Bjørn Løvjomås Svart 6.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2017 Du får komme ned til Sørlandet. Da skal hvertfall jeg stå klar med tamper og fendere. Å her har vi god plass til å øve seg. Kanskje vi kan øve sammen. Alltid nyttig å se å lære.. også for en som har tullet rundt noen år med to motorer. Jeg blir vist aldri utlært... Å som en av båtene som ligger ved en ledig plass er det jo helt naturlig å slenge ut en fender for å avhjelpe en situasjon. Men gøy å lese at du behersker situasjonen bra. Og kred til din fru.. ? Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Gew77 Svart 6.Juni.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2017 (redigert) Ja, godt å kjenne at man begynner å få bedre og bedre kontroll:) Har ihvertfall lært at så lenge vi bakker, har vi veldig god kontroll på retningen. Sørlandet står høyt på ønskelisten:) Redigert 6.Juni.2017 av Gew77 (see edit history) Sitér dette innlegget Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post
Joltus Svart 6.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2017 Haha! Tragiske folk! Har ALDRI fått en negativ kommentar på tillegging og eg har sjeldent lagt skjul på at eg er spent og nybegynner. Har bare fått positivitet og hjelp. Men som alle vet, noen er høyere på seg selv enn det som normalt er.... Sitér dette innlegget Link to post
Gew77 Svart 6.Juni.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2017 Ja, det var egentlig mest morsomt! La heller ikke skjul på at vi var var uvante med så stor båt.. Blir nok en stund før jeg setter på KNBF merker på skuta Sitér dette innlegget Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post
Knappern Svart 6.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2017 (redigert) Gew77 skrev for 5 timer siden: Ja, det var egentlig mest morsomt! La heller ikke skjul på at vi var var uvante med så stor båt.. Blir nok en stund før jeg setter på KNBF merker på skuta Lå innerst mot Peppes så jeg så du la til La ikke merke til noe spesielt med måten du la til på. KNBF merke blir det heller ikke her etter gnålinga om det i helgen. Har akslinger selv, men baugpropell i tillegg så det gjør finmanøvreringen lettere. Men bruker motorene mer og mer når vi trenger power for i sidevind fungerer den dårlig. Fikk forøvrig god tamphjelp da vi kom inn og ankerdram ble utdelt. Redigert 6.Juni.2017 av Knappern (see edit history) Sitér dette innlegget Skibsplast 14, Huwa 26, Bayliner Ciera 265, Sunseeker Camargue 44 Link to post
Guest Avmønstret# Svart 6.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2017 (redigert) Gew77 skrev On 1.6.2017 at 11.20: Bare et spm vedr spring. Hvis dere ser på bildet jeg la ut ovenfor. Når det gjelder å gå fra kai på spring og jeg har den utriggeren i baugen. Vil det beste springet være å legge fra fremre pullert og til brygga ca midtskips, dersom jeg skal gå ut med akter enden først? Alternativt vil vel et lite puff akterover med styrbord motor også dytte rumpa ut noe.. Det blir helt riktig ifht springen:-) Og får du nerver og vill inn igjen på forsøket så vrir du styringa mot BB så legger hun seg til kai igjen. På bildet ditt, du skal ut til styrbord, rundt den uteriggeren? -- Og om du er redd for å "gli nedpå noen" i ei trang havn så la kona, om det er hun som er på dekket, ha med seg en løs kulefender som hun kan stikke i mellom dersom det skulle skje. Armer og ben bør holdes innenfor rekka. Flott å ha ei på dekk som kan stramme opp blærete gubber i havna :-) Redigert 6.Juni.2017 av Avmønstret# (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gew77 Svart 6.Juni.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2017 (redigert) Huff da, BP publikum og greier? Det gikk til slutt, og føler det går bedre og bedre fra gang til gang ? Hun legger ikke så mye i mellom når hun blir fyrt opp, og det hadde de nok ikke forventet? Skulle vært og sett på Cat'ene dine, om jeg var klar over at det var deg, Knappern? Redigert 6.Juni.2017 av Gew77 (see edit history) Sitér dette innlegget Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post
Knappern Svart 6.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2017 Båtplassen folk er som snikende røyktepper og kan dukke opp hvor som helst Hadde bare vært å komme innom, var et par andre på guidet omvisning og en dram i båten var rimelig sliten på lørdag morgen for å si deg sånn. Sitér dette innlegget Skibsplast 14, Huwa 26, Bayliner Ciera 265, Sunseeker Camargue 44 Link to post
Princess 36 Riviera Svart 6.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2017 Ser mange skriver om spring, og jeg er fult klar over virkningen rundt dette. Men er ikke det i utgangspunktet mest nyttig for båter med 1 motor? Du får samme funksjon ved å legg motor lengst vekk fra bryggen i fremover og motor nærmest bryga i revers. Baugen presses mot bryggen (husk fendre godt og langt nok fremme) og akterended skyves ut. Du trenger ikke spring for å holde båten i posisjon/presse baugen inn. Det styrer du selv med motorene. Vi går alltid med akterenden ut/mot vinden. Har du baugpropell så gjøres det på samme måte, bare at baugpropellen holder baugen litt ut i fra brygga. Sitér dette innlegget Link to post
Vrod Svart 7.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2017 Gew77 skrev On 6. juni 2017 at 8.45: Pinsen er over og vi har fått øvd oss litt:) Dro til Horten for å møte 2 vennebåter på lørdag formiddag. Hadde egentlig ikke store forhåpninger om å få plass, siden KNBF hadde sitt pinsetreff der. Men vi fikk en fin plass med bøye i baugen helt innerst i havna. Ble litt knot, da vi ikke fikk tak i bøya på første forsøk, men forsøk nr to gikk veldig fint. Kommunikasjon med mannskapet er viktig og jeg vurderer om vi skal kjøpe oss en intercom, da vi ikke alltid hører og ser hverandre når jeg står på fly, og roping er ikke noe særlig i havner. Et ryggekamera er nok heller ikke å forakte:) Men! KNBF sine eldre gutter hadde en meget dårlig vervekampanje overfor oss. Når vi bakket inn, gikk vi inn ved siden av to av KNBFs "glade" gutter. Og isteden for å evnt hjelpe til eller be om en tamp. Var beskjeden at dette kunne vi ikke godt nok og burde ha trent mer. Vi var ikke i nærheten av å kollidere med dem og det var ikke snakk om at de ville legge ut noen fendre. Helt greit at vi behøver å øve, og det er jo det vi driver med.. Men de hadde ikke regnet med at rederinnen kommer nordfra, så de fikk svar på tiltale kan man si:) Vi fikk fortøyd trygt uten deres hjelp, så det var ikke noe problem. Men vi har aldri opplevd slik negativitet i forbindelse med tillegging, speakeren til KNBF ropte senere ut at de ønsket flere medlemmer i foreningen, vi gikk ikke dit.... Hjemturen i går var utrolig flott, satt på fly hele veien inn. Tilleggingen i hjemmehavn gikk som en drøm til tross for fralandsvind. Bakket inn, gjorde fast akter, og satte ytre motor i forover og baugen gled så fint inn. Voilà:):) Da kom godfølelsen:) Sitér dette innlegget Nå kommer sommeren? Link to post
Marida Svart 7.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2017 Mulligan skrev On 01.06.2017 at 14.58: Og hvis der virkelig blåser hatter og halm inn mot brygga så settes springet akterut. Da kan du bruke full motorkraft for å presse baugen ut. Hvis du gjør det på en motorbåt, presset du badeplattformen inn mot kaia og davitere innover brygga. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.