Jump to content

River 420 XR - erfaringer

TeVa

Recommended Posts

Heisann Terje, og velkommen til Baatplassen :flag_bp:

Jeg har ingen erfaring med akkurat den båten, men vi har en 15 fot Stady med Etec 40 som slepejolle. Det blir også brukt til litt fisketurer, dykking osv.

Dette er utrolig praktiske båter med minimalt behov for vedlikehold. Du kan dra den opp i fjæra, og plasten tåler utrolig mye herjing. Siden plasten er så seig går det ikke skall av den (som med gelcoat), og den er helt slagfast. Altså du klarer ikke å slå den i stykker. Derimot er den ganske svak, så de båtene har relativt mye godstykkelse.

Legg merke til en ting, og det er angivelse av V-bunn i den brosjyren. Nå har jeg som sagt ikke kjørt akkurat den båten, men regn med at den er elendig straks det blir en del sjø. På flatt vann vil det fungere veldig bra.

Hei

Me har ein River 350 på tiande året.

Materialet er heilt ok.

Båten er flat under, og det skal ikkje mykje sjø til før det blir vått.

Reklamen i linken i innlegget over seier at "River 420 er spesielt velegnet for fart og moro om sommeren, men er også perfekt for krevende forhold og profesjonell bruk hos f.eks. redningstjeneste, brannvesen, politi, militæret, dykkere og til utleievirksomhet. (Mi understreking.)

Dette stemmer ikkje for vår 350 i alle høve.

Me er godt nøgd med jolla. Det einaste minuset er at dørken går ned i midten, slik at ein alltid blir litt våt på beina.

Ask

• 5 år senere...
Komodo skrev On 28.3.2017 at 17.55:

Heisann Terje, og velkommen til Baatplassen :flag_bp:

Jeg har ingen erfaring med akkurat den båten, men vi har en 15 fot Stady med Etec 40 som slepejolle. Det blir også brukt til litt fisketurer, dykking osv.

Dette er utrolig praktiske båter med minimalt behov for vedlikehold. Du kan dra den opp i fjæra, og plasten tåler utrolig mye herjing. Siden plasten er så seig går det ikke skall av den (som med gelcoat), og den er helt slagfast. Altså du klarer ikke å slå den i stykker. Derimot er den ganske svak, så de båtene har relativt mye godstykkelse.

Legg merke til en ting, og det er angivelse av V-bunn i den brosjyren. Nå har jeg som sagt ikke kjørt akkurat den båten, men regn med at den er elendig straks det blir en del sjø. På flatt vann vil det fungere veldig bra.

Gammel tråd.

Men hvordan er det å slepe denne 15 fots Steady etter din Viksund @Komodo?

Er på jakt etter slepejolle sjøl, som kan brukes til litt fiske også. Å da blir disse små Rib'er for små, med lite plass.

Så ser litt på både Steady å River. Da med 9.9hk som justeres opp til 20hk, så gutten kan kjører den.

Blir det mye tap av fart å slepe disse båter, å mye ekstra diesel forbruk? Har jo båt i omtrent samme størrelse som deg, med god motorkraft.

Tenker ikke slepe den i full plan, da den kun vil bli brukt som slepejolle når vi tøffer rundt i Ryfylke, hvor det også skal fiskes. På langtur vil det bli liten Rib i snapdavit.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

Okkaby skrev for 13 timer siden:

Gammel tråd.

Men hvordan er det å slepe denne 15 fots Steady etter din Viksund @Komodo?

Er på jakt etter slepejolle sjøl, som kan brukes til litt fiske også. Å da blir disse små Rib'er for små, med lite plass.

Opprettet ikke du en tråd på det ganske nylig? Mener jeg beskrev dette med sleping ganske uttømmende der. 

Komodo skrev 54 minutter siden:

Opprettet ikke du en tråd på det ganske nylig? Mener jeg beskrev dette med sleping ganske uttømmende der. 

Du har så rett som det er muligt å få.

Har av uvisse årsaker klart å glemme den tråd.??

Så ser nu at du har komt med klart svar der ??

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...