fredriksen Startet 27.Mars.2017 Link til dette innlegget Startet 27.Mars.2017 Jeg ser etter en mindre, men grei kartplotter med ekkolodd i størrelsen 7 tommer, muligens en 5 tommer. Ser at det tilbys plottere fra flere leverandører som er rimelige i forhold til funksjonalitet. Felles for disse er at de har berøringskjerm og ikke knotter. Har noen erfaring med bruk av disse i en mindre båt? Jeg tenker på eventuelt problem med regnvann på skjerm, tørking av dråper og som resulat oppleve å ha en kartplotter som har "tørket bort" kart / kartposisjon / konfigurering eller har switchet over til "Nedlasting fra nettet - nett ikke tilgjengelig" eller annen morsom feilmelding når man undres på riktig side av et større skjær.... Jeg har en større Simrad m/ekko og selvfølgelig knotter i hovedbåten vår og ser nå etter en enklere plotter for bruk i en Flipper 575 HT. Denne planlegges brukt 1 til maks 4 uker per år og utenom dette vil båten stå parkert i en garasje. Det gjør at jeg ikke vil kjøpe den dyreste løsningen, men ønsker å sikre meg at de som bruker båten, for det meste kan se hvor de er. Det er greit å vite når havtåka kommer sigende, noe den ofte gjør på fine varme dager nordpå. At systemet også har ekkolodd er praktisk, selv om man finner fisken greit nok uten på yttersida av Vesterålen. Derfor: Har noen erfaring med berøringsskjermer og kartplottere? er dette en "billig" løsning eller er det helt greit? :-) steinar Sitér dette innlegget Link to post
Too Much Svart 27.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2017 Jeg har en Raymarine es75 ikke noe ekkolodd, men har både berøringsskjerm og knotter. Bruker begge deler hele tiden untatt når det høljer ned, da må jeg låse breøringsskjermen. Jeg synes at å Zoome med hjul er utrolig effektivt, det samme gjelder Hjem og Tilbake knappen. Bla i menysystemet synes jeg er best på skjermen. Sitér dette innlegget Link to post
fredriksen Svart 27.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2017 ".... untatt når det høljer ned," Betyr det at berøringsskjermen er grei å bruke med litt regn? Er den grei å tørke av om det ligger dråper på den? Synes å huske at det er noe typer som benytter "kondensator"-effekten i fingeren (mobiltelefoner..) til å registrere berøringen mens andre er trykkfølsomme. Noen som vet hva som brukes på f.eks Raymarines es75 og Simrad GO-serie? Dersom de er trykkfølsomme så vil det vel la seg gjøre å tørke av vann uten å "vaske bort" kartområdet.... :-) steinar Sitér dette innlegget Link to post
Too Much Svart 28.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2017 Nå har jeg kun benyttet denne på en 3 ukers ferie, og har stort sett opplevd bra vær eller åpne sluser. så jeg er usikker på hvordan det fungerer med noen dråper. Har ikke satt meg inn i teknologien, men et google søk indikerer at det er greit med knapper i dårlig vær. Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 28.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2017 Jeg har Raymarine e95, som har både touch og knapper. Erfaringen så langt er at touch-funksjonen er ganske mye dårligere enn det man er vant til fra smarttelefoner og nettbrett. Den er mindre presis på hvor du trykker og om du egentlig trykket eller ei. Her har telefon- og nettbrettprodusentene gjort en mye bedre jobb enn plotterprodusentene, men så har de også mer enn 5 års forsprang. I praksis så bruker jeg både touch og knapper om hverandre. Noe går via touch, mens andre ting går via knapper. Dette fordi ingen av metodene er fullgode hver for seg, så en kombinasjon er mest effektivt. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Team Colibri Svart 28.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2017 Dette har vært diskutert noen ganger før, så et søk kan gi deg mange erfaringer. ;) Touch-skjermene har flyttet seg mye, og blitt mye bedre. Men selv foretrekker jeg enten knapper eller både knapper og touch. Heldigvis får du eksternt betjeningspanel til de fleste touchskjermer så lenge de har NMEA2000. Dog er jeg halvgammel og sær. Sitér dette innlegget Team Colibri Link to post
hanto1 Svart 28.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2017 I åpen båt er knapper best.i litt sjø blir det knotete med berøringsjerm. Samme i regn og sjøsprøyt Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.