Jump to content

Kjøpe ny Lazybag, spayhood og sy inn rev3 i seilet, Stavanger.

Erik

Recommended Posts

Tenker å bytte ut Lazybag og sprayhood i år, det er på høy tid.

Lurer på om dette er noe som kan være standard hyllevare fra noe sted, og om det da lønner seg å kjøpe ferdig sydd på mal, eller om det er best/like lønnsomt å kjøpe av en lokal kalesje maker som syr på mål (bruker eksisterende som mal).

Tenker og at kanskje lazybag er typisk på mal (er heller ikke fornøyd med den jeg har, den er åpen i front med ett eget ekstra trekk som må settes på hver gang), mens sprayhooden kanskje er bedre å få sydd på mål etter eksisterende ?

Er det noe å hente på å handle slikt samlet som en pakke?

Er det enkelt å få samme farge kjøpt separat ?

Er det noen som har erfaring ? Hva er fornuftig pris på slike ting, samlet eller hver for seg ? (Det er snakk om en 31 fot seilbåt).

Tenker også på å få sydd inn et tredje rev i seilet. Er dette typisk noe som ett firma tar seg av (pakke løsning), eller er seilmakere og de som syr kalesjer to forskjellige bransjer ?

Er det noen som har anbefalinger til konkrete leverandører/firma ? 

Båten ligger på Hundvåg, ved Stavanger.

Redigert av Erik (see edit history)

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Jeg kjøpte lazybag sammen med nye seil hos Maritimt Kompani i fjor, fra Ullman.
Synes ikke det er noe å si på prisen, ihvertfall ikke for små båter som min...(1750,-/meter)

http://www.maritimtkompani.no/wordpress/ullmansails-com/tilbehor/

Lufting i underkant, åpning for reveliner og innsydde glassfiberstenger langs overkanten.

lazybag.JPG

mvh, Arne
www.tiarora.no

Takker for svar.

Paul Serrie har jeg hørt om, har han i bakhånd for å sy inn ekstra rev hvis jeg ikke finner noen som tar alt som en pakke, men trodde ikke han tok kalesjer/lazybags ?.

Rev3 kommer i siste rekke, finansministeren hjemme prioriterer det kosmetiske først :giggle:

Har bedt om estimat/tilbakemelding fra Båtskredderservice på Engøy. Er det noen som kjenner til om de er ok på kvalitet/pris ?

Hvis ikke det fører frem tar jeg en prat med maritimt kompani i Tr.heim (skal den veien i påsken faktisk, men rekker neppe innom dem, for vi skal på fjellet) for å høre om Lazybaggen ihvertfall. Er du fornøyd med kvaliteten derfra Arne ? er patenten slik som man trer i skinne på bommen, eller er det en annen inn festning på disse? Går posen helt frem/rundt bommen, eller må man ha ekstra trekk fremme for å dekke hele seilet ?

Sprayhooden kan jeg høre med Seilmaker Mathiesen med , men jeg har hatt ett inntrykk av at de er mer rettet mot industri/offshore enn mot privatmarkedet ?

Eller er de konkurransedyktige mot fritidsflåten også ? Kanskje de har mulighet for å levere Lazybag også ?

Redigert av Erik (see edit history)

Jeg ble kjent med Paul Serrie for noen år tilbake når han jobbet for Hommersåk seilmakerservice. Han er svært dyktig, og billig.

Seilmaker Mathiesen holder kun på med industrielle kunder: De er ikke lengre så interessert i oss privatkunder. (Det var forøvrig hos Mathiesen Paul begynte å jobbe her i Norge.)

Båtskredderservice på Engøy er også svært flinke, og det jeg har fått levert fra dem har vært av meget bra kvalitet. Men jeg synes kanskje de har vært litt i overkant på pris. Men så definitivt verdt å sjekke ut.

Jeg har sent forespørsel til Hommersåk Seilmaker service også nå, det ser ut for at de kanskje kan ta hele pakken inkludert revet iflg hjemmesiden ? 

Får se hva de svarer.

Er det noen som vet om Paul Serrie syr Sprayhood/lazybags og denslags også, eller er han en ren seilmaker ? 

Han har ikke noen hjemmeside/mailadresse, så hvis han ikke kan ta hele pakken tror jeg at jeg avventer de to andre først, og evt tar revet hos ham senere.

Ser forresten at vi har nesten lik båt Shaukaas (din er litt større/nyere). Har du handlet noe av dette jeg skal ha til den båten din hos disse (eller andre ) ?

Hva bør jeg forvente av priser etc i så fall for at det skal være OK, løp og kjøp priser ?

Paul driver for seg selv, og er en erfaren godt moden herremann som bl.a. seiler ekspress. Det beste er å ringe ham, sende sms eventuelt avlegge ham et besøk. Ta gjerne med det du har, så ser han over og gir det et prisoverslag. Han er seilmaker, men tror ikke han lager så mye seil lengre - det går nok mest i alt av det andre.

Han bistod med å bestille et Elvström Epex seil for meg for noen år siden, samt har fikset på lazybag og gennaker; denne revnet på tvers av et panel...

5 hours ago, Erik said:

Er du fornøyd med kvaliteten derfra Arne ? er patenten slik som man trer i skinne på bommen, eller er det en annen inn festning på disse? Går posen helt frem/rundt bommen, eller må man ha ekstra trekk fremme for å dekke hele seilet ?

Kvaliteten virker god synes jeg, både på seil og bag. Man trer den i skinna på bommen, og strammer opp foran og bak. 
Trer inn glassfiberstengene oppe og løfter hele greia med lazyjacks.  Foran er det en egen del som er festet med glidelås i forkant av hver side, denne var i største laget når det kom fra Ullman, men de sydde den om her i Trondheim så det ble meget bra.

IMG_6062.JPG

Redigert av Arne Henriksen (see edit history)

mvh, Arne
www.tiarora.no

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...