Jump to content

Råd/forslag til kjøpt av 4g router

nomen

Recommended Posts

Det ser ut til at internett og den moblie tilværelse har kommet for å bli, og jeg ser da behovet for å anskaffe en mobil brebånds router.

Det er noen å velge i og prisene variere fra ca 850,- og opp til 2000,-+++

Jeg ser på en Netgear AirCard 785 mobil til 899,- som etter mitt skjønn gjør jobben, men jeg ser at Huawei sin E5786 får gode

skussmål.

Den koster imidlertid over dobbelt så mye.

TP-Link M7350 fra Dlink koster snaue tusenlappen, og ser også ut til å være grei nok.

Mitt spørsmål er egentlig: Hvilke erfaringer sitter Dere med, er det noen av disse jeg bør ligge unna?

Jeg skal ikke kjøpe noe med abonnement og bindingstid.

Redigert av nomen (see edit history)

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Sitter og skriver dette koplet opp med en Huoghei E5786. Fungerer helt fint til reisebruk. Litt bedre dekning enn ved å bruke telefonen, men forskjellen er ikke stor. For å være ærlig, hvis ikke du bruker dette mye og er avhengig av å spare strømmen på telefonen kan du like gjerne kople deg opp via en hvilken som helst smarttelefon.

Har en stasjonær 4g Dlink på hytta. Her er dekningen såpass dårlig at den lille Huogheien eller telefonen går tregt eller sliter helt med å få tilkopling hvis været ikke er samarbedisvillig. Dlinken med standard antenner er endel bedre, men den store forskjellen er at her kan du kople på en ekstern antenne. Gjorde noen hastighetsmålinger senest i helga. Rett fra telefonen lå jeg jevnt på 3-4 Mbps download og 0,5 upload. Via Dlinken med ekstern antenne hadde jeg 50Mbps download og 15 Mbps upload.

Rett fra telefon eller småroutere funker helt fint i nærheten av tettbygde strøk. Trives du best litt lenger unna er en ekstern antenne i masta/på taket og en router du kan koplen denne til en vesentlig forskjell.

Redigert av Tabaqui (see edit history)
Guest Avmønstret#

Har selv bare brukt telefon som wifirouter i båten, og egentlig aldri hatt noen utfordring med det. Bruker enten egent telefon, men har også brukt en pensjonert telefon med datatvilling. 

En telefon er jo veldig brukervennlig og greit å ha som backup.

--

Men ser absolutt poenget om en er ute etter noe for ekstern antenne osv. 

I båt er det bare en god antenne som fungerer BRA .

Og det spørs hva en legger i bra nokkk.

Det spørs på mengde data en bruker. 15 BG kr 299 + 7,5DB  rolover

Med mobilt bredbånd fra ice.net får dere ½ pris i 6 måneder og redusert routerpris.( kr498)

https://www.ice.no/private/mobile-broadband/

Eller net 1 se

Med mobilt bredbånd fra .net 1  får dere ½ pris i 6 måneder og redusert routerpris. 

https://www.ice.no/private/mobile-broadband/

kr 1745 engangs  og 14 GB  til 129 mnd. sv

Med mobilt bredbånd fra ice.net får dere ½ pris i 6 måneder og redusert routerpris

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Det jeg trenger er å lage ett wifi nett som barna og pc/nettbrett kan koble seg til.

Muligheten til å bruke crome cast på tv'en er heller ikke å forakte.

Noe abonnement skal jeg ikke ha, det er dekket.

Skal bare ha "noe" å putte et data tvillingkort i.

Etter mange år med ICE, har jeg nå gått over til Telia med en Huawei minirouter E5786s som jeg er meget godt fornøyd med. Og til dere som nevner ekstern antenne, så har denne lille enheten også mulighet for antennetilkobling. Men jeg har faktisk ikke hatt behov for å koble til antenne mellom Kragerø og Göteborg.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Guest Avmønstret#

Det jeg trenger er å lage ett wifi nett som barna og pc/nettbrett kan koble seg til.

Muligheten til å bruke crome cast på tv'en er heller ikke å forakte.

Noe abonnement skal jeg ikke ha, det er dekket.

Skal bare ha "noe" å putte et data tvillingkort i.

En mobil gjør alt dette uten noen problemer. Og en slipper jo noe mer "dill". Ladere passer. Man kan enkelt koble til batteribanker man har hvis man vil ha det protabelt osv. 

