Jump to content

"Klukkelyder" fra forgasser (FM 8-12 hk)


SeaMaster175

Recommended Posts

Hei!

 

Har handlet inn ny forgasser; en dellorto, til vår Fm 8-12 hk bensinmotor.

 

Noen ganger kommer det "klukkeluder" fra forgasseren, og turtaller synker, men drar seg fort opp igjen. Motoren går ellers fint.

 

Vi tror vel ikke egentlig at det er noe gærent med motoren, men lurer bare på om noen vet hva det kan være?

 

Bør kanskje legge til at det samme skjedde på vår gamle forgasser (en Solex 26VN).

 

M/B Gamla

 

Lagt til: Er ikke 100% sikker på at det er fra forgasseren, men nesten helt sikker...

Redigert av M/B Gamla (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har du sjekket at luftingen til bensintanken ikke er gått tett, dvs. at det ikke danner seg vakuum på tanken? Oppfører motoren seg på samme måte hvis du slipper inn luft på tanken ved å løsne litt på tanklokket?

<{POST_SNAPBACK}>

Hei Arvid_A!

 

Når du sier det så hadde vi tanken ute i vinter og "klusset" litt med luftingen, så det kan godt være at denne er i stengt stilling. Skal sjekke dette neste gang vi drar til båten (blir vel i morgen regner jeg med).

Kan kort fortelle det som skjer:

Vi starter motoren og den går akuratt slik som den skal. Etter en stund så begynner den å "klukke". Det kan jo da tyde på at det er luftingen på tanken som er tett?

 

mvh

M/B Gamla

Link to post
Share on other sites

hei og takk for sist :-)

 

Det høres fornuftig ut med luftingen. men jeg ville bare nevne at jeg hadde en slik rar metallisk "klukke" lyd fra min forgasser. Det viste seg at problemet var at flotøren som ikke stengte helt og det forårsaket at det kom små "gulp" med ren bensin ned i innsuget som igjen laget denne rare lyden...

Siden dere har ny forgasser, så stenger den sikkert men er kanskje feil justert iforbindelse med helling på motor etc.?

 

bare en tanke, hvis ikke det er som tidligere nevnt luftingen...

Redigert av majali (see edit history)

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

hei og takk for sist :-)

 

Det høres fornuftig ut med luftingen. men jeg ville bare nevne at jeg hadde en slik rar metallisk "klukke" lyd fra min forgasser. Det viste seg at problemet var at flotøren som ikke stengte helt og det forårsaket at det kom små "gulp" med ren bensin ned i innsuget som igjen laget denne rare lyden...

Siden dere har ny forgasser, så stenger den sikkert men er kanskje feil justert iforbindelse med helling på motor etc.?

 

bare en tanke, hvis ikke det er som tidligere nevnt luftingen...

<{POST_SNAPBACK}>

Hei majali og takk for sist!

 

Lyden er ikke metallisk. Er velding vanskelig og forklare hvordan lyden er.

 

Angående at den er feil justert ifm helling tror jeg ikke, fordi FM sa at den var ferdig innstilt og det eneste man trengte å gjøre var å instille blandingsskruen.

 

mvh

M/B Gamla

Link to post
Share on other sites

Har sjekket luftingen og den var i stengt stilling. Åpnet den og etter det ble det langt færre "klukkelyder".

Når vi kjører på veldig lavt turtall så kommer det noen få, men jeg synes ikke man kan regne med noe annet fra en motor som nærmer seg 50 år...

 

mvh

M/B Gamla

Link to post
Share on other sites

Er blandingsskruen og luftingen det samme??  Jeg har helt likt problem som deg M/B Gamla. Har også en FM 8-12.

<{POST_SNAPBACK}>

Hei snekkeline!

 

Nei, det er ikke det samme. Luftingen er noe som gjør at bensintanken har tilgang til luft, slik at det ikke dannes vakuum i tanken.

 

Har du kjørt med problemet over lengre tid eller er det et problem som har oppstått nylig? Er det mange "klukkelyder"?

 

mvh

M/B Gamla

Link to post
Share on other sites

Det klikket ganske så mye, det er ugjevn klikking, så det kan ikke være helt riktig.

