Jump to content

Kystradiostasjoner legges ned?


sandman1

Recommended Posts

Benji skrev On 4.4.2017 at 20.58:

 

Ja - når den ikke betales, vil den slettes etter en liten stund, og da fjernes ditt MMSI nr fra systemet.

Trykker du på knappen da, så skjer det ingen ting.

Det er dette innlegget jeg sikter til!

At det angivelig ikke skjer noen ting når du trykker på distress-knappen og ikke har betalt.

Akkurat DET stemmer ikke!

At ikke ALLE data om båten kommer opp, er en anne sak.

.

Og NEI Mix, jeg er ikke talsmann for annet enn fakta! Og, jeg betaler både for VHF og nødpeilesender.

Synes 'hev' (Helge) er den som gir korrekt info her.

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Benji skrev On ‎07‎.‎04‎.‎2017 at 9.38:

 

....all infoen om deg er slettet i systemet, og vi vil på KR da få opp ett felt med masse rød merking, som ikke gir oss noe. Andre fartøy i nærheten tar imot, ja. Men hva og hvordan det ser ut? 

Alle fartøy som er i Norsk farvann er ikke nødvendigvis registrert hos oss - ...... Vi har mange silke i løpet av året som er endret, ikke er registrert med feilsendte alarmer.

Ha i mente at det kanskje går to år, så er det en annen som har fått ditt gamle MMSI nr, ....

 

hev skrev On ‎10‎.‎04‎.‎2017 at 4.46:

....Er det et uregistrert MMSI vil vi mangle informasjon om fartøyet, og det er selvsagt en ulempe i det videre arbeidet,...

Vi mottar også posisjon i vanlige DSC-anrop (rutinekall) om denne blir sent, men er usikker på om alle typer VHF er i stand til dette

 

Synes du kan bite i deg den kommentaren igjen, Marwin.

Jeg kan ikke se at Benji har gitt annerledes informasjon enn hev.

Nye briller, Marwin? 

 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Marwin skrev for 4 timer siden:

Det er dette innlegget jeg sikter til!

At det angivelig ikke skjer noen ting når du trykker på distress-knappen og ikke har betalt.

Akkurat DET stemmer ikke!

At ikke ALLE data om båten kommer opp, er en anne sak.

.

Og NEI Mix, jeg er ikke talsmann for annet enn fakta! Og, jeg betaler både for VHF og nødpeilesender.

Synes 'hev' (Helge) er den som gir korrekt info her.

 

Ser at den du sikter til kan misforstås - dårlig formulert fra min side.

 

Har du IKKE MMSI nr inne i VHF`n, så sender den ikke. Hadde vært en mer korrekt skrivemåte. 

 

Men tror vi kan være enige om at manglende data (ikke lisens = ikke MMSI nr) lager situasjoner for oss, som gjør at ting tar/kan ta lengre tid i en situasjon hvor det absolutt ikke skulle gjort det. 

 

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

Benji skrev 32 minutes ago:

 

Ser at den du sikter til kan misforstås - dårlig formulert fra min side.

 

Har du IKKE MMSI nr inne i VHF`n, så sender den ikke. Hadde vært en mer korrekt skrivemåte. 

DET var en bedre forklaring ja! Dette er korrekt! Men det finnes 'der ute' endel VHF-radioer MED mmsi og uten betalt avgift som VIL sende hvis nødknappen aktiveres. Og, som tidl. nevnt, utenlandske sendere.

 

Og nei, Phoebe, brillene mine er det ikke noe i vegen med. (Ikke vettet om det tekniske heller) Les heller hva som skrives.

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

lurer på en ting: når Florø, og Tjøme radio blir lagt ned, vil Bodø radio kunne høre, og svare meg på oppkall, eller går det automatisk til Rogaland radio, eg hører til i hordaland/sogn.

brøvde for et par dager siden på test call til Bodø, ingen svar, Rogaland kvitterte med en gang,

Link to post
Share on other sites

abella skrev 12 minutes ago:

lurer på en ting: når Florø, og Tjøme radio blir lagt ned, vil Bodø radio kunne høre, og svare meg på oppkall, eller går det automatisk til Rogaland radio, eg hører til i hordaland/sogn.

brøvde for et par dager siden på test call til Bodø, ingen svar, Rogaland kvitterte med en gang,

 

Skille mellom nord og sør er satt ved Rørvik.