Ang dekning så husker jeg at jeg måtte ha mobilen i en pose og heise opp i masta ett sted vi lå for tre år siden :-) Virket det også. 

Har ikke testet det ut men tipper en finner en del apper som gir styring på 4g utover det mobilen kan også.. Når det er sagt må jeg si at oppsettet for wifi på en androide telefon overgår det jeg har sett av konfigurasjon av div wifi routere med veldig mange hestehoder. Veldig enkelt og greit der routere ofte er kryptiske greier. Mange muligheter for nerdene, håpløst for folk flest..

For diverse bruk, må minirouteren fra Huawei være bra, den kan du ha i bukselommen når du ikke ønsker å rigge til en større boks. Og batteritiden er også bra.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Har tenkt på akkurat det samme noen dager.

En faktor jeg vektlegger er at router støtter LTE/4G+ og det gjør ikke de fleste. Dermed blir det unødig dyrt å vurdere andre routere enn det Telia og Chess har fra Huawei tenker jeg.

Valget gjenstår mellom minirouteren eller hjemmerouteren. Har i dag landet på minirouter. Kort fortalt vil nok den klare jobben selv om porter (switch) og to eksterne antenner (i esken) til hjemmemodellen følger med.

Ved en mer fast installasjon med hjemmemodellen kan det hende den er bedre på mottaksforhold, men vet ikke om det er store forskjellen. Poenget er at ved fast installasjon vil den ligge lavere i vår båt og skal man få antennene høyt og fritt må lange kabler benyttes. Da vil nok vinninga gå opp i spinninga tenker jeg, for det betyr tap i kabel. Dermed tviler jeg på at det er en bedre løsning for vår del. Minirouteren kan jo enkelt flyttes rundt og evt høyere opp ved behov.

Lite tips er Chess ligger flere hundrelapper under i pris enn Telia ved kjøp av router.

En annen viktig faktor for oss er følgende: Ting skal være brukervennlig og virke. Router kjøpes inn i dag med Telia abonnement (50/100GB) går vi for. I tillegg har jeg en god del data tilgjengelig på telefonen som også har roam-like-home greier.

SSID lages likt på begge enheter, den enheten som aktiveres brukes uten noe mer tull. Dermed har vi greit mye data å benytte uavhengig av Norge/Sverige.

Totalt tror jeg dette blir bra, vi får sett alt vi vil av TV/streaming, DAB-radio og annet nettbruk. Mister ingenting i forhold til Riks-TV og kostnaden er ikke større.

For diverse bruk, må minirouteren fra Huawei være bra, den kan du ha i bukselommen når du ikke ønsker å rigge til en større boks. Og batteritiden er også bra.

Jeg heller mot den jeg også, selv om det koster.

Går det an å montere ekstern antenne på den?

Her gjentar jeg meg nok selv fra andre tråder, men tar det med likevel. Med mobilt bredbånd har vel de fleste av oss (alle?) mengdebegrensning. Ser det er mye fokus rundt hastighet for en del av dere. Det er selvfølgelig viktig at det er bra nok, men jeg vil også minne om at det kanskje ikke uten videre bør bli for bra? Hvorfor? Jo, det er så mange app'er og programmer, spesielt innen streaming, som tilstreber å streame i høyest mulige hastighet. Ofte er ikke slike hastigheter nødvendig til båt/hyttebruk, mener jeg. Derimot risikerer man at datakvoten er borte på korte, eller litt lengre, blunk. Joda, en del avspillingsprogrammer tillater at du endrer innstillinger for sånt, men ikke alle. Og i tillegg må man (inkl. alle brukere på det lokale nettet) huske å gjøre slike endringer lokalt på sine enheter. Kanskje hver gang noen steder? Hvem husker det? Standardinnstillingene er gjerne "full fres".

Jeg har minirouter så langt, og vil etter hvert ha noe "kraftigere" på hytta. Jeg vet ikke om det finnes allerede i dag, men ser for meg at det i motsatt fall kommer på et tidspunkt, nemlig det å kunne sette routeren til maks hastighet mot mobilnettet - for eksempel 10 Mbit/sek. Jeg venter med å kjøpe nytt til denne muligheten er tilgjengelig, tenkte jeg...

Jeg heller mot den jeg også, selv om det koster.

Går det an å montere ekstern antenne på den?

Ja den har inngang for antenner,  se mitt innlegg #8 lenger oppe i tråden.

