Jump to content

Varmgang på motor etter vinteropplag


Nordkapp-king

Recommended Posts

Hei. Har en Mercruiser 3,0 (bensin) med AlphaOne drev. Før vinteren hadde jeg service på både motor og drev. Kjørte gjennom med ferskvann og kjølevæske i høst. Når jeg startet motoren etter vinteren med spylemuffe merket jeg meg at motoren gikk alt for varm. På 5-6 min var denne opp mot max på temp.måler, så jeg stoppet motoren. Åpnet drevet og sjekket impeller, og denne virker fin (byttet i høst). Termostat ble byttet i fjor. Det kommer kjølevann fra eksos og propell ut når jeg kjører motoren (men vet ikke om det er "normal" mengde). Har ikke koblet fra slanger til termostat, men disse virker myke og kan ikke høre noe "knitring" som skulle tyde på at det ligger salt/annet dritt inne her. Noen med noen gode forslag til hva som kan forårsake dette? En mekaniker mente det kunne være at motoren fikk for lite vann gjennom spylemuffer og at det muligens ordner seg selv når jeg får den på vannet, men vil helst forsikre meg om at jeg sjekker mest mulig før jeg sjøsetter. 

Redigert av Nordkapp-king (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det kan være så enkelt som dårlig jording av instrumentet, har opplevd dette selv. Jeg kjøpte et ir-måle instrument på BT for å dobbelt sjekke tempratur.

Byttet du sink? Kan den ha tært og falt av i vinter og blokert delevis for kjølevann?

Jeg bruker bare spylemuffer på mine dieselmotorer på 250hk, det fungerer fint uten varmgang.

Link to post
Share on other sites

Førstefender skrev 1 minute ago:

Det kan være så enkelt som dårlig jording av instrumentet, har opplevd dette selv. Jeg kjøpte et ir-måle instrument på BT for å dobbelt sjekke tempratur.

Byttet du sink? Kan den ha tært og falt av i vinter og blokert delevis for kjølevann?

Jeg bruker bare spylemuffer på mine dieselmotorer på 250hk, det fungerer fint uten varmgang.

Byttet sink-anoder ja (ble gjort under service). Det underlige er at jeg ikke kunne se noe problemer med temp når jeg kjørte ferskvann gjennom i høst. 

 

Link to post
Share on other sites

Varmegang med spylemuffer etter 5-6 min på høres meget rart ut for meg.

  • Det kommer vann ut eksosen som normalt, altså har du gjennomstrømming
  • På tomgang tar du ut minimal effekt, ca 12hk? av 140hk? siden trådstarter ikke har oppgitt motor/effekt så gjetter jeg.
  • svært lav kjølevannstemperatur, ca 4 grader, vil gi meget bedre kjøling enn når vanntemperaturen er 25 grader

Nei, dette har jeg ikke tro på....

Link to post
Share on other sites

Ca. 140 HK stemmer ja. Det skal sies at jeg ikke kjørte denne på tomgang, men med noe pådrag (da jeg prøvde å få motoren varmet opp...). Men, når jeg oppdaget at temperaturen lå høyt satt jeg ned igjen til tomgang - og temperaturen fortsatte å stige.

Motoren var også fysisk varm.

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...