Jump to content

Kystradiostasjoner legges ned?


sandman1

Recommended Posts

Får håpe de øker bemanningen på Rogaland og Bodø radio tilsvarende. Ellers kan det jo bli vel hektisk der hvis Rogaland radio skal betjene Halden-Namsos med samme antall folk.

 

Hvis de øker bemanningen og lar folk ha ansvar for en spesifikk kyststrekning (tilsvarende dekningen til Tjøme idag, f.eks.), så burde det jo ikke gå utover lokalkunnskapen. Det er jo sånn sett det samme om de sitter i Horten eller på Sola.

 

Edit: synd læll!

Redigert av jotto (see edit history)
Link to post
Share on other sites

jotto skrev 43 minutes ago:

Får håpe de øker bemanningen på Rogaland og Bodø radio tilsvarende. Ellers kan det jo bli vel hektisk der hvis Rogaland radio skal betjene Halden-Namsos med samme antall folk.

 

Hvis de øker bemanningen og lar folk ha ansvar for en spesifikk kyststrekning (tilsvarende dekningen til Tjøme idag, f.eks.), så burde det jo ikke gå utover lokalkunnskapen. Det er jo sånn sett det samme om de sitter i Horten eller på Sola.

 

Edit: synd læll!

12 av de 22 stillingene som forsvinner skal visstnok overføres til de to gjenværende stasjonene. Men det er jo ikke barebare å flytte til Sola eller Bodø hvis man har slått rot et sted...

Link to post
Share on other sites

Maika skrev 16 minutes ago:

Skjer det noe med MMSI/distress-funksjonaliteten hvis man slutter å betale lisensen? 

 

Ja - når den ikke betales, vil den slettes etter en liten stund, og da fjernes ditt MMSI nr fra systemet.

Trykker du på knappen da, så skjer det ingen ting.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

Veit litt lite om saka, men det er vel i trend med det som skjer elles no for tida. Sentralisering og effektivisering er tydlegvis stikkord som blårussen har fått inn gjennom morsmelka. Eg synes det er trist at desentralisert kunnskap ikkje blir sett pris på. Det er ikkje så lenge sidan eg var i ein nødsituasjon, der det einaste eg rakk å formidle over VHFen var namnet på fjorden og eit nes. Dette var nok. Norgeskysten er meget lang, mange krikar og krokar. Eg er mildt sagt skeptisk til nedlegging! Å melde seg ut er ikkje eit alternativ, då eg vil ha distress funksjonen. Men ein eller annan aksjon hadde vore greitt. Dessverre trur eg kun eit fåtal av båteigarane engasjerer seg i dette. Trur ikkje dei skjønar problemstillinga..

Link to post
Share on other sites

Sitat

Men det er jo ikke barebare å flytte til Sola eller Bodø hvis man har slått rot et sted...

 

Som utflyttet Stavanger-mann kan jeg egentlig anbefale å tenke på en jobb ved Rogaland Radio Ole. Stavanger er en flott by (og eiendomsprisene har falt). Og tenk på det utrolig flotte området for en båteier, - Ryfylke! Selv har jeg mange ganger tenkt å flytte "hjem", men er litt for gammel til alt "styret" med flytting. Ellers er min mening at nedleggingen av Tjøme og de andre stasjonene fullstendig bak mål!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Benji skrev 2 minutes ago:

 

Ja - når den ikke betales, vil den slettes etter en liten stund, og da fjernes ditt MMSI nr fra systemet.

Trykker du på knappen da, så skjer det ingen ting.

Da er vel ikke det å slutte å betale lisensen en lur måte å vise sympati/straffe Telenor hvis man trenger den funksjonen.

Veldig synd at dere legges ned. Dere framstår både svært dyktige og hjelpsomme, og bidrar til at vi føler oss tryggere på sjøen.

Link to post
Share on other sites

Sitat

Å melde seg ut er ikkje eit alternativ, då eg vil ha distress funksjonen

 

Distress funksjonen blir bare mer og mer viktig med operatører langt fra du er når du er i nød. Da får de i hvert fall eksakt posisjon som forteller hvor en er, selv om en selv kun oppgir et lokalt sted ved manuell nødmelding. Kanskje jeg burde bytte ut min 30 år gamle Sailor VHF med en ny med 'Distres' knapp?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev 2 minutes ago:

 

Distress funksjonen blir bare mer og mer viktig med operatører langt fra du er når du er i nød. Da får de i hvert fall eksakt posisjon som forteller hvor en er, selv om en selv kun oppgir et lokalt sted ved manuell nødmelding. Kanskje jeg burde bytte ut min 30 år gamle Sailor VHF med en ny med 'Distres' knapp?

 

Lars H.

 

Eg bytta ut ein flott Simrad VHF forrige veke for å få distress-funksjonen. Dette med bakgrunn i å få gitt informasjon om nøyaktig posisjon kjapt. Blir litt feil å kvitte seg med denne moglegheita då:smiley: Er i utgangspunktet veldig stor tilhengar av sikkerheita som VHF gir, men kjenner at eg er litt sint/ oppgitt/ trist no. Men som sagt, det som skjer no er ein trend i tida. Eg liker det ikkje!

