Lazyjack Startet 3.April.2017 Del på Facebook Startet 3.April.2017 Jeg har fått eksoslekkasje inn i båten fra min 10 år gamle D4. Det er veldig vanskelig å se hvor eksosen kommer fra men det er vanskelig å tenke seg andre muligheter enn eksosslangen. Denne er dobbel med isolasjon mellom ytre og indre del. Jeg ønsker tips om følgende: 1. Har noen en lur måte å teste eksosslangen for tetthet? Den egner seg dårlig til å senke i vann pga. glassullisolasjonen. 2. Er det steder det er sannsynlig at det kan oppstå lekkasje inne i varmeren? Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 3.April.2017 Del på Facebook Svart 3.April.2017 Høyst sannsynlig eksosslangen som er moden for utskifting når den er såpass gammel Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Bonus Svart 3.April.2017 Del på Facebook Svart 3.April.2017 Vi oppdaget det samme da vår Eberspächer var 9 år gammel. Byttet da eksosslangen til en ny slange. Forhandleren kunne informere at disse slangene varte skjelden, ved mye bruk, mer enn dette. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 3.April.2017 Del på Facebook Svart 3.April.2017 Måtte også bytte på min D4 , etter bare 6 år... Den hadde lekkasjen der den tynne flexi slangen går inn i den isolerte delen, på brenner siden.. Mener å huske at forhandler snakket om at hull i brenn kammer kunne gi samme problemstilling.. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 3.April.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.April.2017 Ok, da høres det ut som jeg uansett bør starte med å bytte eksosslangen. Skummelt å tenke på alle de som har gamle eksosslanger og en del av disse kjører nok også varmer om natten Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 3.April.2017 Del på Facebook Svart 3.April.2017 Har opplevd det samme og byttet slangen. Ved obduksjon av den gamle slangen fant jeg at årsaken var lekasje der den tynne slangen går inn i den isolerte delen nærmest varmeren. Her var det benyttet et gipslignende tetningsstoff som var hardt og som derfor lekket. Dersom det finnes et fleksibelt tetningsstoff som tåler varmen bør det være mulig å tette dette på nytt. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Gabi Svart 3.April.2017 Del på Facebook Svart 3.April.2017 Jeg har tettet dette med et tetningsmiddel for høye temperaturer, kjøpt på Biltema. Var samme symptom som Brigg forteller om. Det er ca 2 år siden nå og det er helt tett. Har en D4 brenner fra 2010. Ble utett når jeg skulle demontere det en gang... Sitér dette innlegget Link to post
Windy 32 Svart 3.April.2017 Del på Facebook Svart 3.April.2017 Hadde akurat samme problemet på 4 år gammel D4 Eber. Sprekker i det hvite tettningstoffet mellom ytre pg indre slangen i lyddemperen. De nye slangene nå har et sort og mye mer fleksibelt stoff som sikkert holder mye bedre. Jeg fant lekasjen når det var litt mørkt nedi stuerommet hvor varmeren står og så eksoslekasjen i lysstrålen fra lommelykten . Var lett å se da hvor det kom fra. Skiftet slangen og problem løst.? Sitér dette innlegget Link to post
sunnmøre Svart 3.April.2017 Del på Facebook Svart 3.April.2017 Skifta også slange før jul. Alt vel no Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 3.April.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.April.2017 (redigert) Demonterte eksosslangen nå i kveld og den var pill råtten. Fjernet ytterslange og isolasjon flere steder og innerslangen var totalt ødelagt over store deler av lengden. Delen nærmest varmeren var OK så jeg antar det er salt miljø i kombinasjon med varme som tar knekken på den. Redigert 3.April.2017 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 3.April.2017 Del på Facebook Svart 3.April.2017 Lazyjack skrev for 3 timer siden: Ok, da høres det ut som jeg uansett bør starte med å bytte eksosslangen. Skummelt å tenke på alle de som har gamle eksosslanger og en del av disse kjører nok også varmer om natten Har aldri dieselvarmer på om natten, det er risikosport i mine øyne Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.