Jump to content

Kystradiostasjoner legges ned?


sandman1

Recommended Posts

Jeg likte setningen om at en yacht kan brukes som lystfartøy for å frakte private gentlemen!

 

Lars H.

Saga 27

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Barbaria skrev On 18.4.2017 at 8.57:

Nei, vi kunne ikke finne vårt fartøy så jeg kontaktet PTS (Post- och telestyrelsen), og de kunne fortelle at det er kun yrkes fartøy som registreres i ITU.

Det finner jeg noe merkelig.

Da slår jo GMDSS sprekker.

En langturseiler utløser EPIRB eller trykker på Distress knappen.

Alarmen går.

Og ingen vet hvem det er.

 

Link to post
Share on other sites

Mulligan skrev 12 minutes ago:

Det finner jeg noe merkelig.

Da slår jo GMDSS sprekker.

En langturseiler utløser EPIRB eller trykker på Distress knappen.

Alarmen går.

Og ingen vet hvem det er.

 

 

Jeg er enig, og jeg fikk ikke noe utfyllende svar fra PTS.

Det er mulig de rett og slett har glemt at de skal gjøre det, det er ikke første gang at ting slår sprekker i sikkerheten på havet. 

 

Kan det være noe i måten de ulike landene er registrert / organisert under ITU?

Hvis man sammenligner Norge her: https://www.itu.int/online/mm/scripts/gensel9?_ctryid=1000100371&_ctryname=Norway

Med Sverige her: https://www.itu.int/online/mm/scripts/gensel9?_ctryid=1000100487&_ctryname=Sweden

Mulig at PTS, i sin ADMIN rolle, ikke ser det som sin hovedoppgave å være en ROA, og at de ikke har andre å sette på saken..

 

Link to post
Share on other sites

Barbaria skrev On 18.4.2017 at 8.57:

 

ikke finne vårt fartøy så jeg kontaktet PTS (Post- och telestyrelsen), og de kunne fortelle at det er kun yrkes fartøy som registreres i ITU.

 

Det må vell være feil info.

 

Det er noe merkelig  med databasen   http://www.itu.int/online/mms/mars/ship_search.sh

Ved søk med mmsi fant den ikke noe, søk  på navn eller kallesignal  virker det, mener mmsi  har virket før.

 

Ser jeg er oppdatert 21/10 2016 det må vell være kystradio.no som melder oss inn. 

Ps. nå virket MMSI på en annen pc.

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Det skal visstnok være en på Møre som har en skøyte med VHF og det samme båtnavnet., se her:

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Roger jo skrev for 8 timer siden:

Det må vell være feil info.

 

Det er noe merkelig  med databasen   http://www.itu.int/online/mms/mars/ship_search.sh

Ved søk med mmsi fant den ikke noe, søk  på navn eller kallesignal  virker det, mener mmsi  har virket før.

 

Ser jeg er oppdatert 21/10 2016 det må vell være kystradio.no som melder oss inn. 

Ps. nå virket MMSI på en annen pc.

 

Antagelig, men vi er pr. dd. ikke registert i ITU selv om det er 5 år siden vi registerte den hos PTS.

Jeg har forsøkt alle muligheter for søk, nada.

Som nevnt lengre opp har PTS bekreftet at de nå har meldt båten inn, men ikke hvorfor den ikke var det. Andre med Svenske båter her mangler også registring. Greit å ha det i orden syntes jeg. 

Link to post
Share on other sites

Jeg søkte registrering på Kystradioens hjemmeside i går og fant båten i registeret deres. Derimot var det ikke noe MMSI nummer registrert, men jeg gikk ut fra at siden jeg ikke omregistrerte når jeg kjøpte båten for 3 år siden så kunne jeg omregistrere MMSI nummeret som jeg gikk ut fra sto på forrige eier.

I dag tok jeg en telefon til dem, men de hadde ingen registrering på tidligere eier.

Jeg var i båten i sted for å sjekke MMSI nummer på den VHF`n som står fastmontert, men det klarte jeg ikke å finne.

Tok så en telefon til Seatronic som selger Raymarine og fikk oversendt bruksanvisning som jeg ikke hadde(det er dokumentasjon der i bøtter og spann, men denne var ikke der).

Ble nesten litt "matt" da jeg skrev ut et dokument på 130 A-4 sider....

Likevel, det var veldig enkelt forklart der. Gikk inn i menyen og fant ut at der var det ikke programert noe MMSI-nummer.

Jeg har lest her på forumet om "hardkoding" av dette nummeret foretatt av forhandler og tenkte at da må pokke meg VHF`n ut av båten, men slik var det ikke.

