Jump to content

Vedlikehold av Volvo-'kondom'


Fantino

Recommended Posts

Er forholdsvis fersk eier av båt med strak aksling. Den har såkalt Volvo-kondom. Har oppfattet at den skal klemmes på for lufting etter slipping og har gjort dette. Har så snublet over en uttalelse om at den skal ha 'en liten dert' med fett/grease årlig også. Har ingen manual så derfor er spørsmålet hvilket fett/hvordan/hvor mye? 

Link to post
Share on other sites

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Du får kjøpt rett type fett hos VP forhandler, en liten tube som holder lenge, følger også med i eska om du kjøper ny kondom. 

 

Jeg tar et realt grep rundt kondomen og trekker tilbake. Legger en "fettfug" mellom aksling og kondom så langt det er fysisk mulig (kommer ikke hele veien under og rundt akslingen hos meg), så vrir jeg akslingen rundt slik at jeg drar fett med rundt hele veien. Slipper så frem kondomet og dreier akslingen litt igjen. 

--

Dette er min versjon av det som stod i instruksene når jeg byttet kondom i våres. 

Link to post
Share on other sites

Smøres 1 gang pr år / evt hver 200 time hvis det inntreffer oftere, sto det når jeg fikk slike. Må lufte oftere enn 1 gang pr år, da det kommer luft via kjølevannet fra motoren når motoren har vært avskrudd (den et stort sett over vann-nivået, og drenes delvis når motoren skrus av)

Link to post
Share on other sites

Takk for gode tips! Den med luft fra kjølevann/ved stilleligge var ny for meg, men jeg har en båt med temmelig spesiell skrogfasong akter så akselvinkel er bare 2 grader. Er dermed temmelig overbevist om at kondomen er under vannlinja til enhver tid, så antar jeg ikke trenger å bekymre meg så mye om dette da?

Link to post
Share on other sites

Lufting av kondomet er veldig viktig ellers vil det gå varmt og bli ødelagt på kort tid
grei måte å lufte på er å ta noe spisst å føre inn langs aksel og kondomet så luft slipper ut og vann kommer inn ..gjøres når båten ligger på vann :thumbsup:

Redigert av LALUNA II (see edit history)

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

Har 45 mm aksler og relativt kraftig volvo-kondom, det holder å klemme lett på dem. De ligger under vann, men får kjølevann fra giroljekjølerne. I giroljekjølerne blir det luft når motoren skrus av, da de ligger delvis over vann. Noe av den luften presses ned i kondomen ved neste start, hvor den ikke kommer noen vei. Jeg klemmer på de hver tredje-fjerde start på motoren. Hører greit lufta. 

 

En gang var tilførselsvannet stengt. Da kokte vannet i kondomen, og den ble skiftet. Så den går lett varm ved dårlig vanngjennomstrømning - i alle fall på en motorbåt. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...