TomF Startet 4.April.2017 Del på Facebook Startet 4.April.2017 Hei, guttungen har en liten rib som får en del vann i skroget. Jeg kan ikke finne noe sted det lekker inn. Jeg lurer på om den kan være stoffet rett på glassfiberet uten bruk av primer først. Kan den da trekke vann i løpet av sesongen, eller er det usannsynlig? Sitér dette innlegget Link to post
Lovart låring Svart 4.April.2017 Del på Facebook Svart 4.April.2017 Heisann! Båten må primes, da det er primeren som sørger for at vann ikke trenger seg inn i glassfiberen. Mitt råd er at du tar opp båten om den ligger ute, stripper den for bunnstoff for så å sette den inn med primer under vannlinjen, for så og stoffe den på nytt. Usikker på om du evt kan legge primer utenpå bunnstoffet for å slippe å fjerne bunstoffet som er smurt på, men det er det sikkert andre her inne som vet Sitér dette innlegget Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!Hilsen Arne. Link to post
Førstefender Svart 4.April.2017 Del på Facebook Svart 4.April.2017 (redigert) TomF skrev for 2 timer siden: Jeg lurer på om den kan være stoffet rett på glassfiberet uten bruk av primer først. Kan den da trekke vann i løpet av sesongen, eller er det usannsynlig? Det høres usannynlig ut.. 2-komponent primer brukes for feste av bunnstoff og for å unngå plastpest(osmose), Plast-båter er tette og flyter fint uten priming. Hvis det var bare primeren som hold båten tett hadde jeg holdt meg på land. Redigert 4.April.2017 av Førstefender (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 5.April.2017 Del på Facebook Svart 5.April.2017 Er nok en eller annen lekkasje en plass, der vannet trenger inn. Som "Førstefender" også antyder, så er plastbåter tette i utgangspunktet, så vannet som samles i skroget kan umulig komme gjennom glassfiberskroget, så sant der ikke er et hull, eller en annen alvorlig skrogskade. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 5.April.2017 Del på Facebook Svart 5.April.2017 Beslag skrudd i bunn (hvis den har det) og evt slepe/fortøyningsring i baug er vel sannsynlige lekkasjepunkter? Sitér dette innlegget Link to post
Lovart låring Svart 5.April.2017 Del på Facebook Svart 5.April.2017 Da ser jeg at jeg har tatt feil mhp primer og beskyttelse mot at glassfiberen tar til seg vann. Godt med baatplassens kunnskapsrike medlemmer. Sitér dette innlegget Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!Hilsen Arne. Link to post
TomF Svart 5.April.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.April.2017 Takk for svar. Jeg kan heller ikke forstå at det skal være "lekk" glassfiber på en ny båt. Dessuten ser jeg på fakturaen fra båtforhandleren at det ihvertfall er tatt betalt for 2 lag primer + bunnstoff - så får vel tro på det :) Den hadde en liten skade, ca, 1.5 cm, i form at et hakk i glassfiberen når vi tok den opp. Jeg tenkte å tette det før vi setter ut igjen i år - så får vi se om det hjelper. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 7.April.2017 Del på Facebook Svart 7.April.2017 Smak på vannet, det er vel så sannsynlig det er ferskvann som kommer ovenfra som saltvann undenfra Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 7.April.2017 Del på Facebook Svart 7.April.2017 For å slippe å smake på vannet, er det en greiere testmetode. Ha litt av vannet i et beger og rør i litt grønnsåpe. Da vil en enkelt se hva slags vann en har. På bildet under inneholder begeret til venstre sjøvann, i midten frostvæske (her Volvo grønn) og til høyre ferskvann. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
TomF Svart 14.April.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.April.2017 (redigert) Det er saltvann - det er sjekket ut allerede :) Mistenker tappeproppen til dobbeltbunn. Får ta et skifte av den også før sjøsetting. Redigert 14.April.2017 av TomF (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Horst Svart 14.April.2017 Del på Facebook Svart 14.April.2017 Lars H. skrev On 7.4.2017 at 14.32: For å slippe å smake på vannet, er det en greiere testmetode. Ha litt av vannet i et beger og rør i litt grønnsåpe. Da vil en enkelt se hva slags vann en har. På bildet under inneholder begeret til venstre sjøvann, i midten frostvæske (her Volvo grønn) og til høyre ferskvann. Smart, dette var ny lærdom :-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.