Jump to content

Kystradiostasjoner legges ned?


sandman1

Recommended Posts

shipahoy skrev On 7.4.2017 at 9.54:

Alle som har gyldig VHF-lisens blir registrert i International Telecommunication Union (ITU) slik at MMSI-nummeret er gyldig i hele verden.

Du kan søke opp skip her: http://www.itu.int/online/mms/mars/ship_search.sh

 

Nei, vi kunne ikke finne vårt fartøy så jeg kontaktet PTS (Post- och telestyrelsen), og de kunne fortelle at det er kun yrkes fartøy som registreres i ITU.

 

Link to post
Share on other sites

Samme ser jeg også Mulligan.

(Bortsett fra at jeg byttet båt og båtnavn for 2 år siden,

meldte fra om dette til PST umiddelbart, men der er det enda ikke korrigert,

tross at Florø radio lovet å fikse korreksjon etter en redningsaksjon jeg ledet i fjor sommer..)

Lista på nettet er visstnok fra 10. okt.-16

.

(Mottok nettopp nytt årskrav på lisensen, og sendte dem en mail med beskjed om at jeg ikke betaler

før de har rettet opp. Både rett adresse, båtnavn og mmsi var feil på fakturaen!)

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, Marwin said:

Samme ser jeg også Mulligan.

(Bortsett fra at jeg byttet båt og båtnavn for 2 år siden,

meldte fra om dette til PST umiddelbart, men der er det enda ikke korrigert,

tross at Florø radio lovet å fikse korreksjon etter en redningsaksjon jeg ledet i fjor sommer..)

Lista på nettet er visstnok fra 10. okt.-16

.

(Mottok nettopp nytt årskrav på lisensen, og sendte dem en mail med beskjed om at jeg ikke betaler

før de har rettet opp. Både rett adresse, båtnavn og mmsi var feil på fakturaen!)

Hei marwin,

navneendring må du selv melde fra om til lisensavdelingen i Kystradio, det er ikke noe Florø Radio kan utføre, og heller ikke PTT (NCOM) tror jeg.

 

Helge

Hjemmeside på WEB og på facebook.

Arbeidssted er Florø Radio.

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Kan det være at noen av oss finner båtene våre der fordi de er registrert i skipsregisteret? Da fungerer jo regnr der også som kallesignal for radio. Hvis båten ikke er i skipsregisteret tildeles vel bare et kallesignal av Telenor.

 

Ekspertene får svare. :)

 

Henrik

Link to post
Share on other sites

En trenger ikke å være registrert i skipsregisteret for å finnes i listen. Jeg har ikke båten registrert der, men finnes likevel i listen.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hvordan en havner i disse listene, aner ikke jeg. Jeg fikk meg VHF og lisens for snart 30 år siden, og har aldri gjort noe selv for å komme med i listene. Det må nok ha vært Telenor Radio eller hva det nå het den gang som har formidlet det videre. Og det må jo være en grei prosedyre.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

hev skrev for 2 timer siden:

Hei marwin,

navneendring må du selv melde fra om til lisensavdelingen i Kystradio, det er ikke noe Florø Radio kan utføre, og heller ikke PTT (NCOM) tror jeg.

 

Helge

Er klar over det Helge. Har, som sagt, gitt dem beskjed.

To ganger. Sist på mailadressen de hadde oppgitt på fakturaen (som forøvrig OGSÅ var feil!)

De hadde vansker med å forstå at jeg fjernet den gamle radioen som sto å båten da jeg kjøpte den,

og tok radioen fra "gammelbåten" og satte inn isteden.

Trodde de hadde fått med seg dette, helt til Florø radio gjørde meg obs. på at noe ikke stemte

under før nevnte redningsaksjon. Da aksjonen (vellykket) var over, ringte jeg Florø og forklarte sammenhengen, hvorpå DE lovet å ordne opp i problemet.

Derfor.

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Raskt svar på mitt spørsmål om praksis rundt registrering i ITU fra PTS. "Din båt är nu ITU rapporterad" Uten mer forklaring rundt praksis.

Så, konklusjonen er da antagelig at det er ingen automatikk i registreringen, men at det som oftest skjer (i Norge)?.

