Nordkapp-king Startet 2.April.2017 Del på Facebook Startet 2.April.2017 (redigert) Hei. Har en Mercruiser 3,0 (bensin) med AlphaOne drev. Før vinteren hadde jeg service på både motor og drev. Kjørte gjennom med ferskvann og kjølevæske i høst. Når jeg startet motoren etter vinteren med spylemuffe merket jeg meg at motoren gikk alt for varm. På 5-6 min var denne opp mot max på temp.måler, så jeg stoppet motoren. Åpnet drevet og sjekket impeller, og denne virker fin (byttet i høst). Termostat ble byttet i fjor. Det kommer kjølevann fra eksos og propell ut når jeg kjører motoren (men vet ikke om det er "normal" mengde). Har ikke koblet fra slanger til termostat, men disse virker myke og kan ikke høre noe "knitring" som skulle tyde på at det ligger salt/annet dritt inne her. Noen med noen gode forslag til hva som kan forårsake dette? En mekaniker mente det kunne være at motoren fikk for lite vann gjennom spylemuffer og at det muligens ordner seg selv når jeg får den på vannet, men vil helst forsikre meg om at jeg sjekker mest mulig før jeg sjøsetter. Redigert 2.April.2017 av Nordkapp-king (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Førstefender Svart 2.April.2017 Del på Facebook Svart 2.April.2017 Det kan være så enkelt som dårlig jording av instrumentet, har opplevd dette selv. Jeg kjøpte et ir-måle instrument på BT for å dobbelt sjekke tempratur. Byttet du sink? Kan den ha tært og falt av i vinter og blokert delevis for kjølevann? Jeg bruker bare spylemuffer på mine dieselmotorer på 250hk, det fungerer fint uten varmgang. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Nordkapp-king Svart 2.April.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.April.2017 Førstefender skrev 1 minute ago: Det kan være så enkelt som dårlig jording av instrumentet, har opplevd dette selv. Jeg kjøpte et ir-måle instrument på BT for å dobbelt sjekke tempratur. Byttet du sink? Kan den ha tært og falt av i vinter og blokert delevis for kjølevann? Jeg bruker bare spylemuffer på mine dieselmotorer på 250hk, det fungerer fint uten varmgang. Byttet sink-anoder ja (ble gjort under service). Det underlige er at jeg ikke kunne se noe problemer med temp når jeg kjørte ferskvann gjennom i høst. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Førstefender Svart 2.April.2017 Del på Facebook Svart 2.April.2017 Det er typisk med irr iløpet av en lang vinter og nettopp det som hendte meg, temp instrumentet hadde litt dårlig jording og viste konstant 30grader for mye. Med ingen jording går den rett i "pigg" og 130grader. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Eureka Svart 2.April.2017 Del på Facebook Svart 2.April.2017 -til neste vinteropplag tar du bort anoder på motoren dersom du kjører innpå frostvæske. Det er ikke en god kombo... kjente du på motoren, fysisk, om den ble varm? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
pipe Svart 2.April.2017 Del på Facebook Svart 2.April.2017 Min Mercruser går også varm hvis jeg bruker små billige spylemoffer . Siden du har sjekket impeller ville jeg satt ut og tatt det der i fra. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
dieselfan Svart 2.April.2017 Del på Facebook Svart 2.April.2017 Varmegang med spylemuffer etter 5-6 min på høres meget rart ut for meg. Det kommer vann ut eksosen som normalt, altså har du gjennomstrømming På tomgang tar du ut minimal effekt, ca 12hk? av 140hk? siden trådstarter ikke har oppgitt motor/effekt så gjetter jeg. svært lav kjølevannstemperatur, ca 4 grader, vil gi meget bedre kjøling enn når vanntemperaturen er 25 grader Nei, dette har jeg ikke tro på.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Nordkapp-king Svart 3.April.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.April.2017 Ca. 140 HK stemmer ja. Det skal sies at jeg ikke kjørte denne på tomgang, men med noe pådrag (da jeg prøvde å få motoren varmet opp...). Men, når jeg oppdaget at temperaturen lå høyt satt jeg ned igjen til tomgang - og temperaturen fortsatte å stige. Motoren var også fysisk varm. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.