Jump to content

Seile "jorden rundt" med båt fra 1980. Mulig?


Beyma

Recommended Posts

Noen som kan forklare hva slags trygghet det faktisk gir å seile i "flokk"? Utenom det psykiske.. Eneste jeg kan tenke meg er hvis båten går ned og du må i flåten, så trenger du ikke sitte der så lenge. Men med en båt i god stand så ville jeg bekymret meg minimalt for det når man krysser på det mest gunstige tiden av året. 

Link to post

https://www.seilas.no/innhold/?article_id=47627

http://www.yachtingworld.com/blogs/elaine-bunting/arc-crew-rescued-by-cargo-ship-within-hours-of-yacht-sinking-69312

http://www.nettavisen.no/824902.html

osv.

Så kan man selvfølgelig si at når mange båter seiler samtidig, så øker jo også sannsynligheten for at ulykker skjer. Statistisk sett er det sikkert ikke flere båter som får problemer her enn andre steder, men siden dette gjerne er første større havkryssing for mange, så er nok den psykiske faktoren også viktig.

Forøvrig er jeg enig i deg med at dette strekket på riktig tid ofte er en behagelig seilas, vi hadde jamt 25 grader i luften og 30 i vannet, jevn fin vind fra øst og spinnaker oppe hele døgnet med unntak av et par squalls (én som til slutt revnet spinnakeren), men dersom jeg hadde dratt over med barn og ikke kompiser hadde jeg nok i større grad også hatt flokk-seiling som en potensiell ekstra sikkerhetsfaktor.

Link to post
1 hour ago, Maika said:

Normalt drar man over omtrent samtidig med ARC-en uansett, da det er da passatvindene setter inn/stabiliserer seg, så sikkerheten med å dra samtidig med andre båter får man uansett som du sier, Popeye70.

Starttidspunktet til ARCen er vel satt primært for å rekke frem til jul, vinden er ofte mer stabil om en venter litt lengre.

 

40 minutes ago, Sahara said:

Noen som kan forklare hva slags trygghet det faktisk gir å seile i "flokk"? Utenom det psykiske.. Eneste jeg kan tenke meg er hvis båten går ned og du må i flåten, så trenger du ikke sitte der så lenge.

Kan tenke meg noen få tilfeller, der det er en fordel å kunne kommunisere andre i nærheten på VHF – kanskje litt lavere terskel for å diskutere et problem som er i ferd med å oppstå med nabobåten enn å ringe HRS på Sola eller noen der hjemme? Har en et teknisk problem kan det til og med hende at en båt i nærheten har egnet utstyr for reparasjon. Men selv Nord-Atlanteren er stor, og jeg vet ikke hva sjansen er for at noen er innenfor VHF-rekkevidde når en seiler med ARCen.

 

Men hovedeffekten tror jeg er psykisk, og etter mitt syn har man ikke noe på havet å gjøre om man ikke kan leve med tanken om å krysse det alene. Men litt sikkerhetsseminarer og slikt kan jo ha noe for seg.

Link to post
6 minutes ago, Euklid said:

 

Men hovedeffekten tror jeg er psykisk, og etter mitt syn har man ikke noe på havet å gjøre om man ikke kan leve med tanken om å krysse det alene. Men litt sikkerhetsseminarer og slikt kan jo ha noe for seg.

 

En del arc deltagere ser vel på Atlanterhavet som et nødvendig onde for å komme seg til karibien får jeg inntrykk av. Og det er litt synd, for å være isolert midt på et verdenshav er jo en mye mer unik opplevelse enn å være i karibien. Men er folk er jo forskjellige..

Link to post
Guest Avmønstret#

Men samla sett, om man seiler en båt fra 1980 pga stramt budsjett så vil avgift til ARC og mangler på sikkerhetsutstyrslista kunne balle på seg temmelig mye. En ting er avgifta, men selv om en samler utstyr så billig en kan og har noe fra før så er det jo en del ting på lista som en normalt ikke har, og som koster mye penger. Noe overlapp vil det jo være, men ja...

 

Om jeg hadde stramt budsjett så tror jeg de 50 ish tusen ARC ville koste hadde kommet bedre til nytte på andre måter. 

