Janef Startet 11.Mai.2003 Del på Facebook Startet 11.Mai.2003 Har nettopp fått satt inn et ZF45A gir med slureventil i min lukkede motorbåt. Har separat toppmontert gir/gass ved førerposisjon og er på jakt etter en smart løsning for kontroll av sluregir. Har selvfølgelig mulighet for å montere en ekstra topp- eller sidemontert hendel på en ledig plass, men det er litt trangt om plassen. Mener at jeg så en sak på årets båtmesse på Lillestrøm som jeg kunne tenke meg. Det var et dreibart ratt med en trykknapp i sentrum. Du dreier på rattet for å få full åpning, så lukker du til ønsket slurevirkning oppnås. Dersom du trenger en rask utkobling av sluregiret (f eks ved bakking) trykker du på senterknappen og sluregiret er utkoblet. Har ringt et par steder, sjekket på internett (Morse, TeleFlex, Kobelt) men får ikke napp. Noen som har tips? Evt andre løsninger som ikke bygger for mye i bredden? (NB, elektroniske løsninger er ikke aktuelle for meg, kun mekanisk eller til nød hydraulisk) Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 11.Mai.2003 Del på Facebook Svart 11.Mai.2003 Slureventilen på ZF45A er veldig følsom. Det lureste du kan gjøre er å montere en spak med langt håndtak. 15cm lengde bør du nok ha. En sidemontert spak bygger ikke mer enn 5 cm ut fra sideveggen. Du må nemlig regne med å finlirke litt. Bare noen få grader endring på spaken avgjør slureturtallet. Motorturtallet bør aldri være mer enn 1000 omdreininger. Hold deg heller på 800 og slur i vei. Du vil oppdage at du trenger finfin finjustering. En lang spak og en kort arm for vaiertilkoblingen er gunstig. På giret har slurespaken ofte 2 hull. Bruk det ytterste. Lotus Sitér dette innlegget Link to post
Sebaldus Svart 11.Mai.2003 Del på Facebook Svart 11.Mai.2003 Slureventilen på ZF45A er veldig følsom. Det lureste du kan gjøre er å montere en spak med langt håndtak. 15cm lengde bør du nok ha. En sidemontert spak bygger ikke mer enn 5 cm ut fra sideveggen. Du må nemlig regne med å finlirke litt. Bare noen få grader endring på spaken avgjør slureturtallet. Motorturtallet bør aldri være mer enn 1000 omdreininger. Hold deg heller på 800 og slur i vei. Du vil oppdage at du trenger finfin finjustering. En lang spak og en kort arm for vaiertilkoblingen er gunstig. På giret har slurespaken ofte 2 hull. Bruk det ytterste. Lotus Har sluregir på Viknesen. Der er det brukt standard type sidemontert spak av blank type med svart knott. På nye vikneser i dag ser jeg de bruker toppmontert spake av samme merke og type som til gass og gir. Denne blanke spaken er som Lotus sier veldig ømfintlig. Gripepunktet er midt på bevegelsen og du må lirke veldig fint for å få det riktig. Sitér dette innlegget Link to post
H.H Svart 25.Mai.2003 Del på Facebook Svart 25.Mai.2003 Et lite utklipp fra en Vi Menn test av NB 820: "Testbåten hadde, i tillegg til gir/gass og ratt på en konsoll festet til bakveggen, også en spak for sluregir. Giret er en slags ventil som sørger for at drevene i girkassa ”spinner” i hydraulikkoljen. Båten kan gå saktere enn den gjør på tomgang, og motoren kan gå med høyt turtall uten at farten blir høy. Vi skjønner imidlertid ikke hvorfor noen er villige til å bruke flere tusen kroner ekstra på dette." For det første skal ikke motoren gå med høyt turtall når du bruker sluregearet, dette kan få oljen til å kokse seg, og du ødlegger gearet! For det andre så kunne de jo spurt hva man bruker et sluregear til, før man forteller at det er en helt unyttig greie til flere tusen (koster vel ca 4000 for en slureventil). På fiskebåter og kombibåter er det vel et skjelden untak om de blir solgt uten sluregear. Dersom du skal ligge i ro å fiske (helt i ro, og ikke drive) så må man stort sett ha sluregear eller vribar propell, så enkelt er det. Sitér dette innlegget Link to post
Sebaldus Svart 25.Mai.2003 Del på Facebook Svart 25.Mai.2003 Jaja....sånn går det når Vi Menn folket fra Oslofjorden skal teste vestlandsbåt Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.