I det området vil du kunne høres av begge stasjonene - der overlapper basestasjonen hverandre.

Du vil ikke merke forskjell - unntatt muligens på dialekten til de som svarer, men det bør vel gå greit.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

6 minutes ago, abella said:

lurer på en ting: når Florø, og Tjøme radio blir lagt ned, vil Bodø radio kunne høre, og svare meg på oppkall, eller går det automatisk til Rogaland radio, eg hører til i hordaland/sogn.

brøvde for et par dager siden på test call til Bodø, ingen svar, Rogaland kvitterte med en gang,

 

Vet ikke hvordan dette er tenkt i fremtiden, men per idag så har hver kystradio sitt MMSI (Tjøme 002570100 til Vardø 002570800) i tillegg til at det er et fellesnummer 002570000 som blir mottatt av alle kystradioer innenfor ditt dekningsområde. Du vil ikke nå Bodø Radio fra din posisjon i Hordaland/sogn (går ut ifra at vi snakker om VHF).

Hjemmeside på WEB og på facebook.

Arbeidssted er Florø Radio.

Link to post
Share on other sites

hev skrev 2 minutes ago:

 

Vet ikke hvordan dette er tenkt i fremtiden, men per idag så har hver kystradio sitt MMSI (Tjøme 002570100 til Vardø 002570800) i tillegg til at det er et fellesnummer 002570000 som blir mottatt av alle kystradioer innenfor ditt dekningsområde. Du vil ikke nå Bodø Radio fra din posisjon i Hordaland/sogn (går ut ifra at vi snakker om VHF).

det er snakk om VHF ja, bruker som oftest MMSI for test, Florø er og rask med kvitering, synd at desse gode tilbudene raderes vekk.

Link to post
Share on other sites

Når jeg er i området Drammensfjorden kaller jeg opp Tjøme radio på arbeidskanalen k27 og får da svar på samme kanal. Hvordan blir det etter omleggingen? Da blir det jo Rogaland som svarer, men hvordan vil de vite at jeg befinner meg ved Svelvik og ikke utenfor Stavanger eller nord for Florø der også k27 brukes?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det høres jo greit ut, det hadde vel blitt for tullet med 50 høyttalere der operatøren skulle finne ut hvilken høyttaler lyden kom fra. Men slikt var det faktisk hos Sola Aeradio (Televerket) for nærkontakt med fly for 50 år siden. Jeg hadde fjernskriver sommerjob i samme rom som radiooperatøren, og det var ikke ofte han bommet med å svare på rett kanal. Men så var det ikke så mye trafikk den gang.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

4 minutes ago, Lars H. said:

Det høres jo greit ut, det hadde vel blitt for tullet med 50 høyttalere der operatøren skulle finne ut hvilken høyttaler lyden kom fra. Men slikt var det faktisk hos Sola Aeradio (Televerket) for nærkontakt med fly for 50 år siden. Jeg hadde fjernskriver sommerjob i samme rom som radiooperatøren, og det var ikke ofte han bommet med å svare på rett kanal. Men så var det ikke så mye trafikk den gang.

Når det gjelder arbeidskanaler er dette nok overkommelig, Florø Radio har f.eks. minst like mange anlegg som Tjøme og Rogaland til sammen idag, vi har tripple k78, k20, 79 osv osv., det går bra.

Men på k16 kan det nok bli et værre problem, på høytrykksdager med masse aktivitet lyser ofte mer eller mindre alt av annlegg konstant, blir kanskje ikke alltid så lett å se hvor "den maydayen" kom inn...

Hjemmeside på WEB og på facebook.

Arbeidssted er Florø Radio.

Link to post
Share on other sites

Hadde du giddet å lese litt lenger oppe i tråden, hadde du sett at hev har sagt at de får lys på en lampe som viser hvilken sender du bruker.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Dette går bra, husker Farsund radio ble lagt ned, et ramaskrik i avisen, hadde ikke Internett da så det ble ikke spredd slik som i dag. Men det gikk bra er like trygg på sjøen med whf i dag som før. Mer trist for de som mister jobben eller må flytte.

Ha en trygg sommer med whf som blir besvart av dyktige operatører, samme hvor de sitter.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...