Jump to content

DAB-antenne for klistring på innsiden av vindu, må den jordes?

mr sea

Recommended Posts

Har kjøpt ny DAB+ radio.  https://www.flak.no/produkter/navigasjon-vhf-og-lyd/stereo-og-tilbehoer/marine-stereo-dab---bluetooth---sort-p1013810  Her var det med en "aktiv dab+ antenne" for klistring på innsiden av vindu. En klisterlapp ved siden av forsterkerboksen så ut til å være metallisk så jeg regner med den skal jordes, men sliter med å få dette til. Har sett på reklame for slike antenner til bil at det er viktig å legge denne metalliske klisterlappen til en karosseridel. Tok dette opp med selger som igjen kontaktet importør og her sa de at det ikke var nødvendig å jorde den. Fikk ingen grunn, men tenker at på båten er det kun glassfiber omkring (ev. støy)?? En annen ting jeg tenker er om forsterkeren som er på antennen vil virke da jeg kun har tilkoplet + 12 Volt og ingen jord til den?? Har noen synspunkter og en god forklaring?

Jeg monterte DAB+ radio i båten for et års tid siden - rimeligste Pioneer bilstereo som de hadde på lager hos den lokale Expert butikken. Antennen som fulgte med var en sånn man limer på vinduet. Jeg hadde ikke så lyst til å gjøre dette (ikke så helt lett å skjule ledning opp til vinduet i båten vi har) så jeg la den bare løst inn under dashbordet for å teste om dette kunne fungere. Den er ikke tapet eller på annen måte festet slik at den ligger rett, og den er heller ikke jordet. Så langt så har jeg ikke mistet radio signal - men jeg vil vel anta at jeg ikke skal så langt fra land (eller dypt inn i en fjord) før signalene forsvinner. Men inntil det ev. blir et problem, så blir nok antennen liggende gjemt der den ligger.

annki skrev On 5. april 2017 at 20.57:

DAB har en aktiv antenne, metall fliken som skal til karosseri på en bil skal ha minus fra batteri i båt.

Dette får å,få antennen til å virke best.

Meget mulig jeg tar feil, men jeg trodde at digital radio virket - eller virket ikke. Ingen «skurrete» mellomting slik som på analog radio. Vil man ved å jorde antennen få lenger rekkevidde enn man ellers ville fått - eller blir lydkvalitet bedre med jording av antenne?

• 3 uker senere...

Ja, det er mulig. Men om du mister radiomottak når du prater i VHF'n er vel ikke så farlig. AIS'n kan kun skape problem dersom det er en sender/mottaker. Radaren er en mulig feilkilde, men den bruker du neppe når du er kommet i havn og koser deg med radio. Og selvfølgelig, avstanden fra disse antennene som sender ut et signal og til DAB antennen betyr mye.

Jeg er selv på jakt etter en god DAB antennepisk som jeg kommer til å sette oppå styrhustaket et par meter fra AIS og VHF antenne som står en meter høyere og regner ikke med noe problem på den måten. Radar har jeg ikke.

Men hvilken DAB-antenne har du valgt?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Her står det en del matnyttig om antenner for mottak av digitale signaler, også litt om tilpasning av eldre FM antenne for at den bedre skal ta digitale signaler.

Antenner til mottak av digitale radiosignaler

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Det tror jeg blir vanskelig da VHF og AIS både sender og tar imot mens DAB og FM jo kun er mottak. Uansett måtte antennen være en korrekt antenne for VHF for riktig tilpasning ved sending for å få full effekt og ikke stående bølger.

Men for kun mottak, skal en slik rund antenne fra Glomex eller Triax kunne brukes til både TV, FM og DAB. De har gjerne i utgangspunktet et uttak for TV og et for radio.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...