Jump to content

Må motorbrønn vifte gå hele tiden?


Uttern C68 dti

Recommended Posts

Når en motor går, har man allerede en kraftig luftpumpe igang, og skifter ut luft meget oftere enn hva en motorromsvifte klarer.

 

Er nok liten vits i å la den vifta gå med motor igang.

 

Har dieselmotor og store ventilar til motorromet. Er ikkje redd eksplosjonsfaren, men derimot høg temperatur. Her skal den vere lægst mogeleg. Læt difor motorvifta gå når temperaturen her går litt opp. Den er dimmensjonert for å gå heile tida for den del. Men hos meg bles lufta inn. Klart det er nyttigt med so låg temperatur i mottorommet som mogeleg. Ser ofte motorromsventiasjonen er kraftigt underdimmensjonert.

 

Link to post

Her starter viftene når jeg skrur på tenningen. Men funksjonen er å suge luft inn til (diesel) motorene. Samtidig bidrar jo det til å holde temperaturen i motorrommet nede.

Redigert av dennrick (see edit history)

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Fjordgubbe skrev 2 minutes ago:

 

Kan ikkje samanlignast på nokon som helst måte!

Nei det er vel slik at det med blinklyset kan villede andre men ellers så gjør det like stor nytte så er absolutt sammenlignbart. 

 

TerjeFjern skrev for 5 timer siden:

Jeg har opplevd motorbrann i bensinsnekke så er sikkert litt overforsiktig....

 

Ja og da vil en vifte som går hjelpe fordi at?

Link to post

Nå vet ikke jeg hva slags monstervifter folk har i båtene sine, men hvis den suger inn slike mengder luft at den hjelper til med tilførselen til en forbrenningsmotor,er den stoor.

 

En 6 liters motor super i seg 3000 liter luft i minuttet ved 1000 o/min.

Ved 2500 o/min går det 7500 liter i minuttet.Og det er hvis den ikke har overlading!

Da skal det noe til 12 volts vifte til for å bidra positivt med lufttilførselelen.

 

Sørg for riktig dimensjoner på luftinntaket, og den får den luften den trenger. Ventilere før start kan sikkert være lurt.( jeg har aldri gjort det da jeg har diesel. )

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post

Bensindamp er vel tyngre enn luft dvs legger seg i bunnen av båten. Vifta i min bensinbåt suger via slange fra bunnen av båten. Teorien er da at evt bensindamp i bunn går ut.  i mitt hode suger forgasseren inn luft hovedsakelig gjennom luft inntakene som er i forgasser høyde og over. Om den også suger fra bunnen vet jeg ikke men med vifte i gang vet jeg mer sikkert at evt bensindamp i bunnen går ut i friluft. 

 

Jeg antar at de selverklærte oraklene her som alltid vet best oppklarer dette..

Link to post
Sjeldenutpå skrev for 2 timer siden:

 Vifta suger normalt luft ut av motorrommet, men det gjer også motoren, så dei kranglar om å "bruke opp" lufta under dørken.  Kan vanskelig sjå at vifta kan kjøle maskinrom under gange då maskina oftast suger sterkare og meir.

 

No bles mi vifte inn, og eg kan ikkje forstå anna enn at det må vere det mest rette for ein dieselmotor.  Sjølvsagt er det skikkelege pakkningar under dørklukene og ventilane i skutesida er godt større enn originalen for denne båttypen. Og so kjem dette som tillegg til ventilane, ikkje som "konkurent". Men om det betyr so mykje veit eg ikke, men skal måle ein dag det er litt varmt.

Redigert av Fjordgubbe (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...