Fantino Posted April 5, 2017 Share Posted April 5, 2017 Er forholdsvis fersk eier av båt med strak aksling. Den har såkalt Volvo-kondom. Har oppfattet at den skal klemmes på for lufting etter slipping og har gjort dette. Har så snublet over en uttalelse om at den skal ha 'en liten dert' med fett/grease årlig også. Har ingen manual så derfor er spørsmålet hvilket fett/hvordan/hvor mye? Quote Link to post
hanto1 Posted April 5, 2017 Share Posted April 5, 2017 Bare og dra kondom litt tilbake og smøre med litt EP fett eller liknende som tåler saltvann Quote Link to post
Flow Posted April 5, 2017 Share Posted April 5, 2017 Du finner monteringsanvisningen, inkl. smøring, på denne linken: http://www.google.no/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=12&ved=0ahUKEwi5g7KMrI3TAhXwa5oKHZkIBHIQFghbMAs&url=http%3A%2F%2Fforum.katera.ru%2Findex.php%3Fapp%3Dcore%26module%3Dattach%26section%3Dattach%26attach_id%3D266246&usg=AFQjCNEfh80ujEeNzsmYI-QRNB_Dp3WRXw For øvrig finner du mye info hvis du søker på: Volvo Penta rubber stuffing box Quote Link to post
Guest Avmønstret# Posted April 5, 2017 Share Posted April 5, 2017 Du får kjøpt rett type fett hos VP forhandler, en liten tube som holder lenge, følger også med i eska om du kjøper ny kondom. Jeg tar et realt grep rundt kondomen og trekker tilbake. Legger en "fettfug" mellom aksling og kondom så langt det er fysisk mulig (kommer ikke hele veien under og rundt akslingen hos meg), så vrir jeg akslingen rundt slik at jeg drar fett med rundt hele veien. Slipper så frem kondomet og dreier akslingen litt igjen. -- Dette er min versjon av det som stod i instruksene når jeg byttet kondom i våres. Quote Link to post
nordan family 27 Posted April 5, 2017 Share Posted April 5, 2017 Smøres 1 gang pr år / evt hver 200 time hvis det inntreffer oftere, sto det når jeg fikk slike. Må lufte oftere enn 1 gang pr år, da det kommer luft via kjølevannet fra motoren når motoren har vært avskrudd (den et stort sett over vann-nivået, og drenes delvis når motoren skrus av) Quote Link to post
Fantino Posted April 5, 2017 Author Share Posted April 5, 2017 Takk for gode tips! Den med luft fra kjølevann/ved stilleligge var ny for meg, men jeg har en båt med temmelig spesiell skrogfasong akter så akselvinkel er bare 2 grader. Er dermed temmelig overbevist om at kondomen er under vannlinja til enhver tid, så antar jeg ikke trenger å bekymre meg så mye om dette da? Quote Link to post
Hulda Posted April 5, 2017 Share Posted April 5, 2017 Omvendt, det er da du bør bekymre deg. Quote Link to post
LALUNA II Posted April 5, 2017 Share Posted April 5, 2017 (edited) Lufting av kondomet er veldig viktig ellers vil det gå varmt og bli ødelagt på kort tid grei måte å lufte på er å ta noe spisst å føre inn langs aksel og kondomet så luft slipper ut og vann kommer inn ..gjøres når båten ligger på vann Edited April 5, 2017 by LALUNA II (see edit history) Quote Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Hulda Posted April 5, 2017 Share Posted April 5, 2017 Korrekt. Men hos meg holder det med å klemme på 'truten' til kondomet. Jeg dytter aldri noe spisst innimellom. Redd for å ripe aksling eller kondom. Quote Link to post
LALUNA II Posted April 5, 2017 Share Posted April 5, 2017 sant det Hulda ikke bruke noe som kan skade kondom eller aksel en kulepenn er nok Quote Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Fantino Posted April 5, 2017 Author Share Posted April 5, 2017 Mente ikke å skippe lufting etter slipping, men er det også nødvendig mens båten ligger på sjøen? Hvis kondomen aldri var under vann kunne en vel klart seg uten?.. Quote Link to post
Hulda Posted April 5, 2017 Share Posted April 5, 2017 Jeg bare måtte kverulere :-) Quote Link to post
Hulda Posted April 5, 2017 Share Posted April 5, 2017 Det er vannet som smører/kjøler, lufting ved sjøsetting er mandatory! Quote Link to post
nordan family 27 Posted April 5, 2017 Share Posted April 5, 2017 Har 45 mm aksler og relativt kraftig volvo-kondom, det holder å klemme lett på dem. De ligger under vann, men får kjølevann fra giroljekjølerne. I giroljekjølerne blir det luft når motoren skrus av, da de ligger delvis over vann. Noe av den luften presses ned i kondomen ved neste start, hvor den ikke kommer noen vei. Jeg klemmer på de hver tredje-fjerde start på motoren. Hører greit lufta. En gang var tilførselsvannet stengt. Da kokte vannet i kondomen, og den ble skiftet. Så den går lett varm ved dårlig vanngjennomstrømning - i alle fall på en motorbåt. Quote Link to post
Fantino Posted April 5, 2017 Author Share Posted April 5, 2017 Da ble det litt klarere for meg! Tror ikke jeg har noen slanger inn på kondomen, men skal dobbelsjekke. Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.