Brede123 Startet 26.Mars.2017 Del på Facebook Startet 26.Mars.2017 Har en sinkanode på en tohatsu påhenger som er vanskelig å bytte (grodd fast). Er det noe i veien for å bare la den tæres ned videre, omtrent til den tæres opp? Det blir sagt at anoden skal byttes når den er halvveis tæret ned. Men effekten av anoden i å hindre rust, er vel et resultat av hvor mye overflate sink som er igjen? Isåfall trenger man ikke bytte anoden alt for ofte? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 26.Mars.2017 Del på Facebook Svart 26.Mars.2017 Ikke rust men korrosjon på aluminium. En nesten opptært anode har mindre effekt en en ny. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
boble65 Svart 26.Mars.2017 Del på Facebook Svart 26.Mars.2017 Anoden er vel der for at den skal tæres opp istedenfor metallet i motoren. Ikke for og forhindre rust . Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 26.Mars.2017 Del på Facebook Svart 26.Mars.2017 Noen kaller sinkanoden for en offeranode og det er et ganske beskrivende navn. Om du har et fintfølende og nøyaktig voltmeter kan du måle anoden din mot en platebit med aluminium legering f.eks AlSi 5 med sjøvann som katalytt. (i samme material-familie som de fleste påhenger-produsenter støper sine stammer og girhus i) Om du deretter gjør det samme med en ny anode så vil du nok bytte ut en som veier 40% av en ny. Generelt kan du si at du (oss og vi) blir lurt av at sink kan ha svært store korn. Mellom hvert korn er det korngrenser. Det blir som celleveggene i en bikube... utfordringen ligger i at disse korngrensene ikke leder strøm like godt som "sinken" og dermed synker beskyttelsegraden FØR sinken er brukt opp. Det er hvordan jeg på folkelig måte vil forklare det. Håper det er mulig å forstå mitt bilde... Skal du pine en sinkanode så fil bort "døde" cellevegger med en rasp til du har rent materiale hele veien... men du får ikke min anbefaling Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 26.Mars.2017 Del på Facebook Svart 26.Mars.2017 Min tanke er å heller bytte for ofte en for skjeldent. Om den er grodd fast, så ville i alle fall jeg hevet meg rundt og fått den løs og skiftet. Sitér dette innlegget Link to post
Brede123 Svart 27.Mars.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mars.2017 OK, takk for grundig svar. Satser på å få anoden fjernet, da. Hvordan får jeg fjernet en sinkanode som er grodd fast nedi "forsenkningen" sin på motoren, uten å bruke mye makt og skade motoren? Banke forsiktig med skrujern og hammer? Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 27.Mars.2017 Del på Facebook Svart 27.Mars.2017 Ville vel også satset på en hammer skrujern/meisel etc., og banket litt for å få løsnet anoden. Kan vel umulig sitte så voldsom fast. Tror ikke du trenger å være redd for noe skade på motoren, anoder er jo ment for å kunne demonteres/skiftes med jevne mellomrom. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 27.Mars.2017 Del på Facebook Svart 27.Mars.2017 Ta et par bilder så er det så mye lettere å hjelpe deg.... Sitér dette innlegget Link to post
MegaTrondy Svart 3.April.2017 Del på Facebook Svart 3.April.2017 Hvor ofte du må bytte kommer an på hvor mye motoren er i kontakt med sjøvann. Står motoren vippet opp mesteparten av tiden og båten blir lite brukt kan den holde et par sesonger, men brukes den mye bør den byttes oftere. Anoden virker vel bare mot rust og korrosjon hvis den er i kontakt med saltvann. Det er også forskjell på kvaliteten. En anode som holder lenge er ikke nødvendigvis den som gir motordelene best beskyttelse. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 3.April.2017 Del på Facebook Svart 3.April.2017 Sier som Dieselfan, legg ut et par bilder så får du nok både svar og gode råd. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.