Uttern C68 dti Startet 28.Mars.2017 Del på Facebook Startet 28.Mars.2017 Har motorbrønnviften noen annen funksjon enn å fjerne farlige gasser før oppstart? Bør den gå hele tiden mens motoren går? Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 28.Mars.2017 Del på Facebook Svart 28.Mars.2017 Når motor har startet så bruker den normalt alt som er av tilgjengelig luft. Vifte som suger ut etter start virker unødvendig då. Men det finnes sikkert forskrifter på det, iallefal kanskje til bensinmotorer. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Uttern C68 dti Svart 28.Mars.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mars.2017 Det høres i grunnen logisk ut. Ser at motoren lekker ørlitegrann eksos (lager en liten sotflekk må motorluka) , men det har sikkert ingen praktisk betydning for dette. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 28.Mars.2017 Del på Facebook Svart 28.Mars.2017 Øh.... eksoslekkasje ombord i båt er ikkje noko man observerer uten tiltak snarest medan man ennå er i stand til å utføre tiltak Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Eureka Svart 28.Mars.2017 Del på Facebook Svart 28.Mars.2017 Mercruiser120 hk? Hvor er sotflekken? Sitér dette innlegget Link to post
Uttern C68 dti Svart 29.Mars.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mars.2017 Cummins Mercruiser 200 hk, den svarte utgaven. Flekken er i front mot motorluka, ser at det ligger litt sot på dynamo og reimhjul. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 29.Mars.2017 Del på Facebook Svart 29.Mars.2017 (redigert) "Sot" på dynamo og reimhjul høres ut som støv fra reim som slites mer enn normalt. Sjekk stramming og oppretting. Redigert 29.Mars.2017 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
TerjeFjern Svart 29.Mars.2017 Del på Facebook Svart 29.Mars.2017 På båter med bensin innenbordsmotor kjører jeg alltid med vifta på. Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 29.Mars.2017 Del på Facebook Svart 29.Mars.2017 Når en motor går, har man allerede en kraftig luftpumpe igang, og skifter ut luft meget oftere enn hva en motorromsvifte klarer. Er nok liten vits i å la den vifta gå med motor igang. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Uttern C68 dti Svart 29.Mars.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mars.2017 Det kan faktisk hende at "lazyjack" har rett, at det er gummistøv fra reima. Dette er ikke kilereim, men en flat reim med mange spor i. Strammeren er automatisk, så den er det vel ikke noe justering på? Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 29.Mars.2017 Del på Facebook Svart 29.Mars.2017 Ingen grunn til motorromsvifte på dieselmotor. Ingen farlige gasser som må ut før start. Og dårlig med gnist forsåvidt ved start... Sitér dette innlegget Link to post
000 Svart 29.Mars.2017 Del på Facebook Svart 29.Mars.2017 På båter med bensin innenbordsmotor kjører jeg alltid med vifta på. Javel. Ser det er de som liker å kjøre med blinklyset på også. Sitér dette innlegget Link to post
Fjordgubbe Svart 29.Mars.2017 Del på Facebook Svart 29.Mars.2017 Når en motor går, har man allerede en kraftig luftpumpe igang, og skifter ut luft meget oftere enn hva en motorromsvifte klarer. Er nok liten vits i å la den vifta gå med motor igang. Har dieselmotor og store ventilar til motorromet. Er ikkje redd eksplosjonsfaren, men derimot høg temperatur. Her skal den vere lægst mogeleg. Læt difor motorvifta gå når temperaturen her går litt opp. Den er dimmensjonert for å gå heile tida for den del. Men hos meg bles lufta inn. Klart det er nyttigt med so låg temperatur i mottorommet som mogeleg. Ser ofte motorromsventiasjonen er kraftigt underdimmensjonert. Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 29.Mars.2017 Del på Facebook Svart 29.Mars.2017 (redigert) Her starter viftene når jeg skrur på tenningen. Men funksjonen er å suge luft inn til (diesel) motorene. Samtidig bidrar jo det til å holde temperaturen i motorrommet nede. Redigert 29.Mars.2017 av dennrick (see edit history) Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
