Jump to content

Montert ny bensintank. Noen problemstillinger


Gran Reserva

Recommended Posts

Har akkurat montert en ny bensintank på 65 liter i min lille daycruser Det var montert inn giver til måler. Så kjøpte jeg et instrument også.(husker i skrivende stund ikke hva slags) Nå er både instrument og tank montert etter beste evne, men her ser det ut som beste evne ikke er godt nok.

problemstillinger:

1. Måleren er 100 % sikkert koplet etter bruksanvisning. En ledning til tenning, en til gnd, og en til giveren som også er jordet. Kan noen fortelle meg hvorfor den viser motsatt av hva den skal - altså ved full tank viser den tom, og omvendt.....

 

2. Tanken er montert under benken akter, og påfyllingslokk har jeg montert på dollbordet, så det er bare 45 cm slange ned i tanken. Det er trolig ikke noe skvalpehinder i tanken, for når jeg skal fylle opp er det jo nesten umulig å få den full fordi det spruter opp som en fontene når båten ligger og skvulper under tanking. Kjenner noen til om det går an å sette inn en slags tilbakeslagsventil i slangen ned til tanken?

 

runju

Husk det er aldri for seint å gi opp.... så du kan trygt vente litt

Link to post
Share on other sites

for når jeg skal fylle opp er det jo nesten umulig å få den full fordi det spruter opp som en fontene når båten ligger og skvulper under tanking. Kjenner noen til om det går an å sette inn en slags tilbakeslagsventil i slangen ned til tanken?

 

runju

<{POST_SNAPBACK}>

 

Kan det være en egen lufteslange du trenger. Når du fyller bensin må den fortrengte lufta ut.

Link to post
Share on other sites

Thor: Har jo vært inne på tanken :smiley: men jeg er sikker på at jeg har koplet etter skjema. men skal prøve ...

 

Det er egen lufteslange, og den ser ut til å funke som den skal, så det jeg lurer på er om det er vanlig å montere en tilbakeslagsventil for å hindre at skvulpingen forårsaker at bensinen kommer opp i påfyllingslagen..

Husk det er aldri for seint å gi opp.... så du kan trygt vente litt

Link to post
Share on other sites

Det er egen lufteslange, og den ser ut til å funke som den skal, så det jeg lurer på er om det er vanlig å montere en tilbakeslagsventil for å hindre at skvulpingen forårsaker at bensinen kommer opp i påfyllingslagen..

<{POST_SNAPBACK}>

Hvis du monterer en tilbakeslagsventil vil du ikke få noe "feedback" til pumpepistolen som sier at tanken er full. Bensinen vil i stedet ta veien ut gjennom lufteslangen når tanken blir full.

 

Hva med å bruke en lengre slange fra stussen og ned til tanken slik at du får en "sløyfe" som bremser skvalpingen rett over tanken?

Link to post
Share on other sites

Er antagelig ikke noen bra ide Whistler. Tett igjen luftinga til tanken og se hvordan det går når du fyller.

Garantert at teskje fylling går raskere enn med pistol. Luftingen på tanken min var lagt opp så det var en 360 graders sirkel som fungerte som svanehals. Det tok ca 45 minutter å fylle 100 liter. :eek:

Grunnet lufteventilens plassering er det ikke mulig å bruke en vanlig svanehals så problemet ble løst med å lage et hull i bunnen av sirkelen slik at væske som måtte legge der ikke blokkerer.

Link to post
Share on other sites

Hvis du monterer en tilbakeslagsventil vil du ikke få noe "feedback" til pumpepistolen som sier at tanken er full. Bensinen vil i stedet ta veien ut gjennom lufteslangen når tanken blir full.

Dette ille jo være å foretrekke framfor å ikke få fyllt full tank.

Men etter dette skjønner jeg at det ser ikke ut til å være et vanlig problem dette her ......, men takk for innspill

 

runju

Husk det er aldri for seint å gi opp.... så du kan trygt vente litt

Link to post
Share on other sites

Har akkurat montert en ny bensintank på 65 liter i min lille daycruser Det var montert inn giver til måler. Så kjøpte jeg et instrument også.(husker i skrivende stund ikke hva slags) Nå er både instrument og tank montert etter beste evne, men her ser det ut som beste evne ikke er godt nok.

problemstillinger:

1. Måleren er 100 % sikkert koplet etter bruksanvisning. En ledning til tenning, en til gnd, og en til giveren som også er jordet. Kan noen fortelle meg hvorfor den viser motsatt av hva den skal - altså ved full tank viser den tom, og omvendt.....

 

2. Tanken er montert under benken akter, og påfyllingslokk har jeg montert på dollbordet, så det er bare 45 cm slange ned i tanken. Det er trolig ikke noe skvalpehinder i tanken, for når jeg skal fylle opp er det jo nesten umulig å få den full fordi det spruter opp som en fontene når båten ligger og skvulper under tanking. Kjenner noen til om det går an å sette inn en slags tilbakeslagsventil i slangen ned til tanken?

 

runju

<{POST_SNAPBACK}>

 

Er litt usikker på om du har fått svar på ditt spørsmål angående tankmåler.........

 

Men, uansett skal selve tankmåleren og giveren kobles i serie med hverandre. Dersom du kortslutter giveren så skal måleren vise nøyaktig full, dersom den ikke gjør det så er de noe feil med instrumentet. Dersom måleren viser motsatt så vil jeg anta at du har måtte montert giveren feil på et vis. Er det en giver av kondensator typen eller er det et flyteelement med vippearm du har?

 

Du kan også måle giveren selv, den skal ha "0" motstand når tanken er full og noen få ohm ved tom tank.

Redigert av John_Kr (see edit history)

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Måler:

Har ikke vært i båten og sjekket merke, men skal snart.

 

Det går tre ledninger ut av måleren. En til start (strøm), en til jord, og en til kontakt på giveren. På giveren er det også en kontakt for jording.

Vil det være fornuftig eller farlig å forsøke å bytte om på kontaktene fra giveren for å se om den da måler riktig vei. Synes selv det høres både mistenkelig og noe risikabelt ut. Forøvrig er det jo å leve med at den viser motsatt, bare man blir vant med det....

Husk det er aldri for seint å gi opp.... så du kan trygt vente litt

Link to post
Share on other sites

Normalt så finnes det 2 typer givere, den ene typen er ohms motstand som forandres med ei vippearm (flotør) og den andre er av kondensator typen (dobelt rør).

 

Å bytte om ledningene skulle ikke være noe problemer med disse 2 typene, men jeg fraskriver meg all ansvar dersom ditt system er av en annen type.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Normalt så finnes det 2 typer givere, den ene typen er ohms motstand som forandres med ei vippearm (flotør) og den andre er av kondensator typen (dobelt rør).

 

Å bytte om ledningene skulle ikke være noe problemer med disse 2 typene, men jeg fraskriver meg all ansvar dersom ditt system er av en annen type.

<{POST_SNAPBACK}>

 

den er grei... har ikke tenkt å saksøke deg pga eventuel egen dumhet. :smiley: Tror jeg forsøker å venne meg til omvendt visning.

Husk det er aldri for seint å gi opp.... så du kan trygt vente litt

Link to post
Share on other sites

Hei

Jeg hadde samme problem. Giveren var montert feil. Det er 2 år siden jeg hadde problemet og husker ikke detaljene men det så veldig riktig ut slik jeg gjorde det føste gangen men det var det altså ikke. Bytta pluss og minus dro nye kabler og hold på værre, det var giveren som vippa feil.Så se om det er mulighet for å montere giveren annerledes.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...