Jump to content

Manøvrering med to motorer uten thruster


Gew77

Recommended Posts

Hei, 

Vi går nå fra 29 fot til 44 fot. Fra en motor og thruster til to motorer uten thruster. Han vi overtar båten av sier han aldri har savnet thruster og at med to motorer er den lett å styre. Båten har akslinger. Hva sier menigheten? Bør jeg skrive til julenissen og ønske meg thruster eller kan jeg heller ønsker meg noen mer spennende elektroniske duppedingser til skuta?:)

Følg vårt båtliv her:

https://www.facebook.com/batlivet

Link to post

Jeg har en båt på 41 fot med to motorer uten trøster. Litt uvant i starten, men kom raskt inn i det. Må si at jeg savner trøster. Min erfaring er at to motorer ikke erstatter en truster. Man vet hvordan det er når det blåser og man skal legge til. Da har man ofte kun det "ene" sekundet på å gjøre alt riktig. Om det ikke går må man prøve på nytt. Trøster er et suverent hjelpemiddel i mange situasjoner, spessielt om man er alene ombord. Har du en trådløs fjernkontroll til denne et det jo helt suverent.  Det er det som står først på min innkjøpsliste. Tror at når selgeren sier at du ikke trenger det er det mest for å forsvare at det ikke er trøster i båten. 

Ole-Martin Nilsson, Halden.

Link to post

Gratulerer med ny båt!

 

Har selv en på 37 fot uten truster, men med massevis av motorkraft.

Min erfaring at det går rimelig greit uten trøster, så fort en får lært seg å manøvrere med motorene.

 

Jeg sjekker på rorindikatoren at roret står rett fremm, og glemmer deretter roret når jeg kjører inn i en havn, øy eller lignende.

Deretter styrer jeg båten med motorene, en spak frem og en bakover  - gir utrolige manøvre.

 

Mitt tips er derfor å bruke litt tid på å få kontrollen med spakene inn i hånda, og deretter er det bare å kjøre på...

 

Men husk å ta det rolig, ikke stress og fendre godt.

 

Når det er sagt, må jeg innrømme at det er klart en trøster hadde hjulpet, og det er klart jeg gir meg nok noe tidligere i range havner, enn jeg ville gjort med trøster, men det er ikke så stort problem at trøster er langt oppe på lista foreløpig.

 

Fernanda

 

:flag:

Båthilsen fra Fernanda.

Link to post

Har selv kjørt 45 fots arbeidsbåt med to motorer og aksling uten thruster. Startet med å trene på og legge til et usjenert sted med god fendring. Gjør som i over nevnte innlegg. Ror i midtstilling og du styrer med motorene. Utrolig moro når man får taket  på det. Den jeg kjørte hadde i tillegg sluregir og separat gass/gir slik at jeg kunne velge turtall og inngrep på sluregir. Savner to motorer når jeg skal manøvrere, men ikke når jeg skal skifte olje.

 

Har vært ombord i redningskøyte hvor de hadde to motorer og vridbart propellanlegg. Utrolig imponerende å se hvor elegant de manøvrerte med dette. 

 

Å øve på noe er ofte undervurdert. 

Link to post

Tror du godt kan prøve båten uten først. har man to motorer med litt dreiemoment så er bare et lite puff mer en nok til å vri båten dit du vil. rekner med birchwooden er tung og stødig i sjøen i tillegg! Når du lærer deg den teknikken med kryssbruk av motorene så tror jeg ikke savnet etter baugpropell er så stort. Har selv tjenestegjort på MTB. 36M lang og 165 tonn  ingen thruster. Klarte å legge til kai på første forsøk..Med 3600hk på hver spak var det jo ikke akkurat krefter det stod på. På en gammel båt uten noe som helst pre opplegg blir det masse jobb tid og penger på en slik instalasjon. Men du må jo selv vurdere om det er verd det, i de få krisesituasjonene det trengs å ha en

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post

Skrev litt i går her, men det forsvant...

Bruker endel båter med 2 motorer på jobb, og det er jo fantastisk når man sjønner prinsippet og virkemåten. Ingen problem uten truster, når man har det inn. Gå omtrent  sidelengs inn til kai er heller ikke noe hokkus pokkus, bruk kraft og ror! 

