Jump to content

Priming av båten nødvendig før bunnstoff ?

TomF

Recommended Posts

Heisann!

Båten må primes, da det er primeren som sørger for at vann ikke trenger seg inn i glassfiberen.

Mitt råd er at du tar opp båten om den ligger ute, stripper den for bunnstoff for så å sette den inn med primer under vannlinjen, for så og stoffe den på nytt. Usikker på om du evt kan legge primer utenpå bunnstoffet for å slippe å fjerne bunstoffet som er smurt på, men det er det sikkert andre her inne  som vet

Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!
Hilsen Arne.

TomF skrev for 2 timer siden:

Jeg lurer på om den kan være stoffet rett på glassfiberet uten bruk av primer først.  Kan den da trekke vann i løpet av sesongen, eller er det usannsynlig?

Det høres usannynlig ut.. 2-komponent primer brukes for feste av bunnstoff og for å unngå plastpest(osmose), Plast-båter er tette og flyter fint uten priming.

Hvis det var bare primeren som hold båten tett hadde jeg holdt meg på land.

Redigert av Førstefender (see edit history)

Takk for svar.  Jeg kan heller ikke forstå at det skal være "lekk" glassfiber på en ny båt.  Dessuten ser jeg på fakturaen fra båtforhandleren at det ihvertfall er tatt betalt for 2 lag primer + bunnstoff  -  så får vel tro på det :)

Den hadde en liten skade, ca, 1.5 cm, i form at et hakk i glassfiberen når vi tok den opp.  Jeg tenkte å tette det før vi setter ut igjen i år - så får vi se om det hjelper.

For å slippe å smake på vannet, er det en greiere testmetode. Ha litt av vannet i et beger og rør i litt grønnsåpe. Da vil en enkelt se hva slags vann en har. På bildet under inneholder begeret til venstre sjøvann, i midten frostvæske (her Volvo grønn) og til høyre ferskvann.

groensaape.jpg.4c84d2d1464fda17bbcf5c76cfc2a223.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Lars H. skrev On 7.4.2017 at 14.32:

For å slippe å smake på vannet, er det en greiere testmetode. Ha litt av vannet i et beger og rør i litt grønnsåpe. Da vil en enkelt se hva slags vann en har. På bildet under inneholder begeret til venstre sjøvann, i midten frostvæske (her Volvo grønn) og til høyre ferskvann.

groensaape.jpg.4c84d2d1464fda17bbcf5c76cfc2a223.jpg

Smart, dette var ny lærdom :-)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...