Har vel hatt "problemet"  over lengere tid, spesielt på lavt turtall, motoren går også litt ugjevnt litt i sammenheng med denne klikkingen.

<{POST_SNAPBACK}>

Det er det samme som vi har! Hos oss klikker/klukkre det ikke så mye, så vi bryr oss ikke med det. Det er bare noen få ganger ved kald motor og på lave turtall.

 

Hvis det klukker mye hos deg så er det nok ikke helt riktig, men jeg ville ha sjekket luftingen på bensintanken...

 

Hvordan forgasser har du?

Link to post
Share on other sites

Hadde forresten en som kjente til denne type motor FM 8-12 L2, jeg nevnte dette for ham (angående klukking), men jeg kan ikke huske at han la noe vekt på dette.. Så kanskje det er bare sånn det er..??

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg har også pratet med en som henter Sverre Bassberg, som har greie på disse motorene. Han sa at han tvilte på at det var noe feil med det, og at man bare burde la det være slik det er. Man kan jo ikke forvente så mye mer av en snart 50 år gammel motor...
Link to post
Share on other sites

Det er jo ett sted lyden kommer fra, for min del synes jeg det er betryggende å vite hva som forårsaker lyden. Noen tidligere nevnte noe om en flottør, kan kanskje være noe slikt i mitt tilfelle..

<{POST_SNAPBACK}>

Enig i at det er kjekt å vite hvorfor det skjer. Det kan jo også hende at du har kjørt motoren på altfor lavt turtall over tid, slik at motoren "går sur". Disse motoren liker heller å kjøre med lite vridning (du har vridbart propellanlegg?) og litt høyt turtall slik at de går lett og pent. Kjører du lenge på lave turtall vil pluggene sote med følgene klukking. Dette er jo bare en teori, men det kan jo også være mye annet.
Link to post
Share on other sites

Med det samme du er her. Hvor mange omdreininger stiller du på  bensin/luft skruen når den er skrudd helt inn? Vet du det?

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg har ikke telt hvor mange det er fordi du bør nesten høre deg frem på det. Jeg kan gi deg en forklaring på hvordan du bør gjøre det:

 

1. Skru blandingsskruen nesten helt inn (motoren fpr nå en fet blanding, altså mye bensin og mindre luft).

2. Sett motoren i gir, med det minste turtallet du kan ha uten at den stopper.

3. Skru blandingsskruen utover til du hører motoren øker turtallet litt og går jevnere.

4. Dette er den ideelle innstillingen.

 

Lykke til!

:seeya:

Link to post
Share on other sites

...... vet ikke hva slags forgasser jeg har...

<{POST_SNAPBACK}>

Hei snekkeline! :smiley:

Du har denne Solex-forgasser (fransk) - husker ikke typebetegnelse, tror det var V-et-eller-annet+et nummer?

Bilde

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Hei snekkeline!  :smiley:

Du har denne Solex-forgasser (fransk) - husker ikke typebetegnelse, tror det var V-et-eller-annet+et nummer?

 

<{POST_SNAPBACK}>

Det var en slik en vi hadde før den dellorto vi har nå. Den du viser på bildet heter Solex 26VN eller Solex 26NV. Jeg mener personlig at det er en drittforgasser, men det kan jo ha noe med at vi bare hadde problemer med den...Men det har jo egentlig ikke noe med saken å gjøre. Redigert av M/B Gamla (see edit history)
Link to post
Share on other sites

.... Solex 26VN eller Solex 26NV. Jeg mener personlig at det er en drittforgasser....

:lol: En Diplomat ville ha sagt - den er FRANSK! :lol:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

  • 6 år senere...

Tar opp denne gamle tråden. Jeg er på jakt etter rep.sett eller en ny Solex 26 forgasser til min FM 8 - 12 da folk jeg har pratet med mener den er utslitt. Noen som har greie på hvor eller hvem jeg kan snakke med om å få tak i ny forgasser.

Og en annen ting. Er det skruen under bensininntaket som er lufteskruen?

Trenger også "luftfilteret" dvs de strekkmetall platene som sitter bak på forgasseren.

Redigert av Alfaerik (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...