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Euklid skrev 1 time siden:

Starttidspunktet til ARCen er vel satt primært for å rekke frem til jul, vinden er ofte mer stabil om en venter litt lengre.

Ja, men samtidig har de fleste (i hvert fall fra nord-europa) seil ned før høst-stormene setter inn i Biscaya, så da er det naturlig å seile over så snart passaten setter inn.

 

Euklid skrev 12 minutes ago:

Vanskelig å være uenig. For eksempel selges det her i området rom på trelitersdunker til €11 ...

Rom-en var billigere enn blandevannet da vi var der, Rom Cola var en sjelden luksus (ja, vi kjørte lavbudsjett:)

Link to post

Kostnaden på arc gjør at jeg ikke ville deltatt. De pengene kan brukes mye bedre på andre ting. Så over sikkerhetsutstyret, og med unntak av ais og radio/satelitttelefon er alt ombord allerede. 

En nordmann som tok en lenger svømmetur i Atlanteren, ble plukket opp av en annen arc deltaker. Så noen fordeler er det å seile i flokk.

Link to post
Guest Avmønstret#

Hva med å ligge litt på været og sjekke ut norske langturbåter som har "stoppet opp" og ligger for salg? De finnes vel både i middelhavet og på andre siden av dammen også. 

 

Var i Spania en kjapp tur i Mars og da lå det en billig, norsk, 80 taller som hadde stoppet opp der. Noen og tredve fot tror jeg og sikkert mulig å prute kraftig på. Om de er godt rustet for tur så må jo det være et greit utgangspunkt. Mener akkurat denne båten også hadde en ganske omfattende blogg, som jo gir mye historikk på båten. 

 

Sikkert kjekt å rigge for langtur selv, men kan vel også bli billigere å la andre gjøre jobben, og høste en del erfaringer med hva som virker og hva som ikke virker. Så en middelhavsbåt må jo være tingen, altså en som "ikke kom lengre". De som har kommet seg over dammen kan vel fort være mer slitt osv, særlig om de har vært i området over lengre tid. 

Link to post

Trenger ikke være allverden av slitasje etter en tur over Atlanteren og tilbake, og for de som er på andre siden lengre går det nok mest utover gelcoat og tekstiler. Å se etter en båt som har kommet hjem fra tur tror jeg kan være en god oppskrift. Tipper det i de fleste tilfeller er langt billigere å bytte ut slitedeler enn å oppgradere en båt som mangler alt langturutstyr. Kjøp av forlatt båt i utlandet kan sikkert ende enda billigere, men mistenker at sjansen for en skikkelig smell også er høyere.

Link to post
Guest Avmønstret#

Se her du, ligger klar i Spania og er prutbar fra 99 000,- Mener den lå til 150 000,- i Mars når jeg så den ved brygga ikke langt fra Malaga.

 

Trenger nye seil og div for å krysse Atlanteren men ser jo ut som mye er gjort som en uansett ville måtte gjøre på en såpass gammal båt. Jeg er skeptisk til motoren da men.. er prisen rett så. 

 

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=90601452

 

Om jeg ikke husker feil så står det i bloggen deres at de ga 70 000,- for båten i Norge. Når den selges for 90 000,- så antar jeg de går på et tap mtp utgifter til utrustning.. Så litt iherdig pruting og 50-60 000,- for å ruste den opp med nye seil og div så er en vel seilklar for godt under 200 000,-? 

 

Og enda en norsk båt, i Karibien for 160 000,- C&C på 38 fot. 

 

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=68121624

 

En Cings Cruiser ved Marsielle for 190 000,- 

 

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=86328164

 

Osv, osv. I det minste kan man få seg noen "sydenturer" når man kikker på "ny" båt :-)

 

Jeg tror jeg hadde orientert meg mot langturbåt som har stoppa, eller langturbåt som har kommet tilbake hvis jeg ikke hadde hatt båt som egner seg sånn ca i utgangspunktet. 

 

Om jeg ikke seilte til vanlig så ser jeg for meg at det også vil være lettere å avslutte og kvitte seg med båten om man kjøper en som noen andre allerede har seilt med, mao at man kjøper båten kun med formål å ta langturen. 

