Jump to content

Hvordan få ut rorhylse på plastsnekke

victor

Recommended Posts

Hei. Jeg har fått tregere og tregere styring hver sesong på min 23' plastsnekke.

Nå når vårpussen startet, satt den omtrent helt fast etter vinteropplaget. Veldig hardt / tungt å svinge. På land.

kobler jeg fra teleflexen på roret går ratt og flex helt lett.

jeg har løsnet en mutter inne på rorhylsen. Der var det størknet grease. Regner med at det er det i hele hylsen og årsaken til problemet.

Men nå når jeg tror jeg har løsnet alt ute og inne, for å prøve å få dette fra hverandre, rikker det seg ikke. Selv med jekk inne og vektstang ute.

Skal ikke rorstaget gå rett ut av hylsen, er det noe jeg har oversett som gjør at jeg ikke får dratt  dette løs?

Er redd for å bruke formye press på jekken, da det svikter i glassfiberen rundt rorgjennomføringen.

Rorhylsen har begynt å løsne, etter bruk av varmluftpistol, og dreier nå med når jeg svinger på roret

IMG_3343.JPG

IMG_3344.JPG

IMG_3345.JPG

IMG_3347.JPG

IMG_3348.JPG

IMG_3349.JPG

IMG_3350.JPG

Redigert av victor (see edit history)

Hvis ikke rorstammen løsner er alternativet å fjerne glassfiberen innvendig rundt rorstammen, kløyve innvendig mutter, ta av rorarm og trekke ned rorhylse med stammen i. Da kan rorhylse og stamme spennes opp i en skrustikke for videre "behandling"

Du bør uansett slipe rent og støpe inn rorhylsen på nytt for å unngå lekkasje mellom skrog og hylse.

Redigert av Fiks (see edit history)

Huff, var redd for det ja.

Men syns det er veldig rart det ikke lar seg presse ut. Det beveger seg jo frem og tilbake inni hylsen når jeg svinger, men går ikke nedover.

Kan man klemme hardt på hylsen uten at den blir deformert? Redd for å bruke for mye makt på den og klemme stammen enda mer fast.

Takk for svar.

Du må ta ut hele greia dersom rorhylsa dreier med.

Ellers, med fare for å tråkke noen på tærne, er dette et skoleeksempel på feilmontering av ror.

Det er to krefter som virker på roret. Presset fra rorflaten som motvirkes av presset på rorkvadranten.

Det er ikke noe øvre lager. Derfor vil rorstamme og rorhylse bøye seg når du svinger.

Bøyer du det tilstrekkelig mange ganger, vil det før eller senere sitte fast.

Har holdt litt på med dette idag. Fikk hjelp til å holde hylsen i ro, mens staget ble jukket frem og tilbake, med press fra jekken nedover.

Sank ikke en mm. Syns det er rart.

Men må nok hugge hull til slutt og fikse, når desperasjonen etter å få båten utpå blir for stor.

Staget sitter i en enkel kopp / hylse i toppen, som ikke syns pga. jekken.

Takk for råd.

For et par år siden gjorde jeg en tilsvarende jobb.

Jeg hadde rett nok mye kortere aksel, men det største problemet var å få av rorkulten av akselen. Etter å ha boret ut settskruene måte jeg ha profesjonell hjelp som bruke MYE varme og svært stor moment arm og hammer for å få dritten fra hverandre. Irret totalt fast.

Fikk da presset ut akselen og pusset den fin før jeg monterte det sammen igjen. Tetningen inni mutteren var talgpakninger. Etter denne jobben gikk roret lett i hylsa, og holdt tett og fint etter et par etter-stramninger.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...