars.2017 Er det ikke turtallssperre på denne motoren ? -som gjør at du ikke kommer over 1500 omdr i fri? Kan jo også høres ut som den ikke får drivstoff... Sitér dette innlegget Link to post
Geir Hel Svart 27.Mars.2017 Del på Facebook Svart 27.Mars.2017 Vært borti lignende, da var det diesel retur ventil som ble byttet Sitér dette innlegget Endelig båt igjen Link to post
Trond Kong Svart 27.Mars.2017 Del på Facebook Svart 27.Mars.2017 Se innlegget til IMS der har du mest sannsynlig svaret. Retur banjoen, i mitt tilfelle 41 motor var byttet om, fikk tilsvarende resultat som du har nå. Returbanjoen har kun et lite hull, ikke stort som de andre på diesel inn på motor. Sitér dette innlegget Link to post
båtfyren Svart 28.Mars.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mars.2017 I.M.S / Trond Kong Retur Banjo, kan denne og monteres feil :-) Skal demontere og sjekke om det er noe her. Det kommer diesel I tetur så da regnet jeg med at det virket. Blir sjekket omgående. Takk Sitér dette innlegget Link to post
båtfyren Svart 28.Mars.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mars.2017 (redigert) Var ute og sjekket på motor. FP retur kommer på høyre side og er koblet sammen med retur ifra dyser, dette er festet med en banjo skrue. Det ser riktig ut men jeg forstår vist ikke hva som er mulig gale her. Jeg har ikke koblet inn stopp soloniod kabel men tror ikke det trengs. Redigert 28.Mars.2017 av båtfyren (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.