Link to post
Share on other sites

Har ikke dette vært delvis praktisert i perioder allerede? Er mye på tur i grenseland mellom Bodø og Vardø radio, og synes nå støtt og stadig det er samme mennesket som kaller for begge to. Er relativt ofte de går ut med "dette er bodø og vardø radio" også. Tviler vel på om forskjellen blir enorm for sluttbruker.

Link to post
Share on other sites

Jeg må dessverre si at jeg på ingen måte er sjokkert over dette vedtaket som på mange måter går på sikkerheten løs. Våre "folkevalgte" sluttet å bry seg om vårt land for lenge siden, så dette føyer seg dessverre kun inn i rekken av nedleggelsen av rikets sikkerhet. Vår marine er en flau skygge av seg selv, vårt heimevern skal nedbemannes med flere tusen individer, sjøhemevernet er vedtatt nedlagt, vårt flyvåpen er snart basert på splitter nye jagere som ikke er ferdig produserte, og som ingen har opplæring og utdannelse i å fly, våre helikopterbærende marine fartøy har ikke fått helikopter ( jeg må nesten trekke pusten mens jeg ramser opp! ) , og alt dette skjer under fanen at vi styrker vår forsvarsevne. -Det er så jeg kjenner symptomer på sjøverk igjen....

 

Nå vet ikke jeg hvor mange individer som til enhver tid sitter på våre kystradiostasjoner, men det er en kjent sak at ved effektiviseringsprosjekter hvor færre hender skal utføre flere henders arbeid, så følger det gjerne et vell av sykemeldinger etter økt arbeidsbyrde. Dette ligger jo i sakens natur at vil komme til å svekke tilbudet vesentlig, da det etterhvert vil bli færre og færre "kjentmenn" som kjenner igjen problemstrekninger osv. Kontinuiteten blir ofret i en eller annen politisk hestehandel.

 

Dette er veldig triste og alvorlige saker, og jeg sender de to jeg kjenner på tjøme radio,  Benji og min gamle skipssjef  mine varmeste tanker når de nå opplever at et sikkerhetstilbud de begge brenner for nå imploderer for noen skarve småkroner på budsjettet sin skyld.

 

 

 

 

Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!
Hilsen Arne.
 

Link to post
Share on other sites

Bare trist hele greia. :thumbsdown: Mye lokalkunnskap forsvinner. Er vel nok et statlig forsøk på såkalt effektivisering og at en skal dra synergieffekter. Tiden vil vise om beslutningen var klok eller ikke. Så lenge jeg har den røde knappen med deksel på VHF er det et visst håp om at en får hjelp hvis det skulle bli nødvendig.

Link to post
Share on other sites

Hvor mange av de operatørene som blir oppsagt, gjerne med familie og barn på skole tror du vil flytte til de to gjenstående stasjonene og ta med seg sin lokalkompetanse?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

torkelmj skrev for 9 timer siden:

Flisa kan også snus: Operatørene på Rogaland kan risikere å få kirkekaffen i halsen av lokale stedsnavn som Bællen og Driter'n. Eksempelvis. 

Eller "Æ legg rætt væst for staken i Kjærringskræve..." For ikke å glemme frøyværingen på TV for en tid tilbake... Som utflyttet Hitterværing (naboøya) skjønte jeg hva mannen sa, etter sterk konsentrasjon! Hvis tjenesten i ytterste konsekvens 'outsorses' til Bangla Dæsj el.l. for å spare noen grunker, blir det ille!

.

En annen vinkling: Synes å huske at samme spetakkelet oppsto da Ørlandet Radio ble nedlagt og "flyttet" til Florø, sammen med en del andre stasjoner.

.

Så til slutt: Gidder vi å betale lisensen hvis stasjonene ikke lengre er døgnbemannet (hvis det stemmer da)? Og bruke VHFen som en gamneldags WalkiTalkie mellom båter?

.

Savner litt mere info om saken.

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Tror også dette er storm i et vannglass, forbrukere vil ikke merke noe..

 

Har ingen tro på at en på Florø radio i dag har noen lokalkunnskaper om skjærgården ute i periferien..

 

Det var det samme hylingen forrige gang de de la ned radio stasjoner, tviler på at noen her har merket noe til det i etterkant..

 

Utviklingen og teknologien gir ubønnhørlig forandringer og nedleggelser, ubemannede fyr var jo også verdens undergang for

 

noen år siden... ikke utenkelig at også fyr, slik vi kjenner det i dag, vil forsvinne på sikt etter som utviklingen går sin gang..

Link to post
Share on other sites

Så utviklingen har gått nedover hele tiden, fra 11 i 1986 som Lars H. nevner, til åtte i 2002, da det tydeligvis endte med en reduksjon til fem. Vi er et langstrakt land, så for meg høres det helt idiotisk å redusere ytterligere.

 

Så skal det jo også sies, sett fra utsiden, at systemet med to Hovedredningssentraler ser ut til å virke, og hvis det blir samlokalisering med disse opperettholder man sannsynligvis en viss kontroll, men jeg er ikke helt overbevist. Med tanke på avstander ville jeg funnet det naturlig at i det minste Tjøme Radio ble beholdt før Sør- og Øst-Norge.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...