 

Hvis jeg rusta opp egen båt, som vi allerede har eid en stund, så ville det vært tungt å "forlate skuta" i en annen del av verden i et forsøk på å få solgt den. Og en båt til under 200 000,- kan i verste fall "gis bort" om det blir umulig å finne noen kjøper. 

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post

Pinkvin.... De tre båtene har alle gamle og formodentlig saltvannskjølte motorer. Jeg ville styrt laaaangt unna. Det er plenty båter hvor motor er byttet ut, og selger får ikke det han drømmer om når det er 80-tallsbåter uten "Bavariahekk" til mor, og styrekult (å foretrekke på langtur pga vindror). Det er plenty båter til god pris her hjemme. Bare å dra og se på, og prute.

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Link to post
Guest Avmønstret#
Artekno skrev 1 time siden:

Pinkvin.... De tre båtene har alle gamle og formodentlig saltvannskjølte motorer. Jeg ville styrt laaaangt unna. Det er plenty båter hvor motor er byttet ut, og selger får ikke det han drømmer om når det er 80-tallsbåter uten "Bavariahekk" til mor, og styrekult (å foretrekke på langtur pga vindror). Det er plenty båter til god pris her hjemme. Bare å dra og se på, og prute.

 

Var det ikke motor fra midten av 90 tallet i et par av de da? Uansett, ser poenget. Det er vel kostnaden og usikkerheten ved billig (nok) båt. 

 

Og som du sier så er båter billige her på berget. Men poenget med å kjøpe en båt som allerede er langturutrustet står. 

Link to post

-Tror nok det er billigere å kjøpte en ny brukt-motor enn å kjøpe alt langtur utstyr du trenger.

 

-Ang ARC hvis man tenker på å delta bare av sikkerhets hensyn, dropp det og bruk penger på båten i steden. Og så seiler du/dere når ARC starter for å "snike" dere inn i gjengen. Havet er fritt for alle (sånn nesten i hvert fall, Andhøy er vel ikke helt enig der... :giggle:)

Link to post
Maika skrev On 11.5.2017 at 23.53:

 

Rom-en var billigere enn blandevannet da vi var der, Rom Cola var en sjelden luksus (ja, vi kjørte lavbudsjett:)

 

Capten Morgan og te (f.eks. EarlGrey) går helt fint det... Kall meg gjerne syk.

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Artekno skrev for 2 timer siden:

Pinkvin.... De tre båtene har alle gamle og formodentlig saltvannskjølte motorer. Jeg ville styrt laaaangt unna. Det er plenty båter hvor motor er byttet ut, og selger får ikke det han drømmer om når det er 80-tallsbåter uten "Bavariahekk" til mor, og styrekult (å foretrekke på langtur pga vindror). Det er plenty båter til god pris her hjemme. Bare å dra og se på, og prute.

En liten fordel med rorkult når en bruker vindror, men ikke en dealbreaker. På båter med ratt bruker en nødroret. Brukt det på to båter. 

Link to post
Guest Avmønstret#

Ser den. Men i valget mellom to ellers like båter til langtur hadde jeg valgt med rorkult fordi jeg tenker det er en fordel med en konstruksjon som er så enkel. KISS er vel en god ting, keep it simple stupid, og særlig på langtur? Pluss at rorkult tar lite plass i cockpit, og en også har mulighet til å rigge "selvstyring" via blokker til seila osv om annen selvstyring skulle svikte. Og om jeg må håndstyre så liker jeg definitivt bedre å kunne sitte rundtomkring foran i cockpit enn å måtte stå/sitte "bakerst" bak ett ratt. Men det er vel en smakssak. 

 

Og har aldri vært på langtur så vet jo ikke om det er hold i mine argument :-)

Link to post

Vet ikke helt om jeg deler synet på at rorkult er det eneste saliggjørende. Rett nok bruker vi stort sett autopilot i stedet for vindror, men det er fordi skipperen ombord er en udugelig latsabb, ikke fordi vindroret ikke virker når det går via et ratt. Litt mer leamikk er det nødvendigvis, men ikke noe jeg ville lagt allverdens av vekt på. Skal ikke hevde at rorkult ikke har noen fordeler, men det betyr ikke allverden. Uansett om det er rorkult eller ratt en er oppsatt med har en jo annet å fylle dagene med enn å sitte der å styre.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...