Når det ikke ligger noe nummer der så kan man legge inn det man får av Kystradioen selv. Nummeret legges inn 2 ganger(slik at det ikke blir feil) og lagres.

Nå er det slik at om man skal bytte nummer så må VHF`n ut av båten og det kan jo være at det er der jeg har missforstått.

Tenkte uansett at det var greit å skrive dette om det er flere enn meg som ser på det med registrering og MMSI-koding av radioen som noe komplisert.

Det er det ikke :-)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Bruker iPad (og iPhone) med appen 'Marine Traffic'.

Der kommmer både min og Lars H sin båt opp med posisjon og mmsi, samt bevegelse siste døgn...

(Samt alle de båter jeg hittil har søkt på :-)

Anbefales forran de linkene som hittil er presentert i denne strengen.

(Brukes denne på stasjonene??)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Jeg oppfatter Marine Traffic som et artig leketøy og ikke noe Kystradioen skulle måtte bruke. Mulig jeg tar feil.

All tid man sender "AIS" signaler fra en mobiltelefon så er vel heller ikke dette spesielt pålitelig. Jeg har appen selv og det hender den slås på, men det er sjelden.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

8 hours ago, Marwin said:

Bruker iPad (og iPhone) med appen 'Marine Traffic'.

Der kommmer både min og Lars H sin båt opp med posisjon og mmsi, samt bevegelse siste døgn...

(Samt alle de båter jeg hittil har søkt på :-)

Anbefales forran de linkene som hittil er presentert i denne strengen.

(Brukes denne på stasjonene??)

 

Nei, og ja :wink:. Kystradio (og HRS) har sitt eget system basert på Kystverket og deres samarbeidspartnere world-wide. De har også innhenting av AIS-data via satelitt, så Kystverket ligger langt fremme her. Men vi har selvsagt samme muligheten som alle andre når det gjelder Marinetraffic, og i enkelte tilfeller blir det også brukt.

 

Når det gjelder informasjon på ITU-siden så er det Kystradio lisensavd. som forer ITU med data om norske fartøy, så om data er feil eller fraværende i den norske databasen så blir det også feil i ITU.

 

Helge

Hjemmeside på WEB og på facebook.

Arbeidssted er Florø Radio.

Link to post
Share on other sites

6 minutes ago, VannTro said:

Jeg oppfatter Marine Traffic som et artig leketøy og ikke noe Kystradioen skulle måtte bruke. Mulig jeg tar feil.

All tid man sender "AIS" signaler fra en mobiltelefon så er vel heller ikke dette spesielt pålitelig. Jeg har appen selv og det hender den slås på, men det er sjelden.

Marinetraffic henter inn data på vanlig måte via private basestasjoner rundt omkring, dette med at de tilbyr en slags rapportering via mobil kommer i tillegg.

I og med at innhenting av AISdata er basert på frivillge og private baser så sier det seg selv at dekningen er så som så.

 

Helge

Hjemmeside på WEB og på facebook.

Arbeidssted er Florø Radio.

Link to post
Share on other sites

Sporer skikkelig av her :-)   men det verkar å være litt vhf kompetanse her, min kompetanse begrensar seg til bruk, så eg nyttar anledningen til å spørre om koding av mmsi.   Eg har lyst på ein nyare vhf ombord, og stundom dukkar det opp gode bruktkjøp på finn.  Ofte kan ikkje selgjarane gjere greie for om deira mmsi er programmert.  Dersom vhf må sendast inn til forhandlar så er kanskje bruktprisane ikkje så gode. 

Kven kan ein senda raymarine og garmin til, og kva kostar omprogrammering ?  

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Min erfaring med den VHF som sto i båten er følgende(Raymarine Ray55e),

Jeg gikk inn i "DSC Menu" og der er den en funksjon som kalles  "DSC SETUP", valgte denne og da kommer "MY MMSI ID" opp som valg. Om det er lagt inn MMSI nummer der så vises dette og om det ikke er lagt inn kommer valget "Input my MMSI ID". Da kan man legge inn det nummeret man får tildelt av Kystradio. 

Det er selvfølgelig litt forskjellig meny fra radio til radio, men det ligger nedlastbare manualer på nettsiden til leverandørene. Det viktigste er å sjekke om det er et MMSI nummer i radioen før man starter prosessen slik at du ikke får tildelt et nummer og at det alt ligger et i radioen.

Jeg ringte for øvrig Kystradioen og pratet med en veldig hyggelig dame som fortalte meg dette. De er veldig behjelpelige der og det er ingen "heksekunst" dette her.