Vil bare forklare hvorfor jeg tenker på LTE/4G+ hvis noen undres om det betyr noe. Grunnen er at når utbyggerne utvider og skifter utstyr i master fortløpende har det stor betydning for kapasitet de tilbyr også. Så dersom routeren er klar for nye utfordringer vil man også oppleve mer stabilt nett og dekning fordi den støtter teknologien de bygger ut med. Mange steder som fortsatt bygges ut for LTE, neste er vel 5G, men sikkert fem år frem i tid....

Da fikk jeg kjøpt meg en Huawei E5776 brukt på Finn for 500,-kr, det ser allerede etter en kjapp test ut til at den er verdt de pengene:)

Skal en tur i båten etterpå for å sette opp hele greia med crome cast og tv, så får vi se.

Ikke noe å si på prisen. Jeg har forgjengeren uten tilkobling for ekstern antenne. Veldig fornøyd med den både til lands og til vanns.

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

jeg har også hatt ICE siden de startet fordi 450MHz var det eneste brukbare tilfjells. Elendig ved påsketider med stor trafikk. Værmeldingen måtte man se på meget tidlig om morgenen. Så skiftet ICE modulasjon og ga opp  EVDO så man måtte kjøpe ny router. Allikevel ikke veldig mye bedre mottaksfohold selv med nokså kraftig Yagiantenne. Deretter måtte jeg krangle lenge om en betalt regning med deres totalt udugelige regnskapsfolk (Visma), så ICE ga jeg opp.

Et kontantkort fra Telia funket i ICE-routeren , så nå har jeg skaffet meg et tvillingkort fra Telipol som bruker Telenors 4Gnett på rundt 800Mhz. Det funker bra. Også uten Yagi; trolig nye sendere i nærheten. Uvisst hvordan det går ved påsketider, men Telenor etablerer visstnok ekstra kapasitet der det ventes stor trafikk.

På Sørlandet har det ikke vært noen problemer.

p.

Jeg har brukt TP-Link M7350 nå i over et år og den fungerer helt glimrende. Kjører permanent Dlink overvåkning gjennom hele året og om sommeren snakker vi iPad'er til ungene + Chromecast Audio til stereoen. Enkelt oppsett med egen App og svært stabil.

PS! Har du behov for NAT så er ikke dette støttet men det er vel noe de aller færreste har behov for i båten.

Redigert av Ibiza24 (see edit history)

Min erfaring er a

Har tenkt på akkurat det samme noen dager.

En faktor jeg vektlegger er at router støtter LTE/4G+ og det gjør ikke de fleste. Dermed blir det unødig dyrt å vurdere andre routere enn det Telia og Chess har fra Huawei tenker jeg.

Valget gjenstår mellom minirouteren eller hjemmerouteren. Har i dag landet på minirouter. Kort fortalt vil nok den klare jobben selv om porter (switch) og to eksterne antenner (i esken) til hjemmemodellen følger med.

Ved en mer fast installasjon med hjemmemodellen kan det hende den er bedre på mottaksforhold, men vet ikke om det er store forskjellen. Poenget er at ved fast installasjon vil den ligge lavere i vår båt og skal man få antennene høyt og fritt må lange kabler benyttes. Da vil nok vinninga gå opp i spinninga tenker jeg, for det betyr tap i kabel. Dermed tviler jeg på at det er en bedre løsning for vår del. Minirouteren kan jo enkelt flyttes rundt og evt høyere opp ved behov.

Lite tips er Chess ligger flere hundrelapper under i pris enn Telia ved kjøp av router.

En annen viktig faktor for oss er følgende: Ting skal være brukervennlig og virke. Router kjøpes inn i dag med Telia abonnement (50/100GB) går vi for. I tillegg har jeg en god del data tilgjengelig på telefonen som også har roam-like-home greier.

SSID lages likt på begge enheter, den enheten som aktiveres brukes uten noe mer tull. Dermed har vi greit mye data å benytte uavhengig av Norge/Sverige.

Totalt tror jeg dette blir bra, vi får sett alt vi vil av TV/streaming, DAB-radio og annet nettbruk. Mister ingenting i forhold til Riks-TV og kostnaden er ikke større.

t det er bedre motak på miniruteren enn den hjemmeruteren. Prøvdet 2 hjemmerutere for å sjekke, trodde det kanskje var feil på den ene, men nei. Fikk bedre og kjappere nedlastning med miniruteren fra akkurat samme plasering

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...