Jump to content

Hvor ofte bytte sinkanode på utenbordsmotor?


Brede123

Recommended Posts

Har en sinkanode på en tohatsu påhenger som er vanskelig å bytte (grodd fast). Er det noe i veien for å bare la den tæres ned videre, omtrent til den tæres opp? Det blir sagt at anoden skal byttes når den er halvveis tæret ned. Men effekten av anoden i å hindre rust, er vel et resultat av hvor mye overflate sink som er igjen? Isåfall trenger man ikke bytte anoden alt for ofte?

Link to post

Ikke rust men korrosjon på aluminium.

En nesten opptært anode har mindre effekt en en ny.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Noen kaller sinkanoden for en offeranode og det er et ganske beskrivende navn.

 

Om  du har et fintfølende og nøyaktig voltmeter kan du måle anoden din mot en platebit med aluminium legering f.eks AlSi 5 med sjøvann som katalytt.

(i samme material-familie som de fleste påhenger-produsenter støper sine stammer og girhus i)

Om du deretter gjør det samme med en ny anode så vil du nok bytte ut en som veier 40% av en ny.

Generelt kan du si at du (oss og vi) blir lurt av at sink kan ha svært store korn. Mellom hvert korn er det korngrenser. Det blir som celleveggene i en bikube... utfordringen ligger i at disse korngrensene ikke leder strøm like godt som "sinken" og dermed synker beskyttelsegraden FØR sinken er brukt opp.

Det er hvordan jeg på folkelig måte vil forklare det. Håper det er mulig å forstå mitt bilde...

Skal du pine en sinkanode så fil bort "døde" cellevegger med en rasp til du har rent materiale hele veien... men du får ikke min anbefaling  :diving:

Link to post

Hvor ofte du må bytte kommer an på hvor mye motoren er i kontakt med sjøvann. Står motoren vippet opp mesteparten av tiden og båten blir lite brukt kan den holde et par sesonger, men brukes den mye bør den byttes oftere. Anoden virker vel bare mot rust og korrosjon hvis den er i kontakt med saltvann. Det er også forskjell på kvaliteten. En anode som holder lenge er ikke nødvendigvis den som gir motordelene best beskyttelse. 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...