SeaMaster175 Startet 23.Juni.2005 Del på Facebook Startet 23.Juni.2005 (redigert) Hei! Har handlet inn ny forgasser; en dellorto, til vår Fm 8-12 hk bensinmotor. Noen ganger kommer det "klukkeluder" fra forgasseren, og turtaller synker, men drar seg fort opp igjen. Motoren går ellers fint. Vi tror vel ikke egentlig at det er noe gærent med motoren, men lurer bare på om noen vet hva det kan være? Bør kanskje legge til at det samme skjedde på vår gamle forgasser (en Solex 26VN). M/B Gamla Lagt til: Er ikke 100% sikker på at det er fra forgasseren, men nesten helt sikker... Redigert 23.Juni.2005 av M/B Gamla (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bolla Svart 23.Juni.2005 Del på Facebook Svart 23.Juni.2005 lurer på om du kan ha litt lekk i innsugs ventilen eller litt glødetenning fra sot eller lignende...eller den går litt magert... når det gjelder "klukkelyder" Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SeaMaster175 Svart 23.Juni.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juni.2005 lurer på om du kan ha litt lekk i innsugs ventilen eller litt glødetenning fra sot eller lignende...eller den går litt magert... når det gjelder "klukkelyder" <{POST_SNAPBACK}> Det to første tingen du nevner er gresk for meg, kan du forklare det på en litt enklere måte? mvh M/B Gamla Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Arvid_A Svart 23.Juni.2005 Del på Facebook Svart 23.Juni.2005 Har du sjekket at luftingen til bensintanken ikke er gått tett, dvs. at det ikke danner seg vakuum på tanken? Oppfører motoren seg på samme måte hvis du slipper inn luft på tanken ved å løsne litt på tanklokket? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SeaMaster175 Svart 23.Juni.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juni.2005 Har du sjekket at luftingen til bensintanken ikke er gått tett, dvs. at det ikke danner seg vakuum på tanken? Oppfører motoren seg på samme måte hvis du slipper inn luft på tanken ved å løsne litt på tanklokket? <{POST_SNAPBACK}> Hei Arvid_A! Når du sier det så hadde vi tanken ute i vinter og "klusset" litt med luftingen, så det kan godt være at denne er i stengt stilling. Skal sjekke dette neste gang vi drar til båten (blir vel i morgen regner jeg med). Kan kort fortelle det som skjer: Vi starter motoren og den går akuratt slik som den skal. Etter en stund så begynner den å "klukke". Det kan jo da tyde på at det er luftingen på tanken som er tett? mvh M/B Gamla Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Majali Svart 23.Juni.2005 Del på Facebook Svart 23.Juni.2005 (redigert) hei og takk for sist :-) Det høres fornuftig ut med luftingen. men jeg ville bare nevne at jeg hadde en slik rar metallisk "klukke" lyd fra min forgasser. Det viste seg at problemet var at flotøren som ikke stengte helt og det forårsaket at det kom små "gulp" med ren bensin ned i innsuget som igjen laget denne rare lyden... Siden dere har ny forgasser, så stenger den sikkert men er kanskje feil justert iforbindelse med helling på motor etc.? bare en tanke, hvis ikke det er som tidligere nevnt luftingen... Redigert 23.Juni.2005 av majali (see edit history) Sitér dette innlegget Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post Share on other sites More sharing options...
