Jump to content

skifte av sinkanode saltvannside volvo penta 2003

oceanmax

Recommended Posts

Startet utskifting av sinkanode ved å skru ut dekkmutter. Imidlertid skrudde anoden seg av gjengtappen på dekkmutter uten at jeg ble klar over det og ble liggende igjen inne i blokka, dvs. hulrommet/kanalen. Valgte å sette inn ny med den gamle liggende. Kjente at det var noe som buttet imot, men valgte å fortsette. Resultat: gjengetappen knakk og to anoder ligger igjen inne i hulrommet/kanalen.

Noen som har tips om å få disse ut igjen uten demontere hele motoren (er usikker på om det er mulig selv med demontering av motoren) Noen som vet om anodene vil sperre for saltvannsirkulasjonen. Kanskje motoren fungerer ok uten sinkanode til sinkanodene som ligger der er spist opp av saltvannet?

Opps.... det kan hende sjøvatnet kan sirkulere godt nok, men det kan også endre seg til det verre utover sesongen når zink tæres og kanskje flytter på seg av flow.  Eg hadde ikkje kjørt langtur utan utbetring. 

Inni kjølere er det masse tynne rør og ribber.   Får du inspisert inn hull om du har skadet innmaten ? 

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Ok, da skjønner jeg. 

Tror ikke noe er skadet da det ikke har vært stor krefter i sving. Mulig jeg får inspisert innvendig, men må først lage en ny åpning til motorrommet. Om jeg da kan klare å fiske ut igjen den siste som gikk inn, helst begge gjenstår å se. Det blir uansett en tålmodighetsprøve.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...