Jump to content

Treg girhendel Yamaha 4 hk

Edh1

Recommended Posts

1995-modell 2-takt 4hk Yamaha. Får den både i revers og forover men det er svært tungt, for tungt til å kunne brukes.

Har fått tips om korrosjon der hvor girhendelen går inn? Men da må blokka av har jeg forstått og jeg er ikke veldig teknisk.

Har også fått tips om at giroverføringen (stagene inni stammen?) kan være feilinnstilt? Hvordan stiller jeg eventuelt inn dette på nytt?

Noen med gode forslag på hva tregheten kan komme av og hvor jeg begynner å feilsøke?

Dette er en plastspak som går gjennom aluminium. På spaken sitter det noen O-ringer. Hvis dette går tørt, setter den seg.

Noen motorer har en grease-nippel på undersiden. Hvis du har dette, så skru ut nippel, sprøyt inn WD40, og beveg spaken frem og tilbake til den løsner.

Skru nippel på igjen og pump inn grease.....

Du kan begynna med å sjekka om opplagringa av sjølve hendelen har smurning. Denne har ein greasenippel på underside.

Er denne tørt / oksidert, kan du prøva å renna inni litt tynt smøremiddel ført, deretter grease via nippel.

Nede på stamma er det eit svart gummideksel ( litt større enn ein femmar ) bakom dette ligg klemma som forbinder geararm I undervannshuset med staget som er tilkopa hendel.

Løyser du denne klemma vil du kunna sjekka om tregheten ligg I undervannshuset eller I overføring.

Riktig instilling får du ved å setja bade gearhuset i fri og hendelen I midtstilling før du tightar klemma.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...