Bare dra ut og lek deg litt, prøv prøv prøv, og du vil sjønne hele greiene. Du vil smile når får det inn.

Nevnte jeg kraft og ror? Ja, bruk det!☺

Båter jeg har nå: Atlantic 400ST Uten motor for tiden* Øien 530F og Yamaha 40HK 4 takt * Liten tre pramme

Båter har hadde tidligere: Finnøy 26 fots sjark og 10 hk sabb diesel

Kval kjøtt e mat, og gått e d å.

Link to post
Guest Avmønstret#
-morten- skrev for 2 timer siden:

 Men du må jo selv vurdere om det er verd det, i de få krisesituasjonene det trengs å ha en

 

Jeg tror absolutt det er kjempesmart å lære seg uten først, pluss lære bruk av spring. 

 

For i virkelig krisesituasjon har en mye mer krefter i å bruke motrinstallasjon, pluss evt. spring enn å trøkke med en trøster og stadig flatere batteri. Vispen er på en måte grei i finvær og sånn til "småjokking" i havn når det trengs.

---

Har trøster på seilbåt selv. :-) Men de få gangene det har vært krise, type kuling i sia mot ei brygge og tilsvarende, ja da var det bruk av spring og motorkraft som var det eneste som fungerte når en måtte komme seg bort derfra.

 

Å installere en trøster som skal klare noe i nærheten av det en klarer med spring og motorkraft tror jeg er i overkant på alle måter. Og samtidig veldig unødvendig. 

 

Link to post

Har to motorer, ikke truster - båt veier 10t og har stooort vindfang... og fått en del erfaring etter hvert.

De første gangene ved tillegging gikk faktisk utrolig strålende, både i mye vind, trangt, strøm osv - ja nesten så elegant at de på land ikke hadde nok godord og skryt å komme med :)  (Dette var uten mye øving i forkant).  Farlig å få for masse skryt kanskje, for etter som erfaringen kommer blir man kanskje også litt mer "tøff i trynet" - så har nok etter som årene har gått, hatt et par opplevelser der blodtrykket øker, "fokkeslasken" lurer på ka fa....n   eg driver med - og jeg ikke er like eple-kjekk når vi endelig har fått lagt til.. ;)  

Kunsten er å ta det rooooolig - kommuniser med de på dekk hva du tenker(hvis du ikke eer alene)  - og ikke minst her gjelder virkelig "det er ingen skam å snu " 

Er egentlig imponerende hva en kan få til med å kjøre motorene motsatt (ror i rett stilling) - og kun med små "puff" uten å bruke all verdens kraft.  Helt klart at en truster kunne hjulpet mye i en del situasjoner - men det er absolutt ikke et must.   Og så er det jo selvsagt lov å ønske seg noe til jul ...  :) :)

BONITA I

Link to post

Har kjørt en del dobbelinstallasjoner på mobbåt. De er jo noe mindre, men det er utrolig hva man kan gjøre når man har to installasjoner. Men det krever litt øving.

 

Mobbåt er jo noe enklere siden man da har kraft hele tiden, og skifter retning umiddelbart uten giring. 

 

Med en større båt må man jo da ta det tilsvarende roligere.

Link to post

At det er fint å manuvrere med tomotors kan jeg skrive under på etter noen år med sådan installasjon. Men om du klarer å kjøre båten sideveis avhenger helt og holdent av kraften til baugthrusteren din. Det er den som skal kompensere for vridkraften  motorene utfører på båten når den ene kjører forover og den andre bakover.

 

Eksempel fra tomotors akslingsbåt:

 

Du ligger longside med BB side mot kai inne i ei lukeparkering med båter umiddelbart foran og bak. D skal derfor gå direkte sidelengs ut fra kaia. Mot SB.

 

Rorene legges fullt i styringsretning BB. SB motor kjøres forover for å gi propellvann til SB ror slik at dette presser hekken utover fra kaia. BB motor må de kjøres akterover for å kompensere slik at fartøyet ikke setter fart forover samtidig. BB ror har ingen styringseffekt i dette tilfellet. Hekken vil da tvinges ut fra kai mens baugen presses inn mot kai. Noe som må motkompenseres ved å kjøre baugthruster mot SB samtidig slik at båten går direkte utover, parallelt med kaia.

