Jump to content

Vibrasjoner ved bakking - kad44/DP-E


Tidi

Recommended Posts

Jeg får tidvis noen tildels kraftige vibrasjoner når jeg kobler inn i revers. Disse gir seg med en gang jeg øker gasspådraget.

Kun i revers og som sagt kun på lavest mulig gass. Får Max turtall på motor og alt virker ellers normalt.

Fenomenet oppstod umiddelbart etter at båten ble satt på vannet etter skifte av belg og drevzink. Skiftet også propeller, stål c2 - disse er identisk til propellene som stod på fra før( skal bytte vulkanisering på de gamle) Propellene ser helt uskadet ut. Har aldri hatt problemer med dette før. Ettersom drevet var av båten i forbindelse med belgskifte, lurer jeg på om det kan være noe med justering av gearwire? Akkurat som det ligger på grensen mellom fri og revers og "hakker" inn og ut? Er Kad44 med Edc. Noen som har vært borti lignende problem eller har teorier? Båten er Viksund 310 St.Cruz.

 

mvh

Tidi

Link to post
Share on other sites

Dp-e drev har ikke anode på aksling... Hvis girwire skulle være feilmontert ville du trolig hørt en "tannhjulslyd", på samme måte som om du prøver å skifte gir i bilen uten clutchen helt inne. Hvordan er foringer i styregaffelgjennomføring og på siden av styrehjelmen? Tenker på om du får litt vibrasjon som strammes vekk av mer torque ved mer gasspådrag hvis de er slitt...

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Takk for innspill. Thrusterskivene ble skiftet over med de nye propellene. Knuten ser helt ny og fin ut. Motorfestene tror jeg ikke det er.

Som sagt ingen andre lyder eller vibrasjoner og ingen forskjell om jeg svinger. Kom for første gang etter at båten var sjøsatt med nye propeller. Kun på laveste hastighet aktrover... Det er en helt markant vibrasjon, med litt donkelidunkeligdonk lyd. Foringen ved styregaffelen ser ut til å ha litt slakk, så kanskje det har noe med dette å gjøre.....

 

Skal hive båten på land igjen rett over påske - så får vi se

Link to post
Share on other sites

Rett og slett merkelig.

Du nevner nye propeller. Nye ut av esken? Snurret du propellene i fri og forsikret deg om at de "løp" skikkelig uten synlig kast og at det var rikelig klaring mellom propellene?

Har selv opplevd å kjøpe et brukt C6 sett hvor den ene hadde et boss som var svært slarkete på splines'n.. sjansene for det er sikkert som å vinne på lotto...

Og begge propellene har C2 i delenummeret?

Hvor lenge hadde båten stått siden du brukte den sist? kan drivaksel-lageret korrodert som følge av vanninntrengning ved bytte av belg/rengjøring med trykkluft?  

Link to post
Share on other sites

Båten stod på land i 5 dager. Propellene ble kjøpt brukt - merket C2 begge to og samme delenr som de opprinnelige. Propellene snurret fint. Det som også er litt rart, er at dette ikke skjer hver gang jeg kobler i revers - men ganske ofte....

En liten rettelse: kun innerste propellen som er "ny". Oppdaget at vulken var dårlig på innerste propellen - kjøpte et brukt par, hvor jeg byttet den innerste - altså en "en gammel" og "en ny"  Siden problemet oppstod etter dette byttet, er du kanskje inne på noe dieselfan... kan være noe med bosset på denne.

Får fullt turtall, så regner med at vulken henger fast.

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...