Jump to content

Seile "jorden rundt" med båt fra 1980. Mulig?


Beyma

Recommended Posts

Oda og Båten hennes Snuppa (hun er på FB) er minst så gammel, og den er/var nok ikke i spesielt god stand da hun la ut i fjor. Tipper det er en båt til max 100K - alder og stand tatt i betraktning. Ikke hadde hun ankervinsj - bare en Ankaroline på fordekket så jeg på bildene. Hun måtte bytte motor da hun kom til Holland. Høyest nødvendig vindror på en slik tur fikk hun montert på  Kanariøene. Jeg tenkte at dette kan da vel aldri gå bra. Hun hadde planer om å Seile til Australia - finne seg verdens beste mann - og bli der ;-)) Men jamen - sist jeg sjekket cruiset hun rundt i karibia ;-))   Jeg koster på meg å ønske henne lykke til videre.

Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole

Link to post

Utgangspungtet er å spørre om det er mulig! Da virker det ikke som du er en kompetent langturseiler. Om man kjøper en eldre båt til 300, så kan man jo ikke forvente at rigg, ror, nav. utstyr og tekniske instalasjoner er 100%teknisk stand. Jeg skal ikke påstå at en nyere båt er veldig mye bedre, men det er kansje mindre sjangse for uforutsette skader og hendelser.. Det som er sikkert er at det omtrent bestandig skjer noe uforutsett, når man minst ønsker det på en slik tur! Med flaks kunnskap og erfaring er det selfølgelig mulig! På en slik tur er det jo viktig med erfaring og at du vet hvordan båten og dens utstyr fungerer, forståelse for seiling samt vind og værtyding. Må kunne vurdere trygge seilingsruter ut fra varierende forhold samt andre kriterier! Papirer dokumentasjon lisenser og tilatelser er jo et kappittel for seg!

Ragnar Torseth kjørte jo en 20 foter med påhengsmotor til Svalbard han også! Så alt er mulig!  Lykke til med heftig seilas!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post

Hei og takk for alle svar :)

 

Båt har jeg både jeg og min kjæreste vært i hele livet og mye av det i seilebåt :) Men noe langturseiler skal jeg ikke kalle meg nei.

 

Planen var å bruke et år på å bli godt kjent med seilebåten før vi bruker noen måneder ned til grand canaria for å seile over med regattaen som drar over.

 

Men det er godt å se og høre at man ikke trenger båt i millionklassen for å komme seg langt på tur!

Link to post

Noen av oss ville til og med påstå at en kvalitetsbåt fra 80 tallet er bedre egnet enn mange moderne masseproduserte båter. Dog høres 300.000 snaut ut hvis du inkluderer alt utstyr. Men det er selvfølgelig mulig hvis man godtar litt mindre komfort og litt mindre av det mest fancy sikkerhetsutstyret. Personlig ville jeg droppet ARC hvis du vil spare penger.

Link to post
-morten- skrev for 18 timer siden:

Utgangspungtet er å spørre om det er mulig! Da virker det ikke som du er en kompetent langturseiler. Om man kjøper en eldre båt til 300, så kan man jo ikke forvente at rigg, ror, nav. utstyr og tekniske instalasjoner er 100%teknisk stand. Jeg skal ikke påstå at en nyere båt er veldig mye bedre, men det er kansje mindre sjangse for uforutsette skader og hendelser.. Det som er sikkert er at det omtrent bestandig skjer noe uforutsett, når man minst ønsker det på en slik tur! Med flaks kunnskap og erfaring er det selfølgelig mulig! På en slik tur er det jo viktig med erfaring og at du vet hvordan båten og dens utstyr fungerer, forståelse for seiling samt vind og værtyding. Må kunne vurdere trygge seilingsruter ut fra varierende forhold samt andre kriterier! Papirer dokumentasjon lisenser og tilatelser er jo et kappittel for seg!

Ragnar Torseth kjørte jo en 20 foter med påhengsmotor til Svalbard han også! Så alt er mulig!  Lykke til med heftig seilas!

Blir mann født kompetent langturseiler?

Kjøp den båten dere liker, få noen som kan båt til å gå over, bytt det dere trenger å bytte. Bli kjent med båten. Les værmeldinger og ha sikkerhetsutstyr ombord og lær å bruk dette. Da er man klar for tur. Ingen blir født kopetente langturseilere :)

Link to post
  • 1 måned senere...

Bruker du "alle" pengene dine på å kjøpe flottest mulig båt, så kommer du ikke langt.

 

-Seil må ettersees og eventuelt forsterkes/byttes.

-Motor må være i orden.

-Vindror koster masse penger og er helt nødvendig.

-Radar er nok umåtelig kjekt å ha for å få sove.

-Redningsflåte koster spenn.

-Solpaneler/vindmølle/nye batterier før du drar.