SeaMaster175 Svart 23.Juni.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juni.2005 hei og takk for sist :-) Det høres fornuftig ut med luftingen. men jeg ville bare nevne at jeg hadde en slik rar metallisk "klukke" lyd fra min forgasser. Det viste seg at problemet var at flotøren som ikke stengte helt og det forårsaket at det kom små "gulp" med ren bensin ned i innsuget som igjen laget denne rare lyden... Siden dere har ny forgasser, så stenger den sikkert men er kanskje feil justert iforbindelse med helling på motor etc.? bare en tanke, hvis ikke det er som tidligere nevnt luftingen... <{POST_SNAPBACK}> Hei majali og takk for sist! Lyden er ikke metallisk. Er velding vanskelig og forklare hvordan lyden er. Angående at den er feil justert ifm helling tror jeg ikke, fordi FM sa at den var ferdig innstilt og det eneste man trengte å gjøre var å instille blandingsskruen. mvh M/B Gamla Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SeaMaster175 Svart 26.Juni.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juni.2005 Har sjekket luftingen og den var i stengt stilling. Åpnet den og etter det ble det langt færre "klukkelyder". Når vi kjører på veldig lavt turtall så kommer det noen få, men jeg synes ikke man kan regne med noe annet fra en motor som nærmer seg 50 år... mvh M/B Gamla Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
snekkeline Svart 26.Juni.2005 Del på Facebook Svart 26.Juni.2005 Er blandingsskruen og luftingen det samme?? Jeg har helt likt problem som deg M/B Gamla. Har også en FM 8-12. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SeaMaster175 Svart 26.Juni.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juni.2005 Er blandingsskruen og luftingen det samme?? Jeg har helt likt problem som deg M/B Gamla. Har også en FM 8-12. <{POST_SNAPBACK}> Hei snekkeline! Nei, det er ikke det samme. Luftingen er noe som gjør at bensintanken har tilgang til luft, slik at det ikke dannes vakuum i tanken. Har du kjørt med problemet over lengre tid eller er det et problem som har oppstått nylig? Er det mange "klukkelyder"? mvh M/B Gamla Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
snekkeline Svart 26.Juni.2005 Del på Facebook Svart 26.Juni.2005 Det klikket ganske så mye, det er ugjevn klikking, så det kan ikke være helt riktig. Har vel hatt "problemet" over lengere tid, spesielt på lavt turtall, motoren går også litt ugjevnt litt i sammenheng med denne klikkingen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SeaMaster175 Svart 26.Juni.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juni.2005 Det klikket ganske så mye, det er ugjevn klikking, så det kan ikke være helt riktig. Har vel hatt "problemet" over lengere tid, spesielt på lavt turtall, motoren går også litt ugjevnt litt i sammenheng med denne klikkingen. <{POST_SNAPBACK}> Det er det samme som vi har! Hos oss klikker/klukkre det ikke så mye, så vi bryr oss ikke med det. Det er bare noen få ganger ved kald motor og på lave turtall. Hvis det klukker mye hos deg så er det nok ikke helt riktig, men jeg ville ha sjekket luftingen på bensintanken... Hvordan forgasser har du? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
snekkeline Svart 26.Juni.2005 Del på Facebook Svart 26.Juni.2005 Det klikker ikke så mye når jeg kjører, så jeg bryr meg heller ikke så mye om det. Men jeg synes at motoren skulle gått prikkfritt, det er kanskje for mye å forlange. Motoren er fra 63, vet ikke hva slags forgasser jeg har... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
snekkeline Svart 26.Juni.2005 Del på Facebook Svart 26.Juni.2005 Hadde forresten en som kjente til denne type motor FM 8-12 L2, jeg nevnte dette for ham (angående klukking), men jeg kan ikke huske at han la noe vekt på dette.. Så kanskje det er bare sånn det er..?? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SeaMaster175 Svart 26.Juni.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juni.2005 Hadde forresten en som kjente til denne type motor FM 8-12 L2, jeg nevnte dette for ham (angående klukking), men jeg kan ikke huske at han la noe vekt på dette.. Så kanskje det er bare sånn det er..?? <{POST_SNAPBACK}> Jeg har også pratet med en som henter Sverre Bassberg, som har greie på disse motorene. Han sa at han tvilte på at det var noe feil med det, og at man bare burde la det være slik det er. Man kan jo ikke forvente så mye mer av en snart 50 år gammel motor... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