TerjeFjern Svart 3.April.2017 Del på Facebook Svart 3.April.2017 Knurrbart skrev On 29.03.2017 at 16.00: Javel. Ser det er de som liker å kjøre med blinklyset på også. Jeg har opplevd motorbrann i bensinsnekke så er sikkert litt overforsiktig.... Sitér dette innlegget Link to post
Fjordgubbe Svart 3.April.2017 Del på Facebook Svart 3.April.2017 Knurrbart skrev On 29.03.2017 at 16.00: Javel. Ser det er de som liker å kjøre med blinklyset på også. Kan ikkje samanlignast på nokon som helst måte! Sitér dette innlegget Link to post
000 Svart 3.April.2017 Del på Facebook Svart 3.April.2017 Fjordgubbe skrev 2 minutes ago: Kan ikkje samanlignast på nokon som helst måte! Nei det er vel slik at det med blinklyset kan villede andre men ellers så gjør det like stor nytte så er absolutt sammenlignbart. TerjeFjern skrev for 5 timer siden: Jeg har opplevd motorbrann i bensinsnekke så er sikkert litt overforsiktig.... Ja og da vil en vifte som går hjelpe fordi at? Sitér dette innlegget Link to post
Fjordgubbe Svart 3.April.2017 Del på Facebook Svart 3.April.2017 "Ja og da vil en vifte som går hjelpe fordi at? " For kjøling for mitt vedkomande. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 3.April.2017 Del på Facebook Svart 3.April.2017 Vifta suger normalt luft ut av motorrommet, men det gjer også motoren, så dei kranglar om å "bruke opp" lufta under dørken. Kan vanskelig sjå at vifta kan kjøle maskinrom under gange då maskina oftast suger sterkare og meir. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
nomen Svart 3.April.2017 Del på Facebook Svart 3.April.2017 Nå vet ikke jeg hva slags monstervifter folk har i båtene sine, men hvis den suger inn slike mengder luft at den hjelper til med tilførselen til en forbrenningsmotor,er den stoor. En 6 liters motor super i seg 3000 liter luft i minuttet ved 1000 o/min. Ved 2500 o/min går det 7500 liter i minuttet.Og det er hvis den ikke har overlading! Da skal det noe til 12 volts vifte til for å bidra positivt med lufttilførselelen. Sørg for riktig dimensjoner på luftinntaket, og den får den luften den trenger. Ventilere før start kan sikkert være lurt.( jeg har aldri gjort det da jeg har diesel. ) Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
TerjeFjern Svart 3.April.2017 Del på Facebook Svart 3.April.2017 Bensindamp er vel tyngre enn luft dvs legger seg i bunnen av båten. Vifta i min bensinbåt suger via slange fra bunnen av båten. Teorien er da at evt bensindamp i bunn går ut. i mitt hode suger forgasseren inn luft hovedsakelig gjennom luft inntakene som er i forgasser høyde og over. Om den også suger fra bunnen vet jeg ikke men med vifte i gang vet jeg mer sikkert at evt bensindamp i bunnen går ut i friluft. Jeg antar at de selverklærte oraklene her som alltid vet best oppklarer dette.. Sitér dette innlegget Link to post
Fjordgubbe Svart 3.April.2017 Del på Facebook Svart 3.April.2017 (redigert) Sjeldenutpå skrev for 2 timer siden: Vifta suger normalt luft ut av motorrommet, men det gjer også motoren, så dei kranglar om å "bruke opp" lufta under dørken. Kan vanskelig sjå at vifta kan kjøle maskinrom under gange då maskina oftast suger sterkare og meir. No bles mi vifte inn, og eg kan ikkje forstå anna enn at det må vere det mest rette for ein dieselmotor. Sjølvsagt er det skikkelege pakkningar under dørklukene og ventilane i skutesida er godt større enn originalen for denne båttypen. Og so kjem dette som tillegg til ventilane, ikkje som "konkurent". Men om det betyr so mykje veit eg ikke, men skal måle ein dag det er litt varmt. Redigert 3.April.2017 av Fjordgubbe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.