 

Har inntrykk av at mange tror de trenger minst en moderne 43 foter for å dra med 2 personer ombord, Mange reiser rundt i adskillig mindre båter, gjerne rundt 30 fot. Personlig ville jeg heller lagt pengene i skikkelig utstyr og og et fornuftig budsjett. Vindror fungerer mye bedre på båter med rorkult, så der har dere et godt argument for å gå "åttitalls"!  :smiley:

 

Har du penger til alt dette i tillegg til de 300K til båten, så er dere godt rustet. Hvis ikke, finn en billigere båt...

 

Go small, go simple, go now!

 

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Link to post

ARC stiller en del krav til båter som skal starte. Oppfyller man disse vil jeg tro båten er i god nok stand for en jordomseiling. Det er nok lurt å sette seg godt inn i disse kravene i god tid før avreise, i og for seg også om man ikke har tenkt å stille til start, det dreier seg nok om saker det er lurt å ha på stell uansett.

Link to post
quantumduck skrev Just now:

ARC stiller en del krav til båter som skal starte. Oppfyller man disse vil jeg tro båten er i god nok stand for en jordomseiling. Det er nok lurt å sette seg godt inn i disse kravene i god tid før avreise, i og for seg også om man ikke har tenkt å stille til start, det dreier seg nok om saker det er lurt å ha på stell uansett.

 

 

For å si det mildt så stilles det ganske voldsomme utstyrskrav for å delta i ARC. Kanskje langt over det som faktisk trengs for å seile over/rundt? Men det er klart, har man plenty med pæng så fyll på...    :wink:

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Link to post
Guest Avmønstret#
Artekno skrev for 2 timer siden:

Bruker du "alle" pengene dine på å kjøpe flottest mulig båt, så kommer du ikke langt.

 

-Seil må ettersees og eventuelt forsterkes/byttes.

-Motor må være i orden.

-Vindror koster masse penger og er helt nødvendig.

-Radar er nok umåtelig kjekt å ha for å få sove.

-Redningsflåte koster spenn.

-Solpaneler/vindmølle/nye batterier før du drar.

 

 

-Seil må ettersees og eventuelt forsterkes/byttes: Skal vi si alt fra 10 000,- hvis seila er ok og "bare" skal forsterkes til 50 ish+ hvis en må ha nye seil?

-Motor må være i orden: Umulig å ta et kostnadsoverslag på, bør være best mulig motor i båten som kjøpes. Men div slitedeler bør vel kjøpes inn og kanskje byttes så kan en ha de gamle i reserve. Dynamo, starter, vannpumpe, dieselpumpe pluss en bra stabel filtre osv. Er vi på 20- 25 000,- ish?

-Vindror koster masse penger og er helt nødvendig: Kjøpe brukt, skal vi si 15 000,-?

-Radar er nok umåtelig kjekt å ha for å få sove: Kjøpe brukt? Ligger vel Raymarine plotter og radar på finn akkurat nå for 9900,-. 

-Redningsflåte koster spenn: Kjøpe brukt og godkjent for .... 5000,-?

-Solpaneler/vindmølle/nye batterier før du drar: 2x100 semiflexible fra ebay eller tilsvarende. La oss si 3000,- ink frakt, sånn ca. Billige regulatorer er kun noen hundrelapper, også over disk i Norge. Batterier, la oss si pluss- minus 400A forbruk og start. 6-7000,- om en holder lav pris. Og tiltak for å redusere strømforbruket, led pærer osv vil vel uansett koste et par tusen. Samlet sett, la oss si 15 000,-, på lavbudsjett. Ville da satt opp et regnskap ifht forbruk for å se om det er tilstrekkelig. 

 

Så da er vi på 80 000,- ish, og det er på absolutt lavbudsjett, og ikke noe ekstravagante greier, for å si det mildt :-) Det fordrer også god tid iom at en må vente på rette annonsen på finn/blocket osv. Og det krever tid fordi brukt utstyr ikke helt sjeldent gir noen bonusrunder når det skal installeres. Og deler osv må gjerne bestilles fra utlandet. Fordelen, i mine øyne, er at en får god kjennskap til utstyret når en må installere alt selv, det kommer til nytte når det må repareres ;-)

 

Pluss at det vel går noen tusenlapper i å øke tank- kapasitet. Og alt det som er slitt som må byttes som en ikke oppdaget sånn med en gang. Stående rigg, løpende rigg, rorlager +++ 

 

Så veldig konservativt, og forutsatt at en kan og vil gjøre det meste selv, vil jeg si minimum 100 000,-. Men prisanslagene er da tatt delvis ut av løse lufta så det vil sikkert være mye som koster mye mer ;-)

Link to post

 

2 hours ago, Artekno said:

For å si det mildt så stilles det ganske voldsomme utstyrskrav for å delta i ARC. Kanskje langt over det som faktisk trengs for å seile over/rundt? Men det er klart, har man plenty med pæng så fyll på...    :wink:

Vi har ikke nødvendigvis alt WCC krever ombord, men synes utstyrskravene er fornuftige nok som et referansepunkt. Greit å i alle fall ha tenkt gjennom hvorfor en synes det er greit å avvike fra kravene de stiller, skjønt jeg er helt enig i at det virker unødvendig å slavisk følge alt.

