Jump to content

Manøvrering med to motorer uten thruster

Gew77

Recommended Posts

Chiefengineer skrev for 3 timer siden:

Den manøveren fungerer ikke hos meg men det må nok ha med propellplassering, rorvirkning etc. Jeg er nødt til å gjøre det omvendt og det gir en høy kraft mot baugthruster for å motvirke.

Men er forholdene greie har jeg desto god push utover. Med hekkthruster installert blir det imidlertid til at denne blir mest brukt til lukeparkeringer. Det høres ut som om at det kan være en smule fartøysindividuelt hvordan effekten oppnås best.

Reagerer ikke propellsjøen på rorene da? 

Bare lurer av nysgjerrighet

Båter jeg har nå: Atlantic 400ST Uten motor for tiden* Øien 530F og Yamaha 40HK 4 takt * Liten tre pramme

Båter har hadde tidligere: Finnøy 26 fots sjark og 10 hk sabb diesel

Kval kjøtt e mat, og gått e d å.

Hei jeg har vel ikke så stor båt men jeg har alltid et tau hengende påkrysholt i baugen som jeg kveiler opp og henger fast på pullpiten så jeg bare trenger og gjøre klart et akter og ha et til spring med meg når jeg hopper i land så det har fungert fint for meg men det blir vel litt sånne ting man må føle seg litt fram til tenker jeg.

Nå kommer sommeren?

Har alltid tau fra både baug og akter liggende klar før tillegging. Nå  har jeg utgang midtskips med relativt høyt fribord, så før jeg legger til er port åpnet, og "Fenderstep" er hengt opp.  Tau til spring osv tar jeg etterpå.  Dette må en nok bare prøve seg frem til - men litt planlegging i forkant er alltid greit, da går alt så mye lettere :)

BONITA I

Thruster hadde stått på min liste med slik båt. Det går oftest uten, selvfølgelig. Men da er det ofte slik at man unngår visse situasjoner som man med thruster ville innlatt seg på. Ikke fordi man bruker den, men man vet at den er tilgjengelig. Det er ikke mange sekundene min thruster går, men det hender jeg er veldig glad for den.

Rorene hos meg er så små at de har ingen betydning ved finmanøvrering. Før jeg går inn i havn stilles de rett, og resten foregår med motorene. 

Mitt inntrykk er at havnene nå lages så trange at man nesten regner med at thruster er innstallert.

• 1 måned senere...

Hei, da har vi fått prøvd oss litt på tillegging med båten. Har kommet i mål uten å ødelegge for mye? skjønner prinsippene med styring med motorene, men synes ikke det er spesielt elegant enda. Å få baugen dit jeg vil er nok der verste, baken går det bedre med. Tar fremdeles i mot gode tips? Legger ved et bilde fra skuta i hjemmehavn.

20170519_190205.jpg

Følg vårt båtliv her:

https://www.facebook.com/batlivet

Jeg hopper aldri fra rekka. Kommer inn i havna og sonderer for aktuell plass å legge til. Bestemmer hvlken side som skal til kai, legger båten omtrent død og går så bak og åpner kalesjen på SB eller BB side slik at jeg åpner for adgang forover båten og vipper ut alle fendrene på sida som skal mot kaia.

Så legger jeg til kai, tar fjernkontrollen til thrusterne med mens jeg hopper på land fra plattformen og fester ofte hekktampen først siden den er nærmest. Så benytter jeg fjernkontrollen til å få baugen inn til kaia om den har rukket å reke litt ut sånn at baugtamp kan settes. Deretter to spring.

Til de som hevder at hekk og baugthruster er unødvendig. Prøv noe slikt alene i fralandsvind uten thrusterassistanse. Du kan fort bli skipper skuteløs.Og man sparer jo også en haug med "unødige" koplinger forover/akterover på gearene. På MTB'ene skulle båten plantes i kaia med kun to manøvere. Så fanatisk er jeg ikke på egen båt men bruker gjerne thruster litt for å unngå unødige koplinger med hovedgearene.

Chiefengineer skrev 7 minutes ago:

Jeg hopper aldri fra rekka. Kommer inn i havna og sonderer for aktuell plass å legge til. Bestemmer hvlken side som skal til kai, legger båten omtrent død og går så bak og åpner kalesjen på SB eller BB side slik at jeg åpner for adgang forover båten og vipper ut alle fendrene på sida som skal mot kaia.

Så legger jeg til kai, tar fjernkontrollen til thrusterne med mens jeg hopper på land fra plattformen og fester ofte hekktampen først siden den er nærmest. Så benytter jeg fjernkontrollen til å få baugen inn til kaia om den har rukket å reke litt ut sånn at baugtamp kan settes. Deretter to spring.

Til de som hevder at hekk og baugthruster er unødvendig. Prøv noe slikt alene i fralandsvind uten thrusterassistanse. Du kan fort bli skipper skuteløs.Og man sparer jo også en haug med "unødige" koplinger forover/akterover på gearene. På MTB'ene skulle båten plantes i kaia med kun to manøvere. Så fanatisk er jeg ikke på egen båt men bruker gjerne thruster litt for å unngå unødige koplinger med hovedgearene.

