Edh1 Startet 27.Mars.2017 Del på Facebook Startet 27.Mars.2017 1995-modell 2-takt 4hk Yamaha. Får den både i revers og forover men det er svært tungt, for tungt til å kunne brukes. Har fått tips om korrosjon der hvor girhendelen går inn? Men da må blokka av har jeg forstått og jeg er ikke veldig teknisk. Har også fått tips om at giroverføringen (stagene inni stammen?) kan være feilinnstilt? Hvordan stiller jeg eventuelt inn dette på nytt? Noen med gode forslag på hva tregheten kan komme av og hvor jeg begynner å feilsøke? Sitér dette innlegget Link to post
Skrotnisse Svart 27.Mars.2017 Del på Facebook Svart 27.Mars.2017 Dette er en plastspak som går gjennom aluminium. På spaken sitter det noen O-ringer. Hvis dette går tørt, setter den seg. Noen motorer har en grease-nippel på undersiden. Hvis du har dette, så skru ut nippel, sprøyt inn WD40, og beveg spaken frem og tilbake til den løsner. Skru nippel på igjen og pump inn grease..... Sitér dette innlegget Link to post
Havlengt Svart 27.Mars.2017 Del på Facebook Svart 27.Mars.2017 Du kan begynna med å sjekka om opplagringa av sjølve hendelen har smurning. Denne har ein greasenippel på underside. Er denne tørt / oksidert, kan du prøva å renna inni litt tynt smøremiddel ført, deretter grease via nippel. Nede på stamma er det eit svart gummideksel ( litt større enn ein femmar ) bakom dette ligg klemma som forbinder geararm I undervannshuset med staget som er tilkopa hendel. Løyser du denne klemma vil du kunna sjekka om tregheten ligg I undervannshuset eller I overføring. Riktig instilling får du ved å setja bade gearhuset i fri og hendelen I midtstilling før du tightar klemma. Sitér dette innlegget Link to post
Edh1 Svart 27.Mars.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mars.2017 Takker for svar! Jeg har fylt på med mer grease inn i nippelen under hendelen. Men ikke løsnet den og sprayet med WD40 - det skal jeg forsøke. Jeg skal også forsøke å løsne koblingen mellom stagene. Om hendelen da fremdeles er treg, hvor kan da feilen ligge? Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 27.Mars.2017 Del på Facebook Svart 27.Mars.2017 Hvis det er hendelen som går tregt, og smøring ikke hjelper, må det demonteres. Antagelig har aluminiumen korrodert og "sprenger" slikt at det går tregt. Hadde samme problemet på en Suzuki 6 hk engang. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.