 

Det er svært få lystbåter som har kraftig nok baugthruster til å klare dette til fulle, spesielt når det er litt vind mot kaia. Jeg klarer det under fine forhold men er forholdene vindfulle blir baugthruster for svak. Benytter derfor hekkthruster og baugthruster sammen og lar framdriften være når forholdene er som over.

 

Ellers benyttes selvsagt de mulighetene som ligger i tomotors i det vanlige men med hekkthruster har du ytterligere muligheter. Det er helt klart, og med hekkthruster kan du strekke grensene lengre uten å risikere skade eller unødige skubb i kaia med deler av båten som ikke skal være i kontakt med kai. I min verden kommer man den siste biten direkte inn på kaia langskips mot longside slik at fenderbelastningen treffer likt og fordeles likt langs hele skutesida. Ikke i vinkel som en lastebåt på spring etc.

 

Det øker mulighetene for skade på gelcoat/skrog og er helt unødvendig risiko.

 

Og som nevnt lengre opp: Å ta det rolig er alltid helt vesentlig under manøver, spesielt med andre fartøyer i nærheten. Har sett båteiere få "hendelsjokk" under tillegging og det var alt annet enn bra. Det skal svært mye til før jeg benytter mer enn tomgangsturtall under havnemanøver, stort sett aldri. Men så setter også båten med 4,6 knop i tomgang.

Redigert av Chiefengineer (see edit history)
Link to post
Chiefengineer skrev for 1 time siden:

 

 

Eksempel fra tomotors akslingsbåt:

 

Du ligger longside med BB side mot kai inne i ei lukeparkering med båter umiddelbart foran og bak. D skal derfor gå direkte sidelengs ut fra kaia. Mot SB.

 

Rorene legges fullt i styringsretning BB. SB motor kjøres forover for å gi propellvann til SB ror slik at dette presser hekken utover fra kaia. BB motor må de kjøres akterover for å kompensere slik at fartøyet ikke setter fart forover samtidig. BB ror har ingen styringseffekt i dette tilfellet. Hekken vil da tvinges ut fra kai mens baugen presses inn mot kai. Noe som må motkompenseres ved å kjøre baugthruster mot SB samtidig slik at båten går direkte utover, parallelt med kaia.

 

Det er svært få lystbåter som har kraftig nok baugthruster til å klare dette til fulle, spesielt når det er litt vind mot kaia. Jeg klarer det under fine forhold men er forholdene vindfulle blir baugthruster for svak. Benytter derfor hekkthruster og baugthruster sammen og lar framdriften være når forholdene er som over.

 

Mulig jeg missforstår her, men vist du ligger med bb siden til kai. Så legger du roret bb, bb motor forover og sb akterover, litt finjustering så går du rett ut om jeg ikke tar feil. 

Gjør dette ofte, men det er så innøvd på en måte, at jeg ikke tenker over hva jeg gjør.....

Båter jeg har nå: Atlantic 400ST Uten motor for tiden* Øien 530F og Yamaha 40HK 4 takt * Liten tre pramme

Båter har hadde tidligere: Finnøy 26 fots sjark og 10 hk sabb diesel

Kval kjøtt e mat, og gått e d å.

Link to post
ags88 skrev 47 minutes ago:

 

Mulig jeg missforstår her, men vist du ligger med bb siden til kai. Så legger du roret bb, bb motor forover og sb akterover, litt finjustering så går du rett ut om jeg ikke tar feil. 

Gjør dette ofte, men det er så innøvd på en måte, at jeg ikke tenker over hva jeg gjør.....

Den manøveren fungerer ikke hos meg men det må nok ha med propellplassering, rorvirkning etc. Jeg er nødt til å gjøre det omvendt og det gir en høy kraft mot baugthruster for å motvirke.

 

Men er forholdene greie har jeg desto god push utover. Med hekkthruster installert blir det imidlertid til at denne blir mest brukt til lukeparkeringer. Det høres ut som om at det kan være en smule fartøysindividuelt hvordan effekten oppnås best.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...