Jump to content

Hvordan registrere seg i småbåtregisteret?

MegaTrondy

Recommended Posts

Jeg har en liten Askeladden som jeg kjøpte for en stund siden. Den har tidligere vært registrert i småbåt registeret, men det var for mange år siden. Var vel han som eide den før han jeg kjøpte båten av som registrerte den. Han jeg kjøpte båten av har pensjonert seg og har flyttet til Thailand, og er ikke å få tak i. Jeg ser at man må ha kopi av salgs papirer/kontrakt for å få den ny/omregistrert i småbåtregisteret. Hva gjør jeg siden jeg ikke har dette? For ordens skyld har jeg sjekket at båt og motor ikke er stjålet.

Jeg har gjort dette 2 ganger det siste året, dog med kontrakt. Jeg spurte hva som ville skje om jeg ikke hadde kontrakt, men det var ikke så stort problem det heller.

Ring og snakk med dem, så sjekker de register for stjålne båter, så ordner dette seg helt sikkert.

Det er i motbakke det går oppover, men kanskje ikke på sjøen

Var i samme situasjon for noen år siden, da jeg kjøpte en båt som i et tidligere ledd var arvet. Alt var i orden, rent juridisk var det ingen tvil om at jeg var rettmessig eier av båten. Det fulgte med papirer hvor avdøde var siste registrerte eier hos SBR, og jeg ønsket å få dem til å korrigere opplysningene slik at de var oppdatert. Etter litt fram og tilbake hvor de ble mer og mer vanskelig, ville de ha meg til å skrive til boet/arvingene og få en bekreftelse på arveskifte som var gjort 5-6 år tidligere. Jeg hadde ingen ambisjoner om å ta kontakt med de etterlatte i det hele tatt.

Jeg skrev cirka følgende tilbake til SBR:

Jeg er rent juridisk udiskutabelt rett eier av båten ift til dokumentasjonen jeg har oversendt.

SBR er et frivillig register, og jeg kan helt ubekymret kose meg med båten uten at jeg står oppført som eier hos SBR. Hvis dere derimot ønsker å ha et oppdatert register samt motta et årlig beløp fra meg i årene fremover for å oppdatere registeret deres, har dere nå en mulighet. Imøteser deres tilbakemelding på om oversendt dokumentasjon er tilstrekkelig og om jeg kan få oversendt faktura og nytt båtkort. Hvis ikke lever jeg godt med den avgjørelsen fra deres side.

Etter noen dager hadde jeg båtkort og faktura i posten med beskjed om at de hadde sett på saken en gang til og ønsket meg velkommen i SBR.

Money talks..:wink:

Skulle også registrere for en del år siden og hadde kontrakt fra selgeren jeg kjøpte båten av. Hadde ikke vært reg på ham. Da forlangte Rss full dokumentasjon siden båten var ny og kopi av alle kontrakter siden den gang. På spørsmål om de virkelig trodde dette lot seg gjøre med en 30 år gammel båt som jeg ikke ante hvor mange eiere det har vært var svaret at det var ikke deres problem, dokumentasjonen måtte de ha. Så den gang ville de ikke ha pengene i første omgang. Fikk registrert båten i etterkant da jeg klarte å spore den til et forsikringsselskap og fikk noen papirer fra dem. Nå har jeg imidlertid "avskiltet" båten igjen når jeg egentlig ikke ser noe vits i det og de begynte å gå ut og tillegge meg meninger jeg slettes ikke er enige i, men det er en annen sak.

Når jeg nå registrerte båten min, så jeg at kravet var at du kunne sannsynliggjøre at båten var din. Eksempel som ble nevnt var at båtforeningen din skrev en erklæring om at du hadde hatt båten lenge, eller at du via forsikring kunne vise til at båten hadde vært din.

Hadde ikke inntrykk at det var en umulig oppgave.

(Jeg registrerte en helt ny båt, så jeg la bare med kontrakt fra forhandler)

Vi skulle registrere en småbåt jeg kjøpte sammen med søsknene mine for å ha til sommerbåt nordafor, noen år tilbake. Da var SBR helt gærne, skulle ha serienummer meg her og kopier av ditt og datt og det var helt håpløst - dette var en ny båt/motor men jeg gikk lei av stadig nye krav om dokumentasjon og den ble aldri registrert.

Da jeg kjøpte motorseileren jeg har nå (som er fra '92 og hvor forrige eier ikke hadde hatt den registrert) var det egentlig nok med kopi av kontrakten og vipps var den registrert på meg...

mvh, Arne
www.tiarora.no

• 2 uker senere...
Furethomas skrev for 3 timer siden:

hva koster det i året å ha båten registrert? :) engangs sum eller mnd?

Hvis båten ikke har vært registrert tidligere er det 450 kroner (Du får med kjennemerker), hvis den har kjennemerke fra før er det 280 kroner. I utgangspunktet betaler du 2-300 kroner i året for å være registrert, men hvis du ikke betaler kan du fortsatt finne ut hvem båten var registrert på. Båten jeg kjøpte nå for eksempel var aldri omregistrert til ny kjøper, så jeg fikk opp navnet på siste eier som har betalt når jeg søkte på nummeret til båten, selv om det ikke har blitt betalt for å være registrert på mange år.

Jeg syns det er greit å registrere båten. Hvis den skulle bli stjålet har de serienummer på båt osv. i registeret, så hvis noen forsøker å selge en stjålet båt og den potensielle kjøperen tar en titt på nettet kan de finne ut om den er stjålet. Hvis politiet finner båten din kan de sjekke hvem som eier eller har eid den tidligere. Det er vel også mindre attraktivt å stjele en båt med kjennemerke.  Det er naturligvis ikke en stor jobb å fjerne kjennemerket, men registrerer du serienummeret på båt og motor er det lettere å finne den igjen. Ikke minst hvis ny eier forsøker å registrerer båten i registeret.

Hvis du skulle komme ut for en ulykke på sjøen er det lettere for letemannskaper å finne ut hvem de søker etter hvis de finner en tom båt som driver rundt. Skjer det noe med båten din når du ligger med kai et ukjent sted kan folk bare ta en kjapp telefon eller sende en sms så får de opp hvem som eier båten og kan varsle deg hvis noe skulle skje med båten. Ikke minst hvis du av en eller annen grunn må flytte båten din hvis den ligger i veien. I enkelte båtlag er det et krav om at alle båter skal være registrert slik at de kan ha kontroll på at båtene som ligger der hører hjemme der. En del forsikringsselskap har også krav om registrering i forhold til forsikringsavtalen. Slik jeg ser det er det mange fordeler.

Redigert av MegaTrondy (see edit history)
Mouche skrev for 4 timer siden:

Jøss, står til og med noe om det på hjemmesiden deres;

https://www.redningsselskapet.no/sbr/registrere-båt/priser

Om det er verdt pengene er en annen sak! Ser frem til et obligatorisk båtregister med utstedt eierdokument som man har i andre land.

På dagen i dag foregår faktisk Fritidsbåtkonferansen 2017 i regi av Sjøfartsdirektoratet hvor ett av punktene på agendaen er:

• Fordeler og utfordringer med et eventuelt obligatorisk småbåtregister

Politidirektoratet ved Ole Petter Parnemann er blandt deltagerne og jeg vil tro han har et ganske så stort ønske om et slikt register.

Fritidsbåtkonferansen 2017

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...