Jump to content

Manøvrering med to motorer uten thruster

Gew77

Recommended Posts

Du får komme ned til Sørlandet.  Da skal hvertfall jeg stå klar med tamper og fendere. Å her har vi god plass til å øve seg. Kanskje vi kan øve sammen. Alltid nyttig å se å lære.. også for en som har tullet rundt noen år med to motorer. Jeg blir vist aldri utlært... Å som en av båtene som ligger ved en ledig plass er det jo helt naturlig å slenge ut en fender for å avhjelpe en situasjon.   

Men gøy å lese at du behersker situasjonen bra. Og kred til din fru.. ?

Endelig ble det Bobåt

Gew77 skrev for 5 timer siden:

Ja, det var egentlig mest morsomt! La heller ikke skjul på at vi var var uvante med så stor båt..

Blir nok en stund før jeg setter på KNBF merker på skuta:lol:

Lå innerst mot Peppes så jeg så du la til:thumbsup: La ikke merke til noe spesielt med måten du la til på. KNBF merke blir det heller ikke her etter gnålinga om det i helgen. Har akslinger selv, men baugpropell i tillegg så det gjør finmanøvreringen lettere. Men bruker motorene mer og mer når vi trenger power for i sidevind fungerer den dårlig. Fikk forøvrig god tamphjelp da vi kom inn og ankerdram ble utdelt.

Redigert av Knappern (see edit history)

Skibsplast 14, Huwa 26, Bayliner Ciera 265, Sunseeker Camargue 44

Guest Avmønstret#
Gew77 skrev On 1.6.2017 at 11.20:

Bare et spm vedr spring. Hvis dere ser på bildet jeg la ut ovenfor. Når det gjelder å gå fra kai på spring og jeg har den utriggeren i baugen. Vil det beste springet være å legge fra fremre pullert og til brygga ca midtskips, dersom jeg skal gå ut med akter enden først? Alternativt vil vel et lite puff akterover med styrbord motor også dytte rumpa ut noe..

Det blir helt riktig ifht springen:-) Og får du nerver og vill inn igjen på forsøket så vrir du styringa mot BB så legger hun seg til kai igjen. 

På bildet ditt, du skal ut til styrbord, rundt den uteriggeren?

--

Og om du er redd for å "gli nedpå noen" i ei trang havn så la kona, om det er hun som er på dekket, ha med seg en løs kulefender som hun kan stikke i mellom dersom det skulle skje. Armer og ben bør holdes innenfor rekka.

Flott å ha ei på dekk som kan stramme opp blærete gubber i havna :-) 

Redigert av Avmønstret# (see edit history)

Huff da, BP publikum og greier? Det gikk til slutt, og føler det går bedre og bedre fra gang til gang ? 

Hun legger ikke så mye i mellom når hun blir fyrt opp, og det hadde de nok ikke forventet?

Skulle vært og sett på Cat'ene dine, om jeg var klar over at det var deg, Knappern?

Redigert av Gew77 (see edit history)

Følg vårt båtliv her:

https://www.facebook.com/batlivet

Ser mange skriver om spring, og jeg er fult klar over virkningen rundt dette. Men er ikke det i utgangspunktet mest nyttig for båter med 1 motor? 

Du får samme funksjon ved å legg motor  lengst vekk fra bryggen i fremover og motor nærmest bryga i revers. Baugen presses mot bryggen (husk fendre godt og langt nok fremme) og akterended skyves ut. Du trenger ikke spring for å holde båten i posisjon/presse baugen inn. Det styrer du selv med motorene. 

Vi går alltid med akterenden ut/mot vinden. Har du baugpropell så gjøres det på samme måte, bare at baugpropellen holder baugen litt ut i fra brygga.

Gew77 skrev On 6. juni 2017 at 8.45:

Pinsen er over og vi har fått øvd oss litt:)

Dro til Horten for å møte 2 vennebåter på lørdag formiddag. Hadde egentlig ikke store forhåpninger om å få plass, siden KNBF hadde sitt pinsetreff der. Men vi fikk en fin plass med bøye i baugen helt innerst i havna. Ble litt knot, da vi ikke fikk tak i bøya på første forsøk, men forsøk nr to gikk veldig fint. Kommunikasjon med mannskapet er viktig og jeg vurderer om vi skal kjøpe oss en intercom, da vi ikke alltid hører og ser hverandre når jeg står på fly, og roping er ikke noe særlig i havner. Et ryggekamera er nok heller ikke å forakte:)

Men! KNBF sine eldre gutter hadde en meget dårlig vervekampanje overfor oss. Når vi bakket inn, gikk vi inn ved siden av to av KNBFs "glade" gutter. Og isteden for å evnt hjelpe til eller be om en tamp. Var beskjeden at dette kunne vi ikke godt nok og burde ha trent mer. Vi var ikke i nærheten av å kollidere med dem og det var ikke snakk om at de ville legge ut noen fendre. Helt greit at vi behøver å øve, og det er jo det vi driver med.. Men de hadde ikke regnet med at rederinnen kommer nordfra, så de fikk svar på tiltale kan man si:)

Vi fikk fortøyd trygt uten deres hjelp, så det var ikke noe problem. Men vi har aldri opplevd slik negativitet i forbindelse med tillegging, speakeren til KNBF ropte senere ut at de ønsket flere medlemmer i foreningen, vi gikk ikke dit....

Hjemturen i går var utrolig flott, satt på fly hele veien inn. Tilleggingen i hjemmehavn gikk som en drøm til tross for fralandsvind. Bakket inn, gjorde fast akter, og satte ytre motor i forover og baugen gled så fint inn. Voilà:):) Da kom godfølelsen:)

:thumbsup:

Nå kommer sommeren?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...