Jump to content

Manøvrering med to motorer uten thruster

Gew77

Recommended Posts

Bare et spm vedr spring. Hvis dere ser på bildet jeg la ut ovenfor. Når det gjelder å gå fra kai på spring og jeg har den utriggeren i baugen. Vil det beste springet være å legge fra fremre pullert og til brygga ca midtskips, dersom jeg skal gå ut med akter enden først? Alternativt vil vel et lite puff akterover med styrbord motor også dytte rumpa ut noe..

Følg vårt båtliv her:

https://www.facebook.com/batlivet

Worry II skrev 2 minutes ago:

Fantastisk flott båt ! Satt og så på en slik på Kruke/Hvasser for et par år siden. Jo mere jeg så, jo smartere og finere ble den. Lykke til med båten, Gew !

Takk for det:) Vi har blitt veldig glad i den på kort tid:) Noen prosjekter er på gang og noen kommer etterhvert. Å få på fremre del av pulpit er førstepri utvendig. Til vinteren bilr det ny badeplattform, og muligens luke i akterspeilet. Ellers er det service på generator, dieselvarmere og vanlig stell av motorer som blir tatt nå fortløpende.

Den har et "hav" av plass, så det er fort gjort å bruke feil ord som stue og kjøkken ombord:lol:

Følg vårt båtliv her:

Hovedpoenget uansett manuvreringsutstyr ombord er nok å ta det med ro. Mange båter setter med en fart på 4-5 knop i tomgang og etter mitt syn dekker tomgangshastigheten helt opp for manøverkraften man trenger i 99,9% av tilfellene. Det er spesielt fort gjort å lage seg problemer med tomotors om man begynner å bruke mye turtall og tingene må skje fort. "Hendelsjokk" kalles det vel når det da går galt.

Unngå dette, bruk tomgangsturtallet til manøver i havn. Det ser så mye bedre ut.:-)

Med enmotors blir det annerledes, der er det ikke så mye å holde styr på og man kan bruke litt mer kraft for f.eks. å dreie hekken. Men også her ser det best ut og føles tryggest for medbåtborgere når manøver foregår mest mulig uanstrengt med lite bruk av kraft.

Er i samme situasjon som trådstarter selv med ny båt med strake aksler uten thruster . Erfaringen er som blir nevnt ovenfor tomgangsturtall. Min gjør 5.8 knop på tomgang og jeg styrer bare med å koble gir ut og inn ved tillegging  og annen manøvrering i den farten.  Godt tid og å planlegge manøveren har vist seg å fungere greit. Forrige eier så overhode ikke behov for truster.

IMG_1682_JPG_cb79f0e8071b326460ec3106f74c0875.jpg

Redigert av TerjeFjern (see edit history)
Gew77 skrev 40 minutes ago:

Bare et spm vedr spring. Hvis dere ser på bildet jeg la ut ovenfor. Når det gjelder å gå fra kai på spring og jeg har den utriggeren i baugen. Vil det beste springet være å legge fra fremre pullert og til brygga ca midtskips, dersom jeg skal gå ut med akter enden først? Alternativt vil vel et lite puff akterover med styrbord motor også dytte rumpa ut noe..

Gew77 skrev 39 minutes ago:

Slik du ligger der, er det helt perfekt å trene på bruk av spring. Det kan du fint gjøre alene, uten å løsne båten fra kaia. Springet "virker" bedre jo lengre fram på båten det er festet, og jo mer paralellt med kaifronten det ligger. Sett springet forholdsvis stramt, slik at båten ikke kan komme lenger fram enn på bildet, og la det være litt slakk på de andre. Med alle tauene festet, sett båten i gir forover, og drei rattet forsiktig mot babord. Da skal springet bli stramt, de andre tauene blir slakke, og båten presses mot kaia. Nå kan du i ro og mak rusle ned på kaia og løsne alle tau untatt springet. Båten ligger nå "i springet", slik fiskebåter, fraktebåter osv har gjort fra motorens inntog og nesten fram til i dag ved kortere anløp. Så setter du deg bak rattet, og dreier forsiktig, først til midtskips, og deretter svakt mot styrbord. Hekken vil da sige rolig og kontrollert fra kaia. Rett opp eller drei svakt babord på rattet når du er kommet langt nok, stopp før det er slutt på fendringen slik at skroget treffer kaia. Nå er det bare å sitte å leke seg med roret til du får "feelingen" med det.  Når du går lei, er det bare å dreie hekken inn mot kaia igjen, og rusle ned å legge på fortøyningene. Dette funker uansett værforhold, er bare snakk om hvor mye ror og motor man tør å bruke.