Jeg ringte i dag morges å fortalte at i min radio var det ikke noe nummer og siden jeg alt hadde sendt inn søknad(og betalt lisens på nettet) så var alt klart og jeg fikk MMSI nummer 2 minutter etter vi var ferdige med samtalen. I kveld går turen ned i båten for å legge det inn.

 

Hun på Kystradioen mente at jeg kunne velge en "Reset" i programmeringsmenyen om det skulle ligge et nummer der som ikke kunne benyttes. Om det stemmer er jeg usikker på, men jeg fant "Reset" i menyen bare slik for ordens skyld.

Når det gjelder Raymarine/Garmin vil jeg anbefale å kontakte https://seatronic.no/ , de er veldig behjelpelige og kanskje de med høyest kompetanse på maritim elektronikk for fritidsbåter.

 

Kjør på :-)

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Spørsmål til hev om du har tid,

Sikkert et litt opplagt spørsmål som jeg tror jeg har svaret på, men skitt la gå.

Om jeg skulle montere en AIS klasse B f.eks. i båten, vil den da via ekstern VHF antenne og sende og motta til samme stasjonene som VHF radioen benytter ?

Man kan se båter med fastmonterte sendere også på MT, vil det da si at MT mottar de samme signalene i tillegg til signaler via mobilnettet(i og med at man kan sende fra mobiltelefon) ?

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

44 minutes ago, VannTro said:

Spørsmål til hev om du har tid,

Sikkert et litt opplagt spørsmål som jeg tror jeg har svaret på, men skitt la gå.

Om jeg skulle montere en AIS klasse B f.eks. i båten, vil den da via ekstern VHF antenne og sende og motta til samme stasjonene som VHF radioen benytter ?

Man kan se båter med fastmonterte sendere også på MT, vil det da si at MT mottar de samme signalene i tillegg til signaler via mobilnettet(i og med at man kan sende fra mobiltelefon) ?

Nei Kystverket sitt AIS-system og Kystradio sin VHF-kjede er uavhengig av hverandre, og basestasjonene står ikke nødvendigvis på samme fjelltopp, men ofte så gjør de det. Plasseringen av antennene er selvsagt viktig både for VHF og AIS og her er nok våre egne norske system overlegne MT ;-).

MT mottar det samme AISsignalet ja, i den grad deres basestasjoner har dekning i området.

 

Dette med rapportering via mobil har egentlig ingenting med AIS å gjøre, det er et eget system som MT holder orden på.

edit: Og NB! man må for all del ikke tro at man er synlige for andre fartøy på AIS om man kun bruker mobilsystemet

 

Helge

Redigert av hev (see edit history)

Hjemmeside på WEB og på facebook.

Arbeidssted er Florø Radio.

Link to post
Share on other sites

Det har vel vært en kjent problemstilling dette at når VHF er allerede er programmert med MMSI så får man ikke 

lagt inn et nytt nummer etterpå uten å gå til forhandler. Har opplevd dette selv med en håndholdt som skulle selges

for et par år siden. Måtte til Seatronic en tur. Om dette gjelder alle merker vites ikke, min var en Standard Horizon.

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker MT ganske ofte når jeg er utpå, men det kan være både ti og tyve minutters forsinkelse, har jeg erfart.

 

Siden jeg farter i et område med mye skipstrafikk og med en saktegående båt, så bruker jeg gjerne MT som en slags "radar" i tillegg til kikkert.

 

For eksempel når jeg krysser ut fra Heggholmen og skal over til hjemmehavna på Oksval. Hovedleia for skipstrafikk til og fra Sjursøya går jo mellom Rambergøya og Langøyene (noen bruker også å dra inn via Heggholmen), og da sjekker jeg MT for å se om det er noen større skip på vei inn eller ut. Samme hvis jeg skal krysse Oslofjorden over fra Nesoddtangen til Asker/Bærum.

 

Det gir meg i alle fall et slags overblikk over om det er noen større skip på vei i nærheten. Ser jeg at MT viser at et containerskip er på vei inn i fjorden ved Kavringen, så vet jeg at det sannsynligvis straks runder Nesoddtangen i real time, og da kan jeg være oppmerksom på det, fordi jeg ikke nødvendigvis har kommet meg over Bunnefjorden og forbi leden før det er der...

 

Ikke en 100% sikker løsning, så kikkert og øyne brukes selvsagt hele tiden! Men det har funket for meg. Og jeg er fullt klar over at jeg ikke sees av andre med ordentlig AIS.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...