Jump to content

Eberspächer D4 lekker eksos

Lazyjack

Recommended Posts

Jeg har fått eksoslekkasje inn i båten fra min 10 år gamle D4. Det er veldig vanskelig å se hvor eksosen kommer fra men det er vanskelig å tenke seg andre muligheter enn eksosslangen. Denne er dobbel med isolasjon mellom ytre og indre del. Jeg ønsker tips om følgende:

1. Har noen en lur måte å teste eksosslangen for tetthet? Den egner seg dårlig til å senke i vann pga. glassullisolasjonen.

2. Er det steder det er sannsynlig at det kan oppstå lekkasje inne i varmeren?

Har opplevd det samme og byttet slangen.

Ved obduksjon av den gamle slangen fant jeg at årsaken var lekasje der den tynne slangen går inn i den isolerte delen nærmest varmeren. Her var det benyttet et gipslignende tetningsstoff som var hardt og som derfor lekket. Dersom det finnes et fleksibelt tetningsstoff som tåler varmen bør det være mulig å tette dette på nytt. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Hadde akurat samme problemet på 4 år gammel D4 Eber.  Sprekker i det hvite tettningstoffet mellom ytre pg indre slangen i lyddemperen.  De nye slangene nå har et sort og mye mer fleksibelt stoff som sikkert holder mye bedre. Jeg fant lekasjen når det var litt mørkt nedi stuerommet hvor varmeren står og så eksoslekasjen i lysstrålen fra lommelykten . Var lett å se da hvor det kom fra. 

Skiftet slangen og problem løst.?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...