Når man skal gå fra kai på denne måten, handler det da om å bakke på riktig tidspunt, og om å ha forberedt seg slik at tauet lar seg løsne i en fart. Hvis det er litt hårete forhold, synes jeg det er tryggest med fast løkke over pullert, og hjelpemann på kaia. 

Det jeg har skrevet er basert på erfaringer med en motor. Fysikken vil bli den samme med to, dersom du bruker begge likt. Når du får mer erfaring, har man selvsagt et mye større reportoar med to motorer, men dette er grunnteorien man må beherske først.

Tur- og dugnadsblogg for M/K Straumingen her.
Medlem av Forbundet Kysten

emilskj skrev 50 minutes ago:

Slik du ligger der, er det helt perfekt å trene på bruk av spring. Det kan du fint gjøre alene, uten å løsne båten fra kaia. Springet "virker" bedre jo lengre fram på båten det er festet, og jo mer paralellt med kaifronten det ligger. Sett springet forholdsvis stramt, slik at båten ikke kan komme lenger fram enn på bildet, og la det være litt slakk på de andre. Med alle tauene festet, sett båten i gir forover, og drei rattet forsiktig mot babord. Da skal springet bli stramt, de andre tauene blir slakke, og båten presses mot kaia. Nå kan du i ro og mak rusle ned på kaia og løsne alle tau untatt springet. Båten ligger nå "i springet", slik fiskebåter, fraktebåter osv har gjort fra motorens inntog og nesten fram til i dag ved kortere anløp. Så setter du deg bak rattet, og dreier forsiktig, først til midtskips, og deretter svakt mot styrbord. Hekken vil da sige rolig og kontrollert fra kaia. Rett opp eller drei svakt babord på rattet når du er kommet langt nok, stopp før det er slutt på fendringen slik at skroget treffer kaia. Nå er det bare å sitte å leke seg med roret til du får "feelingen" med det.  Når du går lei, er det bare å dreie hekken inn mot kaia igjen, og rusle ned å legge på fortøyningene. Dette funker uansett værforhold, er bare snakk om hvor mye ror og motor man tør å bruke.

Når man skal gå fra kai på denne måten, handler det da om å bakke på riktig tidspunt, og om å ha forberedt seg slik at tauet lar seg løsne i en fart. Hvis det er litt hårete forhold, synes jeg det er tryggest med fast løkke over pullert, og hjelpemann på kaia. 

Forskjellen med to motorer i forhold til en motor, er at du utelater å bruke roret, men veksler mellom bb og st.b motor i stedet.. sett roret i midtstilling ..

Men du kan selvfølgelig trene på det slik han skisserer ovenfor, med begge motorene innkoblet, men da forsvinner liksom vitsen/fordelen/treningen med to motorer..

Guest Avmønstret#

Det med spring er veldig lurt å trene på. For når det virkelig kniper så vil spring og motorkraft være det som fungerer hvis du feks blir pressa mot ei brygge du vil gå ut fra. 

Har selv (seilbåt) med truster. Trusteren er fin til "småjusteringer", men er sjanseløs hvis feks en kuling presser meg mot brygga. Men da er fortsatt springen og motorkraft mer enn sterk nok. 

Vet ikke hvor kraftige trustere vanlige motorbåter har, men sååå kraftige er de vel ikke. Kjekke under normale forhold, men når det virkelig begynner å blåse så må en vel i hovedsak bruke andre metoder der også.. Spring og motorkraft er sterkt som juling. 