 

44 minutes ago, Pinkvin said:

Så veldig konservativt, og forutsatt at en kan og vil gjøre det meste selv, vil jeg si minimum 100 000,-. Men prisanslagene er da tatt delvis ut av løse lufta så det vil sikkert være mye som koster mye mer ;-)

Kunne sikkert pirket på noen av punktene du nevnte (tankkapasitet løses f.eks. greiest og billigst med noen kanner), men konklusjonen er det vanskelig å ikke dele. Om en planlegger å komme seg avgårde for stort mindre enn dette bør en forberede seg på budsjettsprekk før avreise eller skuffelser underveis.

Link to post
7 hours ago, Artekno said:

 

 

For å si det mildt så stilles det ganske voldsomme utstyrskrav for å delta i ARC. Kanskje langt over det som faktisk trengs for å seile over/rundt? Men det er klart, har man plenty med pæng så fyll på...    :wink:

 

Tja. Snu det på hodet; Har man ikke penger nok (til å utstyre båten med nødvendig sikkerhetsutstyr), så bli hjemme. Hva man faktisk får bruk for vet man jo ikke før etterpå, så jeg skal ikke påstå ARC har fasiten her ... 

Link to post
Pinkvin skrev for 5 timer siden:

 

-Vindror koster masse penger og er helt nødvendig: Kjøpe brukt, skal vi si 15 000,-?

 

 

Webb chiles er i an alder av 75 år på sin sjette tur rundt jorden i en 24 fots båt fra 80-tallet, og har bare strekningen fra St. Lucia til San-Diego igjen. Les loggene på bloggen og diverse artikler på web-siden under. Selvstyring er ikke med vindror men med sheet-to-tiller (som koster et par strikker og et par blokker) og i lite vind rorkult- autopilot. Selvsagt er vindror best, men ikke helt nødvendig.  

 

Så JA: det er mulig. Jeg ville ha kjøpt en passe stor båt i 30-fot  ++  for rundt 150 000 og brukt resten på å bytte rigg og seil + det som eller måtte være kjekt å ha. 

 

http://self-portraitinthepresentseajournal.blogspot.no/

http://www.inthepresentsea.com/ 

Link to post
26 minutes ago, Maika said:

For båter mellom 35 og 45 fot koster det 30 000 kroner for å delta, så det er gode grunner for de på budsjett å droppe denne.

 

Det syns jeg var et dårlig råd til noen som ønsker å delta. Vind og vann er gratis, resten koster, så må man velge mellom ARC-avgift og nødvendig utstyr, gir vel prioriteringa seg selv. Det er riktig. Men siden budsjettet er som det er her, blir jo startavgiften lavere enn du antyder også. Lykkelig som liten osv ...

Link to post

sikkerhet først, men føler vel at det også innen seiling har blitt duppedingst  /utstyrs hysteri. Ser bare i den lokale småbåthavna med weekendseilere , og sammenligner det litt med hva Lars Monsen sa om utstyrs-nivået til påsketuristene som sto i Kiwikø.

Norske gutter seilte i 2008 til l Brasil med en 100 år gammel Colin Archer skøyte "Edjern" , Og min gamle 30 foter ble seilt fra New Zealand ved hjelp av ekkolodd og papirkart, uten solceller og vind-ror.

Men med jordomseiling så er jeg på glattisen, har aldri seilt rundt jorden og har ikke forutsetning til å komme med råd og tips om hva som man absolutt må ha, har seilt Lofoten ned til Trøndelag med overnatting i trygg havn hver natt. 

 

 

 

Link to post

Hvis man egentlig ikke er interessert i å delta i ARC, men bare er ute etter tryggheten med å seile i flokk kan man jo alltids seile samtidig som ARC. Dra 1-2 dager før, så blir du tatt igjen av de raskeste ganske kjapt, og deretter vil resten av feltet sige innpå på veien over Atlanteren.

 

Dessverre synes jeg at ARC har fått litt for høyt konkurransepreg etter hvert, og det kan ødelegge for de mindre ambisiøse og de på budsjett som risikerer å bli fraseilt av feltet fordi de har eldre/tregere båter.

 

Bare se på da Frostad deltok, med strippet båt og lite vann for å maksimere seilfarten.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post

Normalt drar man over omtrent samtidig med ARC-en uansett, da det er da passatvindene setter inn/stabiliserer seg, så sikkerheten med å dra samtidig med andre båter får man uansett som du sier, Popeye70.

Hvis vi hadde meldt oss på ARC-en da vi dro over, så hadde jeg satt pris på nettopp det at den har fått litt mer konkuranseelement, hva er ellers vitsen med å være med i en regatta?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...