Jump to content

Vaske bort misfjerning fra løv


Allan E

Recommended Posts

Slik jeg forstår deg har løvet lagt seg på dørken (som består av glassfiber med gelcoat), og du er usikker hvilket tre løvet kommer fra? Bare så jeg ikke gir feil råd her, hvis dørken består av tre og det er dette treet du er usikker på hvilket treslag. Hvis det er snakk om misfarging av løv på gelcoat/plast vil saltsyre kunne brukes. Saltsyre tar organisk misfarging (slik som gul vannlinje og rester etter insekter og løv). Vernebriller og hansker er pensum, så kan du bruke en billig kjøkkensvamp til å påføre saltsyra med. La syra få virke (men ikke tørke) og påfør mer ved behov. Skylles godt med ferskvann etterpå. Aluminiumsdetaljer liker ikke saltsyre, så greit å unngå få syre på slike ting?

Link to post
Share on other sites

Hvis man vil vaske gelcoat for misfarging, så har jeg veldig god erfaring med ferrobet felgrens. Denne tror jeg og inneholder litt syre.

Jeg har brukt det på rust prikker/rustrenner etter at naboen hadde vinkelslipt mot min båt, og det tok faktisk alt, så tipper det tar litt organisk farge også.

Redigert av Erik (see edit history)

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Ikke godt å si egentlig, men ja, har fått vekk lignende grad av misfarging selv med saltsyre. Det er en fordel å la syra få virke en god stund, gjerne ved å gå over i flere omganger slik at den ikke får tørke eller lage deg en pasta av saltsyre og tapetlim (pulver) som kan få ligge på områdene ei stund. Velger du siste løsning; syra helles oppi og blandes alltid i til slutt, ikke bland noe oppi andre veien, altså ikke hell noe oppi syra. Selv bruker jeg 30% saltsyre, du får en halvliter for en hundrelapp hos de fleste byggvarebutikker. Saltsyra er ikke den værste syra å få på seg, men likevel ikke grei. Så gode og heldekkende vernebriller, langermet skjorte/genser og hansker er et must. God lufting også, du oppdager fort at det ikke et særlig sunt og behagelig å stikke nesa nedi saltsyredampen:wink:

Link to post
Share on other sites

Prøvd kjerringråd som f.eks cola eller sitron? Vet aldri..

 

ellers har Biltema sin felgrens syre og fungerer bra på misfarginger. Jula sin er også ganske kraftig.

 

 

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Såvidt jeg har fått med meg inneholder felgrensene nå oksalsyre, og da har du også disse BT flaskene med vannlinjerens osv. Rimelig og litt greiere å jobbe med en ren saltsyre, som er fæle greier egentlig. Tror fakta alt annet som er nevnt i tråden her også inneholder oksalsyre, pluss ett eller annet. Velg det som koster minst ;-)

 

Har brukt begge deler og begge deler funker, men er mer vettskremt når jeg skvulper rundt med ren saltsyre. 

 

I vår brukte jeg vannlinjerensen fra BT på vanlig helleflaske. Fungerte som ei kule. Helte på en svamp, la på. Lot stå i noen minutter, tørket over med svampen (fortsatt våt av remediet) og alt gled av. Ørlite gnikk på gjenstridige flekker. Skylle av med vann. Voila! Skit, gulning, rustflekker vekk og skinnende hvit gelcoat igjen. Så polering...

--

Har ikke merket noe etsing når jeg jobber med oksalsyre. Med saltsyre bruker jeg vernebriller, tjukke gummihansker, tapet mot regjakka osv. Og har etset hull i klær med det flere ganger. Sikkert lurt å bruke både hansker og briller med oksalsyre også. Les på flaska. 

Link to post
Share on other sites

har brukt Ferro-bet rustvask og biltema felgrens på slikt, begge deler med oksalsyre som virkestoff som nevnt over.   Måtte gå over i flere omganger for å få tatt knekken på de mest gjenstridige flekkene

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

bland ut en sterk blanding av Hempels vannlinjerens, gni dette sikkelig inn før du spyler! høytrykkspyl før og etter.. er det ikke bortte da må du slipe gelcoaten, rubbe og polere.. men det tviler jeg egentlig på at du må!  med rett ytstyr skal nok dette gå fint å få bort..

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...