Pinkvin skrev 1 time siden:

Det med spring er veldig lurt å trene på. For når det virkelig kniper så vil spring og motorkraft være det som fungerer hvis du feks blir pressa mot ei brygge du vil gå ut fra. 

Har selv (seilbåt) med truster. Trusteren er fin til "småjusteringer", men er sjanseløs hvis feks en kuling presser meg mot brygga. Men da er fortsatt springen og motorkraft mer enn sterk nok. 

Vet ikke hvor kraftige trustere vanlige motorbåter har, men sååå kraftige er de vel ikke. Kjekke under normale forhold, men når det virkelig begynner å blåse så må en vel i hovedsak bruke andre metoder der også.. Spring og motorkraft er sterkt som juling. 

Så sant som det er sagt. Dette har jeg erfart selv der eneste mulighet var å fendre opp skikkelig rundt kanten av plattformen som lå inn mot kai samt bruke en aktertamp og motorene for å vri baugen opp mot vinden. Måtte vel opp på ca 1500 omdr. på hver motor forover/akterover for å presse baugen ut med tilskrekkelig vinkel fra kaia slik at jeg kunne legge begge i forover og strekke ganske hardt på etter at aktertampen var sluppet for å gå klar av at par andre båter litt lengre fram på samme kai.

En av grunnene til at det alltid er best å legge tampen rundt pullert og tilbake i båten igjen så man kan sleppe derfra.

Det er intet annet enn rå motorkraft, god fendring og tamp i kaia som nytter når vinden presser hardt rett i skutesida og man MÅ ut.. Thrusterne er for fine / svært moderate værforhold på fritidsbåter.

Pinkvin skrev 1 time siden:

Det varierer veldig hvor store som blir montert. Men det pleier å være lett å presse ut baugen selv kraftig vind inn mot brygga. Husk at det ikke er noe kjøl som holder i mot. Og med tilsvarende ulempe i form av null kjøl som holder igjen baugen. Den flyter jo såvidt i vannskorpa.

Thrustere er for komfortabel godværsmanøvrering og man sparer en haug med unødig koplinger med hovedgearene. Det er stort sett dusinvis av unødige koplinger som går igjen i skrytevideoer med manøvrering der man klarer det ene og det andre uten bruk av thrustere.

MÅ man manuvrere der vær/vindforholdene er dårlige er det derimot motorkraft som gjelder. Men da må man være dus med hendlene.

Synes dette er en interresant tråd. Har selv ingen thruster og to motorer med drev (duoprop). Lurer på om noen har noen gode linker/ info med fokus på drev?

Har alltid hatt motorbåt og bruker båten rundt 100 timer per år. Føler meg likevel ikke helt trygg på finmanøvrering mellom dyre båter og gjerne vind. Det jeg har lært fra barndommen fra min far som var skipper på fiskebåt, var å planlegge, alltid ha god tid, og gjøre rolige manøvere. Dette hjelper alltid.

Å lære å kjøre med to motorer var ikke så lett som jeg trodde. Jeg øver så ofte jeg kan, og bryr meg ikke om jeg bruker 5-10 min på å komme inn i båsen ( får gjerne noen blikk :) )

Prøvde en lengre periode på å få båten til å gå sidelengs, før hjernen koblet inn og jeg innså at det er vesentlige forskjeller på båter med aksling vs drev, samt vanlig propell og duoprop.

Guest Avmønstret#
diaX skrev for 17 timer siden:

Det varierer veldig hvor store som blir montert. Men det pleier å være lett å presse ut baugen selv kraftig vind inn mot brygga. Husk at det ikke er noe kjøl som holder i mot. Og med tilsvarende ulempe i form av null kjøl som holder igjen baugen. Den flyter jo såvidt i vannskorpa.

Jeg har senkekjøl jeg vet du ;-) Stikker ikke mer enn ca 80cm uten kjølen ned. Har klart å bli klistra inn i fjellveggen i grunn uthavn med kuling rett i siden og kjølen opp. Måtte få snudd båten 180 grader uten å bli blåst inn i fjellet for å komme meg ut. Måtte nok hatt en særdeles kraftig trøster for at den skulle hatt noe som helst å bidra med. Spring gjorde susen. Men en får vel montert så kraftig trøster en ønsker i dag... 