snekkeline Svart 26.Juni.2005 Del på Facebook Svart 26.Juni.2005 Det er jo ett sted lyden kommer fra, for min del synes jeg det er betryggende å vite hva som forårsaker lyden. Noen tidligere nevnte noe om en flottør, kan kanskje være noe slikt i mitt tilfelle.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SeaMaster175 Svart 26.Juni.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juni.2005 Det er jo ett sted lyden kommer fra, for min del synes jeg det er betryggende å vite hva som forårsaker lyden. Noen tidligere nevnte noe om en flottør, kan kanskje være noe slikt i mitt tilfelle.. <{POST_SNAPBACK}> Enig i at det er kjekt å vite hvorfor det skjer. Det kan jo også hende at du har kjørt motoren på altfor lavt turtall over tid, slik at motoren "går sur". Disse motoren liker heller å kjøre med lite vridning (du har vridbart propellanlegg?) og litt høyt turtall slik at de går lett og pent. Kjører du lenge på lave turtall vil pluggene sote med følgene klukking. Dette er jo bare en teori, men det kan jo også være mye annet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
snekkeline Svart 26.Juni.2005 Del på Facebook Svart 26.Juni.2005 Med det samme du er her. Hvor mange omdreininger stiller du på bensin/luft skruen når den er skrudd helt inn? Vet du det? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SeaMaster175 Svart 26.Juni.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juni.2005 Med det samme du er her. Hvor mange omdreininger stiller du på bensin/luft skruen når den er skrudd helt inn? Vet du det? <{POST_SNAPBACK}> Jeg har ikke telt hvor mange det er fordi du bør nesten høre deg frem på det. Jeg kan gi deg en forklaring på hvordan du bør gjøre det: 1. Skru blandingsskruen nesten helt inn (motoren fpr nå en fet blanding, altså mye bensin og mindre luft). 2. Sett motoren i gir, med det minste turtallet du kan ha uten at den stopper. 3. Skru blandingsskruen utover til du hører motoren øker turtallet litt og går jevnere. 4. Dette er den ideelle innstillingen. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
snekkeline Svart 26.Juni.2005 Del på Facebook Svart 26.Juni.2005 Tusen Takk, det der så ut som en klinkende klar fremgangs måte!! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Walter_S Svart 26.Juni.2005 Del på Facebook Svart 26.Juni.2005 ...... vet ikke hva slags forgasser jeg har... <{POST_SNAPBACK}> Hei snekkeline! Du har denne Solex-forgasser (fransk) - husker ikke typebetegnelse, tror det var V-et-eller-annet+et nummer? Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post Share on other sites More sharing options...
SeaMaster175 Svart 26.Juni.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juni.2005 (redigert) Hei snekkeline! Du har denne Solex-forgasser (fransk) - husker ikke typebetegnelse, tror det var V-et-eller-annet+et nummer? <{POST_SNAPBACK}> Det var en slik en vi hadde før den dellorto vi har nå. Den du viser på bildet heter Solex 26VN eller Solex 26NV. Jeg mener personlig at det er en drittforgasser, men det kan jo ha noe med at vi bare hadde problemer med den...Men det har jo egentlig ikke noe med saken å gjøre. Redigert 26.Juni.2005 av M/B Gamla (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
snekkeline Svart 26.Juni.2005 Del på Facebook Svart 26.Juni.2005 Takk Walter! Du stiller opp!! Hei M/B Gamla Hvilke problemer hadde du med den? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Walter_S Svart 26.Juni.2005 Del på Facebook Svart 26.Juni.2005 .... Solex 26VN eller Solex 26NV. Jeg mener personlig at det er en drittforgasser.... En Diplomat ville ha sagt - den er FRANSK! Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post Share on other sites More sharing options...
Slangemannen Svart 22.Juni.2012 Del på Facebook Svart 22.Juni.2012 (redigert) Tar opp denne gamle tråden. Jeg er på jakt etter rep.sett eller en ny Solex 26 forgasser til min FM 8 - 12 da folk jeg har pratet med mener den er utslitt. Noen som har greie på hvor eller hvem jeg kan snakke med om å få tak i ny forgasser. Og en annen ting. Er det skruen under bensininntaket som er lufteskruen? Trenger også "luftfilteret" dvs de strekkmetall platene som sitter bak på forgasseren. Redigert 22.Juni.2012 av Alfaerik (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.