Silkebrisen Startet 26.Mars.2017 Link til dette innlegget Startet 26.Mars.2017 Hei! Jeg er i gang og monterer Selden rodkick 10s i båten. Etter å satt sammen rodkick og gassfjær og prøvemontert denne i båt synes jeg den virker litt slapp...? Har ikke hatt rodkick før så jeg er litt uerfaren her, men trodde at denne skulle kunne løfte bommen i øvre stilling når skjøtet og kicken slakkes..? Har jeg fått for svak gassfjær til denne? Sitér dette innlegget Link to post
ravddo Svart 26.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2017 Da trenger du mere løft. Finnes i mange størelser og noen kan også ha forskjellige fjær/gassløfter. Jeg bruker kun rodkick til bomløft. Sitér dette innlegget www.teamzephyr.blogspot.com Link to post
Arne Henriksen Svart 26.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2017 Eventuelt er gassfjæra kaputt. Min varte knapt et år fra jeg fikk den til den ikke holdt noenting, men når den var ny holdt den bommen helt greit, og den er minste som finnes, Rodkick 05 med 700n gassløft. Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
Silkebrisen Svart 26.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2017 I katalogen til Selden får jeg opp 3 gassfjærer til rodkicken jeg har: "Normal", "Hard" & "Ekstra hard". Når jeg sjekker varenummer på gassfjæren jeg har står det at denne er "hard", så jeg trodde dette skulle være nok til en båt på 35 fot. Men båten min er veldig brøkdelsrigget, så bommen er ganske lenger i forhold til andre båter på tilsvarende størrelse. Rodkicken m/gassfjæren jeg har nå klarer holde bommen i posisjon rundt 90 grader i forhold til masta, men skal den høyere enn dette må jeg hjelpe til...;) Skal fjæren i rodkicken være såpass sterk at den klarer løfte bommen til høyeste utslag uten å måtte løfte den? Sitér dette innlegget Link to post
Silkebrisen Svart 26.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2017 Eventuelt er gassfjæra kaputt. Min varte knapt et år fra jeg fikk den til den ikke holdt noenting, men når den var ny holdt den bommen helt greit, og den er minste som finnes, Rodkick 05 med 700n gassløft. Her er både rodkick & gassfjær ny :) Sitér dette innlegget Link to post
Arne Henriksen Svart 26.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2017 Her er både rodkick & gassfjær ny :) Og det mener du gjør at den ikke KAN være kaputt? ;-) Når du sier den bare løfter til 90 grader, du har justering på bomfestet for kick'en? Om du justerer det nærmere masta, løfter den ikke bommen høyere? Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
Silkebrisen Svart 26.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2017 Tenkte i hvertfall det var veldig liten sjangs for at den er kaputt, men skal jo aldri si aldri...;) Jeg har bare prøvemontert rodkicken provisorisk på de gamle festene til kicken mens jeg venter på nytt bomfeste jeg har bestilt fra Sverige. Oppdaget også i dag at jeg må bestille nytt feste i andre enden mot masta for å feste denne skikkelig. Kansje like greit å vente til jeg har fått montert begge festebrakettene skikkelig før jeg gjør noe mer ut av det? ;) Sitér dette innlegget Link to post
Arne Henriksen Svart 26.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2017 Ja... du må nok justere dette, det er jo ingen automatikk i at akkurat den rodkick'en du har kjøpt passer inn i avstanden mellom bom- og mastefeste?På min flyttet jeg festet på bommen til den holdt bommen i passe høyde - hovedsaken for meg var å unnga at bommen ramla nedpå taket når jeg slapp ned storseilet (har ikke annet bomløft) http://www.tiarora.no/rodkick/ Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
VirtualMe Svart 26.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2017 Et lite tips; Gassfjær fra Selden koster en formue. Kjøpte ny til min kick her; http://www.fjaer.net for ca 500.- ferdig hjem i postkassen. Sitér dette innlegget Link to post
skage9797 Svart 27.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2017 Ja fult mulig og kjøpe disse rimelig. Jeg kjøpte min på Meconomen. Sitér dette innlegget Link to post
Horst Svart 27.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2017 Mulig du trenger nye festepunkter på bommen og det ikke er fjærrelatert? Sitér dette innlegget Link to post
Silkebrisen Svart 27.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2017 Mulig du trenger nye festepunkter på bommen og det ikke er fjærrelatert? Jeg har bare prøvemontert rodkicken provisorisk på eksisterende festebrakett til gamle kicken som bestod av tau & blokker. Den er ganske lik denne i utseende: Jeg venter på denne som jeg har bestilt fra Sverige, så regner med det bør gå bedre med riktig festebrakett montert i riktig posisjon på bommen. :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.