Poenget mitt, tror jeg, er at jeg ville tenkt på trøster som et manøvreringsredskap under normale forhold, så ville jeg hatt spring for løsning i "nødstilfeller" hvor en virkelig trenger mye kraft. For spring er kraftfulle greier som en kan bruke på veldig mange måter. Og med en "vanlig" trøster og kuling+ så kan det vel fort hende at en kan feilvurdere og komme til kort? Med spring så kommer jo den trøsterkraften en måtte ha som en bonus. Skal vel nesten godt gjøres å komme til kort rent kraftmessig når en går ut på spring. 

Pinkvin skrev 3 minutes ago:

Poenget mitt, tror jeg, er at jeg ville tenkt på trøster som et manøvreringsredskap under normale forhold, så ville jeg hatt spring for løsning i "nødstilfeller" hvor en virkelig trenger mye kraft. For spring er kraftfulle greier som en kan bruke på veldig mange måter. Og med en "vanlig" trøster og kuling+ så kan det vel fort hende at en kan feilvurdere og komme til kort? Med spring så kommer jo den trøsterkraften en måtte ha som en bonus. Skal vel nesten godt gjøres å komme til kort rent kraftmessig når en går ut på spring. 

Med 12 volts elektrisk anlegg ombord er det klare begrensninger for hvor kraftig elektrisk thruster du kan ha ombord. 130 kg. skyvekraft er vel maksimalt Sleipner leverer og det holder nok ikke til å presse en 40 fot flybridge fra kaia med liten kuling rett i skutesida. Spesielt ikke når det er bare en brøkdel av installasjonene som oppnår tilnærmelsesvis oppgitt skyvekraften pga. elektrisk installasjon. Enkelte surrer rundt med halv effekt hele levetiden sin.

Har du 24 volt ombord lager de thrustere med dobbel skyvekraft av 12 volt så da er det betydelig mer å gå på.

Hydraulisk thruster med påhengt pumpe på motor ville jo være det ideelle ift. kraftuttak men det medfører andre ulemper som høyere vekt for installasjonen etc.

Pinsen er over og vi har fått øvd oss litt:)

Dro til Horten for å møte 2 vennebåter på lørdag formiddag. Hadde egentlig ikke store forhåpninger om å få plass, siden KNBF hadde sitt pinsetreff der. Men vi fikk en fin plass med bøye i baugen helt innerst i havna. Ble litt knot, da vi ikke fikk tak i bøya på første forsøk, men forsøk nr to gikk veldig fint. Kommunikasjon med mannskapet er viktig og jeg vurderer om vi skal kjøpe oss en intercom, da vi ikke alltid hører og ser hverandre når jeg står på fly, og roping er ikke noe særlig i havner. Et ryggekamera er nok heller ikke å forakte:)

Men! KNBF sine eldre gutter hadde en meget dårlig vervekampanje overfor oss. Når vi bakket inn, gikk vi inn ved siden av to av KNBFs "glade" gutter. Og isteden for å evnt hjelpe til eller be om en tamp. Var beskjeden at dette kunne vi ikke godt nok og burde ha trent mer. Vi var ikke i nærheten av å kollidere med dem og det var ikke snakk om at de ville legge ut noen fendre. Helt greit at vi behøver å øve, og det er jo det vi driver med.. Men de hadde ikke regnet med at rederinnen kommer nordfra, så de fikk svar på tiltale kan man si:)

Vi fikk fortøyd trygt uten deres hjelp, så det var ikke noe problem. Men vi har aldri opplevd slik negativitet i forbindelse med tillegging, speakeren til KNBF ropte senere ut at de ønsket flere medlemmer i foreningen, vi gikk ikke dit....

Hjemturen i går var utrolig flott, satt på fly hele veien inn. Tilleggingen i hjemmehavn gikk som en drøm til tross for fralandsvind. Bakket inn, gjorde fast akter, og satte ytre motor i forover og baugen gled så fint inn. Voilà:):) Da kom godfølelsen:)

Følg vårt båtliv her:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...