Brukeren bør sjekke dette selv om det er viktig.. 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg var ikke engang klar over at et slikt register fantes før jeg så linken. Jeg tok vel eksamen 23.mars og fikk sertifikatet i posten et par dager senere. 

 

Og er altså allerede registrert der.

 

Jeg finner det forøvrig svært fornøyelig at snekka mi er registrert i kategorien PL YAT - altså pleasure yacht - for da kan jeg jo gå rundt og kalle meg for yacht-eier! :giggle:

Link to post
Share on other sites

Tja, viktig Barbaria? Hvis det er denne 'lista' som brukes av operatørene, er det litt viktig;

Det ble litt 'plunder og heft' i starten av redningsaksjonen pga. denne feilen.... 

(Har ikke fått svar på siste mail til 'faktura-utstederen',

så det blir spennede å se om de har fått det med seg denne gangen :-)

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Marwin: På kystradio.no har det blitt gode "Mine sider" der du selv kan kontrollere opplysninger og sende inn oppdateringer på fartøy og lisens. Du kan f.eks. legge inn mye tilleggsinfo på båt (inkl bilder) og nødkontakter på land.

 

Oppdaget at det var noe annet enn i "gamle dager" med alskens skjemaer og lang saksbehandlingstid, maritim VHF har blitt moderne greier. :)

 

Mvh Henrik

Link to post
Share on other sites

Marwin skrev 10 minutes ago:

Tja, viktig Barbaria? Hvis det er denne 'lista' som brukes av operatørene, er det litt viktig;

Det ble litt 'plunder og heft' i starten av redningsaksjonen pga. denne feilen.... 

(Har ikke fått svar på siste mail til 'faktura-utstederen',

så det blir spennede å se om de har fått det med seg denne gangen :-)

 

ITU sin liste brukes ikke av oss på Kystradioen ved aksjoner.

Vi har tilgang til den om vi trenger, men har eget "oppslagsverk" for dette.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

Skipper Henrik skrev 19 minutes ago:

Marwin: På kystradio.no har det blitt gode "Mine sider" der du selv kan kontrollere opplysninger og sende inn oppdateringer på fartøy og lisens. Du kan f.eks. legge inn mye tilleggsinfo på båt (inkl bilder) og nødkontakter på land......

......

Takk for infoen om "Mine sider". Prøvde å logge meg inn der som ny bruker, men da de også krevde personnr., kuttet jeg.

(Er litt gammeldags og gir ikke personnr på nettet! :-) Det får holde med Altinn.no og banken!)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Pequod skrev 39 minutes ago:

Jeg finner det forøvrig svært fornøyelig at snekka mi er registrert i kategorien PL YAT - altså pleasure yacht - for da kan jeg jo gå rundt og kalle meg for yacht-eier! :giggle:

Yacht betyr vel ganske enkelt lystbåt. Altså en båt som ikke er yrkesbåt.

Link to post
Share on other sites

Det er nok ikke så farlig å oppgi person nummeret på siden til kystradioen, jeg registrerte meg nettopp der og fikk "endelig ut fingeren" med å registrere lisens.

Dette har vært en dårlig samvittighet i flere år nå og skyldes ene og alene at jeg ikke har fått surra meg til det.

Når jeg nå endelig fikk gjort det kan det se ut som om det var "plug and play" for min del.

Båten er registrert i NOR og alle opplysninger lå alt inne så det ble "Gjenåpning av lisensnummer" som har stått på tidligere eier.

 

Det står fastmontert VHF i båten som har vært registrert tidligere så da håper jeg de har opplysningene som skal til og at jeg slipper å ta ut radioen for programmering på nytt.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

shipahoy skrev 52 minutes ago:

Yacht betyr vel ganske enkelt lystbåt. Altså en båt som ikke er yrkesbåt.

Jada, vet det er en fellesbetegnelse, men har nå tenkt å kalle meg yachteier uansett! Som eier av en båt er jeg jo uansett å betrakte som reder, så det går jo godt ihop. :lol:

 

Så nå er jeg på jakt etter noen billige golfkøller mens jeg venter på telefon fra Fred. Olsen... :giggle:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...