Det har jeg gjort mange ganger, bakker skrått inn med for eksempel babord side, går akter og setter fast, går inn, setter st.b motor forover, går på land og fortøyer.

Fendre og tau er selvfølgelig klart.

Å kjøre en båt i spring var en selvfølge før i tiden..

Hvordan du vil behandle båten mot kai etc. kommer jo veldig mye an på hvilken båt du har og beskaffenheten på denne. I en yrkesbåtpreget sak vil det være helt naturlig å benytte spring / "gå seg inn mot kaia" ved hjelp av tilsvarende, også i en mer robust treskrogstype lystbåt etc. men dette er ikke noe du ofte ser på en skinnende blank nypolert yatch med dekaler og striper langs sidene, forholdsvis små fendere osv. osv.

Der blir det nok mer naturlig å benytte de hjelpemidlene man har spesifisert på utstyrslista når båten ble kjøpt eller evt. komplettert med i ettertid. Som sidethrustere. 

Totalt sett er dette (forutsatt korrekt bruk) nok mest skånsomt overfor båten når man ser det over lengre tid og mange anløp.

Hei

Me har hatt seilkatamaran, 38 fot, sidan 2004.

To motorar, og ikkje trustar.

I høve til trådstartar sin båt er det jo ein føremon med at propellane er mykje lengre frå kvarandre.

På den andre sida er motorane mykje svakare (2*18 hk), og foldepropellar er ikkje gode i revers.

Båten reagerar raskt på sidevind.

Manøvrering har gått fint til no.

Eg hadde brukt båten eit års tid, og fått erfaring.

Båten er jo heller ikkje ny, og tidlegare eigar(-ar) har jo kome seg til og frå kai før.

Ask

Chiefengineer skrev for 9 timer siden:

Hvordan du vil behandle båten mot kai etc. kommer jo veldig mye an på hvilken båt du har og beskaffenheten på denne. I en yrkesbåtpreget sak vil det være helt naturlig å benytte spring / "gå seg inn mot kaia" ved hjelp av tilsvarende, også i en mer robust treskrogstype lystbåt etc. men dette er ikke noe du ofte ser på en skinnende blank nypolert yatch med dekaler og striper langs sidene, forholdsvis små fendere osv. osv.

Der blir det nok mer naturlig å benytte de hjelpemidlene man har spesifisert på utstyrslista når båten ble kjøpt eller evt. komplettert med i ettertid. Som sidethrustere. 

Totalt sett er dette (forutsatt korrekt bruk) nok mest skånsomt overfor båten når man ser det over lengre tid og mange anløp.

Joda, helt klart, har en baugpropell så benytter selvfølgelig det, jeg har det ikke...

Men med gode og riktig dimensjonerte fendre, som en bør ha ombord etter mine begreper, så er det å gå i spring ingen ting og kvi seg for..

Og så er det jo så ikke ofte dette scenarioet med så sterk fralandsvind er enste muligheten for å legge til.. 

Og har en en ekstra person om bord, som de fleste gjerne har, så er det jo enda enklere..

Takker for mange innspill. Jeg må bare være ydmyk å si at det med å gå til/fra på spring er noe jeg ikke har erfaring med. Har ikke hatt behov for det på tidligere båter.

Så om noen kunne forklart litt om prinsippene både ved å legge til og å gå fra kai, hadde det vært knall:). Vi vil nok i hovedsak legge til med styrbord side mot brygga, da vi har utgang på siden der. Jeg har heldigvis stort sett fruen med, og det beste stedet å gå i land fra skuta er via badeplattformen. 

Følg vårt båtliv her:

https://www.facebook.com/batlivet

Gew77 skrev 15 minutes ago:

Takker for mange innspill. Jeg må bare være ydmyk å si at det med å gå til/fra på spring er noe jeg ikke har erfaring med. Har ikke hatt behov for det på tidligere båter.

Så om noen kunne forklart litt om prinsippene både ved å legge til og å gå fra kai, hadde det vært knall:). Vi vil nok i hovedsak legge til med styrbord side mot brygga, da vi har utgang på siden der. Jeg har heldigvis stort sett fruen med, og det beste stedet å gå i land fra skuta er via badeplattformen. 

En spring er et fortøyningstau du setter fast i land, og deretter tvinger båten inntil med kontrollert motorkraft..

F.eks, setter du en spring (fortøyning) på din aktre pullert på  styrbord side, bruker du babord motor, (med roret i midtstilling) til og presse forskipet til kai.

Fendre må selvfølgelig være ute, og ikke av ketchup flaske størrelse..

Holder som regel med tomgangskjøring i gear... bare la det ta litt tid til du kjenner båten din

Dette er jo gjerne noe en bare bruker i vanskelige situasjoner med ugunstig vind..

kan også brukes for å komme fra land , med pålandsvind inn på siden..

Skal du bruke spring til å gå fra land er det jo en forutsetning at du har tauet gjennom en puller på land å tilbake i båten igjen. Da kan du bruke samme fremgangsmåte som Ved tillegging. Sett den motoren som er lengst fra brygga på tomgang forover.  Da vil akterenden presses ut fra brygga. Når du er kommet langt nok ut med akterenden., kan du la springet fra baugen og bakover gå. Så bakker du ut.  

Endelig ble det Bobåt

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...